• Linsen

Undvika barnen se mig "banta"

Hej,

Jag behöver råd. Jag har under en tid lyckats gått ner i vikt utan att behöva väga maten eller räkna kalorier så att barnen märkt något. Nu har jag dock kommit dit att jag behöver hålla mer exakt koll på maten för att med träningen inte äta för lite eller för mycket. Min man har två tjejer på 11 och 13 år och jag vill inte att de ska se mig "banta". Jag lagar alltid mat så att vi alla äter det samma. Hur gör ni? Vad har ni för tanker och finns det några tips och knep? Tacksam för alla tips jag kan få :)  

• Svar på tråden Undvika barnen se mig "banta"
  • Tazzme

Jag vet ju inte hur du "bantat", med då du skriver om kalorier, så gissar jag ju att du kanske bara försökt dra ner på matmängden och äta mer hälsosamt? Om det funkat bra så är det ju jättebra, men nästa steg då. Har du testat skippa allt socker?

Jag är absolut ingen dietexpert, men såg en dokumentar i förra veckan (kom väl på SVT1 och borde finnas på SVT Play ännu) om socker. Den handlade om en austarliensisk man som av olika anledningar helt uteslutit socker ur sin kost. Så han hade ätit sockerfritt i 3 år. Under dokumetnären så testade han på att äta lika mycket socker (i olika former) som den genomsnittlige austarliensaren gör.

Hans totala kaloriintag under hela experimentet var lika hög, eller t.o.m. mindre, än hans totala kaloriintag då han åt normal (alltså normalt för honom, dvs inga socker alls). Under exeprimentet, trost lika kaloriintag, så gick han ändå upp flera, flera kilo! Vilket liksom bevisade lite att det ÄR skillnad på kalorier och kalorier, och att kalorier från socker "fastnar" väldigt snabbt på kroppen.

Om du fortsätter äta som du gjort nu, men skippar allt socker, så kanse det kan räcka till för att få bort dina sista kilon. Och då behöver du ju egentligen inte heller minska på matintag eller dylikt = dina döttrar ser inta att du bantar. Om de lägger märke till att du skippar socker behöver du ju nte säga att det är för att du bantar, utan för att du vill äta mer hälsosamt, och det är ju bara positivt.

Bara en tanke.

• Jill 79

Har inget förslag. Vill bara säga att jag tycket du tänker så rätt. Tror det är jätte viktigt att de inte ser dig banta eller vara missnöjd med din kropp. Däremot är det ju bara positivt att säga att det är viktigt att äta bra för hälsans skull.

• Stårschan

Håller med ovanstående. Du behöver absolut inte hymla med att du medvetet äter hälsosamt för att du vill vara rädd om kroppen och må bra. Det är inte fel att tjejer på 11 och 13 ser dig göra det aktivt. Det du vill undvika är ju att förmedla en bild av man inte duger om man inte är smal. Och som jag läser TS så är det ju inte det det handlar om. Du har vägt för mycket för att må bra, och du har nu gjort ett val för att göra något åt det, vilket visar på både handlingskraft och omtanke om din egen kropp. Om du var rökare, skulle du då försöka smyga inför barnen med att du höll på att sluta röka?

Din metod låter hälsosam, så var öppen med den.

• Linsen

Tack för ditt svar! Har sett filmen, riktigt skrämmande. Jag har minskat mina portioner och är noga med kvaliteten på maten samt att jag ökat träningsmängden. Men det går nog absolut att titta lite närmare på det och minska på socker ytterligare. Glad

• Linsen

Tack, ja det är ju det jag vill förmedla men känner att det kan vara en svår balansgång och är rädd för att ge dem fel bild av mat och utseende. 

• Fjäril kär

Att äta hälsosamt behöver man inte hymla med så det tycker jag inte du behöver fundera över. 

och då hoppas jag ju också att du har en sund inställning till vad som är övervikt och normalvikt och att du går ner i vikt för att du behöver det  och inte för att du har en osund inställning till din kropp. 

Det är ju dom osunda tankarna och idealen som kan fastna i döttrarnas tankesätt och hur du agerar gentemot dom i den frågan. 

pratar ni om mat och träning ur ett sunt perspektiv så är det ju ingen fara. Då kan dom äta sitt lördagsgodis ifred och du behöver inte stå bakom en dörr och tugga bulkpulver i smyg.   

• Tazzme
    Fjäril kär skrev 2016-03-03 09:38:52 följande:

pratar ni om mat och träning ur ett sunt perspektiv så är det ju ingen fara. Då kan dom äta sitt lördagsgodis ifred och du behöver inte stå bakom en dörr och tugga bulkpulver i smyg.   

Hahaha Skrattande 
  • Fjäril kär
    Linsen skrev 2016-03-03 09:34:10 följande:

Tack, ja det är ju det jag vill förmedla men känner att det kan vara en svår balansgång och är rädd för att ge dem fel bild av mat och utseende. 

ska man dra det till sin spets så är ju fel bild av mat och utseende att sitta och peta i sin broccoli och gnälla över hur fet man är och ständigt kritisera sig själv och andra öppet.  "ska du verkligen äta det där, du är ju så rund om rumpan redan"  - när dottern lägger på middagsmat för andra gången.   Eller  "måste du äta upp allt chips du får ju finnar av det där" .. när dottern tar sitt tredje chips...    Eller stirrar ogillande när du står framför spegeln och hela tiden påpekar din fetma och inte kan gläjdas åt din viktnedgång... 

det är ju där det blir fel.. och det är ju så man INTE ska göra.   
  • Fjäril kär

sen en spontan reflektion. 

Att äta hälsosam och sund mat och motionera, det är en livsstil. Inte att banta.  

• Linsen

Nej du har helt rätt. Oroar mig nog för mycket, och får tänka på det mer positivt och att det är det jag ska förmedla och vara öppen med. Här hemma ska det inte bli något tuggade på bulkpulver bakom en dörr inte Glad haha. 

• Sarakechi

Drick ett stort glas vatten först, då blir man inte lika sugen på mycket mat.

• Rainbow Dash

Banta på jobbet. Jag kör 5:2 för att den känns lättast att dölja för ungarna. Äter inget på jobbet och sen en nyttig middag hemma. Du behöver ju inte fasta men ifall du vill skära ner mer utan att barnen ska se så är jobbet en bra plats tänker jag.

Svar på tråden Undvika barnen se mig "banta"