• Anonym85a

Vilka linser för ögonen?

Använder just nu endagslinser "Dailies Aqua Comfort Plus" från Synsam. Känns torra och hoppar omkring efter några timmar. Blir galen på detta och får många gånger huvudvärk. Kan tillägga att linsvätska knappt hjälper.

Tänkte testa på månadslinser alternativt dygnet runt linser!
    Nån som har lite rutin på det hela och kan ge mig lite råd på vad som funkar bäst?

Tack på förhand

• Svar på tråden Vilka linser för ögonen?
  • Iowhannah

Jag har aldrig använt endagslinser så där har jag ingen erfarenhet, men de linser som andas bäst är dygnetruntlinserna. Dock är det inte säkert att det funkar att sova med dem. Jag fick jätteproblem när jag sov med mina, men min optiker rådde mig att fortsätta med dem på dagtid. Och då funkar de fint! Inga problem alls så länge ögonen får vila på natten.

Mina ögon kändes också torra och linserna hoppade omkring och det visade sig att jag hade fått nåt slags "skavsår" (vet ingen bättre liknelse) på ögonlocken. Be din optiker att kolla dina ögonlock och ge dig lite råd om hur du bör göra innan du beställer nya linser. Använd glasögon så länge så ögonen får vila lite.

• IsDimma

Själv använder jag Air Optix Night&Day. Dygnet runtlinser som kan användas i 30 dagar. Helt perfekt funkar dom för mig. Brukar passa på att köpa på mig ett lager om dom är på rea någonstans men annars är dom väl värda sitt pris faktiskt.
    Första dagen och sista kanske 4 dagarna brukar jag droppa i ögondroppar i ögon. Jag har pollenallergi så under den säsongen droppar jag droppar i ögonen varje dag. Använder sen samma märke året om av lathet.

• Anonym85a

Okej Verkar då som att dygnet runt linserna funkar bäst? Även om man inte skulle vänja sig att sova med dem?

• Iowhannah

Det är individuellt. När jag började med dygnetrunt-linser så var jag gravid och hade inga som helst problem med att sova med dem. Problemen uppstod efter förlossningen. Kroppen ballade väl ur.

Men ja, dygnetrunt-linser är snällast mot ögonen. Men prata som sagt med din optiker först!

• Anonym85a
    Iowhannah skrev 2016-03-03 19:37:07 följande:

Det är individuellt. När jag började med dygnetrunt-linser så var jag gravid och hade inga som helst problem med att sova med dem. Problemen uppstod efter förlossningen. Kroppen ballade väl ur.

Men ja, dygnetrunt-linser är snällast mot ögonen. Men prata som sagt med din optiker först!

Låter bra! Dock trist att det balla ur. Ska på synundersökning imorgon hos Synsam. Ville bara ha lite mer kött på benen. Kommer nog ej heller sova med dem. Nån enstaka gång kanske.

Tack så mycket för hjälpen!

Du också IsDimma
  • Anonym85a
    IsDimma skrev 2016-03-03 19:24:08 följande:

Själv använder jag Air Optix Night&Day. Dygnet runtlinser som kan användas i 30 dagar. Helt perfekt funkar dom för mig. Brukar passa på att köpa på mig ett lager om dom är på rea någonstans men annars är dom väl värda sitt pris faktiskt.
    Första dagen och sista kanske 4 dagarna brukar jag droppa i ögondroppar i ögon. Jag har pollenallergi så under den säsongen droppar jag droppar i ögonen varje dag. Använder sen samma märke året om av lathet.

Tänkte bara hur är det och bada m.m? De kan ju inte tåla hur mycket som helst?
  • Iowhannah
    Anonym85a skrev 2016-03-03 20:01:19 följande:

Jag upplever att de tål mer än vanliga månadslinser. Man kan duscha och bada med dem utan att de immar igen eller börjar kännas obekväma.
  • Ramborg

Jag går också hos Synsam. Man brukar kunna prova olika linser gratis om man vill ha en ny sort.

Jag har också Air optics night and day, funkar bra för mig.

42.
  • IsDimma
    Anonym85a skrev 2016-03-03 20:01:19 följande:
    Jag har aldrig tänkt tanken att jag skulle ta ur dom när jag badar och har därför aldrig gjort. Inga problem efteråt heller. Har dom i duschen med utan problem. Och inga problem med att titta under vattnet när jag har som heller
  • Zarch

Dygnet runt och månadslinser har aldrig fungerat för mig, är lite överkänslig och har en tendens att "klia ut" linser.

Enda som fungerar för egen del är dom gamla hederliga focus dailies. Man får prova sig fram, men dyrast behöver inte alltid funka bäst.

• Pimpinellan

Silikonlinser man tar av på natten, men i enstaka fall kan sova med också funkar bäst för mig. Stoooor skillnad mot vanliga linser där jag alltid blev grusig tidigt på kvällen. Ännu bättre blev det när jag bytte rengöringsmetod också tillbaks till burken och inte etui-den rengör helt enkelt bättre.

• Iowhannah
    Pimpinellan skrev 2016-03-04 15:09:40 följande:

Silikonlinser man tar av på natten, men i enstaka fall kan sova med också funkar bäst för mig. Stoooor skillnad mot vanliga linser där jag alltid blev grusig tidigt på kvällen. Ännu bättre blev det när jag bytte rengöringsmetod också tillbaks till burken och inte etui-den rengör helt enkelt bättre.

Vad menar du med burken?
  • Pimpinellan
    Iowhannah skrev 2016-03-04 15:37:46 följande:
    Vad menar du med burken?
    Easyseptburken. Den andra är ju ett liggande etui utan "fräs" i.
  • Anonym85a

Optikern på Synsam har nu beställt dygnet runt linserna Air Optix Night&Day åt mig. Avrådde däremot mig att sova med dem. Pga att jag har lite torrare ögon. Kommer senare ge er mitt betyg

Svar på tråden Vilka linser för ögonen?