• Bumb

Krånglig flaskmatning

Hej!

Jag har en pojke på 5 månader som de senaste 3 veckorna inte vill bli matad i famnen som tidigare. Första hälften går bra att äta i famnen och troligtvis äter han upp den mängd tills han inte är "hungrig-hungrig" längre. För att han ska äta upp resten blir vi tvingade att lägga honom ner på rygg och hålla upp flaskan medan han klunkar i sig. 

När han ätit upp hälften av flaskan i famnen så vrider han på huvudet så flaskan åker ur mun (helt normalt) men därefter försöker han sätta sig upp. Att hålla honom upprätt för rapning/paus i 5-10 eller 15-20 minuter fungerar icke för när vi försöker fortsätta matningen i famnen så trycker han sig bara framåt, just precis som om han bara vill därifrån. Att ha honom sittandes i famnen fungerar inte heller utan han vägrar fortsätta bli matad i famnen. 

Mata i mörkret, mata i ett rum utan en massa saker att titta på, mata när det är tyst och mata medan man sjunger/pratar fungerar inte heller. 

Tycker detta börjar bli väldigt löjligt Tungan ute. I början kändes det som att det var en fas men nu undrar jag... Inte för att jag eller sambon avlider för att vi just nu har det på detta sätt men då BVC eller andra jag pratat med inte hört talas om detta beteende då tänkte jag höra om andra har bebisar som fått liknande idéer för sig Glad 

• Svar på tråden Krånglig flaskmatning
  • Sommar15

Min dotter var precis likadan! Hon är nu 6 månader och har gått med på att äta nästan hela flaskan i famnen igen. Men tidigare fick hon äta liggandes på rygg, typ på golvet, i sängen eller babygymmet :) så sjuk grej hon började med men man gör ju vad man kan så de ska få i sig tillräckligt och inte bli hungriga igen direkt. Kul att din son körde samma "trick". Ett tag kändes det som man aldrig fick någon mysig stund med henne då hon var så avståndstagande :) men nu sedan några dagar så funkar det att mata i famnen igen så det kanske din son går med på plötsligt igen!

• Bumb

Skönt att höra att någon befinner sig i samma sits. Får hoppas att min lilla tok blir bekväm i famnen igen! Glad

• lektanten

Känner allt igen detta???? men ska jag vara ärlig så tycker jag bara det är ett friskhetstecken ???? vill visa sig självständig haha. Vår lilla tyckte det blev för varmt helt enkelt i famnen. Aldrig gillat att vara så där "på" och nära vid mat och sömn. då vill hon vara själv och röra sig fritt. Vist var/ är det lite tråkigt att inte få den där mysstunden men men. Det kommer väl.

• Sommar15

Ja jag var aldrig orolig, min lilla har alltid föredragit att sova själv och gillar inte sele etc. Hon är trygg ändå och det känns skönt! :)

• Bumb

Min son är likadan just med att han alltid varit självständig och ligger gärna på golvet/soffan hela dagen om han får bestämma själv. Samt sover i egna sängen. På det sättet är jag glad över att jag slipper bära runt på en bäbis hela dagen. Flört

Svar på tråden Krånglig flaskmatning