• Felinne

Tjejnamn

Jag och min man har kört fast. Vi väljer mellan två namn - Märtha och Hermine. Tycker båda är vackra att skriva. Märtha låter lite kort (i och med snabbt t-ljud) att säga medan Hermine låter lite långt och vi hittar inget naturligt smeknamn (gillar varken Hermy eller Mine).

Några synpunkter? Skriv gärna om ni har förslag på smeknamn också.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tjejnamn
  • Erizajo

Tycker Märtha är ett hemskt namn, Hermine var ingen hit för mig heller, men hellre det. Men alltid finns det nån som inte gillar namnet man väljer så välj det som du och pappan tycker känns rätt!

• Anonym (Fd bleking)

Hermine är fint! Röstade på det.

I min dialekt uttalas Märtha som määäta (som i att mäta något). Tycker det låter lite bräkigt (tänker på får: määä). Gillar inte heller när namnet uttas "mätta". Men uttalar ni det precis som det stavas så är det ok!

• Natulcien

Svårt! Jag tycker att båda namnen är väldigt fina och speciella. Och de är så pass olika att de är svåra att jämföra. Men måste jag välja så väljer jag Hermine som jag tycker är fantastiskt vackert, mjukt och romatiskt. Märtha är kanske lite rivigare och tuffare. Ni får väl se vilket som passar flickan bäst.

• Ragnar

Tycker bäst om Märtha (föredrar dock Marta, mest för att min dotter heter det). Har aldrig hört namnet Hermine och vet inte riktigt hur det ska uttalas.

• Felinne

Ragnar: Det uttalas precis som det stavas. Min mamma heter det från sin Österrikiska sida.

• fluu

Älskar båda namnen och kan faktiskt inte välja. Båda är vackra, ståtliga, gångbara.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Tjejnamn