Jag vet ju inte hur du "bantat", med då du skriver om kalorier, så gissar jag ju att du kanske bara försökt dra ner på matmängden och äta mer hälsosamt? Om det funkat bra så är det ju jättebra, men nästa steg då. Har du testat skippa allt socker?
Jag är absolut ingen dietexpert, men såg en dokumentar i förra veckan (kom väl på SVT1 och borde finnas på SVT Play ännu) om socker. Den handlade om en austarliensisk man som av olika anledningar helt uteslutit socker ur sin kost. Så han hade ätit sockerfritt i 3 år. Under dokumetnären så testade han på att äta lika mycket socker (i olika former) som den genomsnittlige austarliensaren gör.
Hans totala kaloriintag under hela experimentet var lika hög, eller t.o.m. mindre, än hans totala kaloriintag då han åt normal (alltså normalt för honom, dvs inga socker alls). Under exeprimentet, trost lika kaloriintag, så gick han ändå upp flera, flera kilo! Vilket liksom bevisade lite att det ÄR skillnad på kalorier och kalorier, och att kalorier från socker "fastnar" väldigt snabbt på kroppen.
Om du fortsätter äta som du gjort nu, men skippar allt socker, så kanse det kan räcka till för att få bort dina sista kilon. Och då behöver du ju egentligen inte heller minska på matintag eller dylikt = dina döttrar ser inta att du bantar. Om de lägger märke till att du skippar socker behöver du ju nte säga att det är för att du bantar, utan för att du vill äta mer hälsosamt, och det är ju bara positivt.
Bara en tanke.