• LillaLoppi

Antar att man alltså inte behöver teckna en olycksfallsförsäkring då, om man har sitt barn på förskola eller i grundskola?

Läste på kommunens hemsida att barn i förskola och skola är försäkrade dygnet runt, även under helger, under terminerna. Detta betyder alltså att jag inte behöver skaffa någon olycksfallsförsäkring för mitt barn, eller?
    Tror dock att pappan redan tecknat en sådan försäkring, - betyder det att han kan avsluta den då?

• Svar på tråden Antar att man alltså inte behöver teckna en olycksfallsförsäkring då, om man har sitt barn på förskola eller i grundskola?
  • Carambolan

Jämför villkoren noga. Vi har en egen också för den vi får via skolan är väldigt begränsad i vilka belopp man får ut och hur länge, och så täcker den ju enbart olyckor och inte sjukdom/död.

• Maddi

Den försäkringen är inte mycket att hängas julgran.

• amalie79

Den försäkringen kom till efter diskoteksbranden i Göteborg. Den bör dock förstärkas med kompletterande försäkring då den inte täcker sjukdomar.

Vi var på rådgivning innan sonen föddes och han brukade använda exemplet diabetes sa han för det känner alla till. Du kan leva med det men det kräver tid på sjukhus (= ledig från jobbet och förlorad inkomst) för att lära sig och barnet hur man ger insulin osv.

Då ersätter den försäkringen ingenting, medan den sortens försäkring hos ex Folksam gör det i olika grad beroende på vilken omfattning man har på den.

Om man har barn rekommenderade han även en försäkring på sig själv så att barnen får något om man dör.

Min mamma hade en barnförsäkring på min bror som gällde till 25. Han blev blindtarmsopererad utomlands förra året och får nu ut pengar för ärren tack vare denna.

• Linnis92

Våran son är försäkrad via förskolan och en som vi har privat via folksam. Nu har han gjort sig illa så pass att han kommer få ersättning för omkostnader, ärr, sveda och värk från BÅDA försäkringarna.

Så när det gäller barn, ju fler försäkringar desto bättre.

• Mirris

ar en bekant som pluggade och hade det knapert när barnet var litet. Hon sa upp försäkringen barnet hade för det finns ju försäkringar i fsk o skola!

Jopp..men nu när barnet (ungdomen) fått en svår och långdragen sjukdom så är det ju inget försäkringsbolag som vill ta i männskan med tång ens!

Förmodligen hade dom fått punga ut en del om barnet varit försäkrat från småbarnsåldern.

Mamman ångrar det bittert .

Jag har en olycksfallsförsäkring som mina föräldrar tecknade när jag var bebis för 46 år sen..och sonen min har en likadan som jag tecknade direkt han fötts.

Visst..det kostar ett par hundra i månaden..men när det väl gäller så är det nog värt det känner jag.

Jag skulle iaf ibte ha sparat dom hundringarna

• LillaLoppi
    Carambolan skrev 2016-02-29 19:59:15 följande:

Jämför villkoren noga. Vi har en egen också för den vi får via skolan är väldigt begränsad i vilka belopp man får ut och hur länge, och så täcker den ju enbart olyckor och inte sjukdom/död.

Tack, ska kolla detta!
    IsDimma skrev 2016-02-29 20:00:37 följande:

Under terminerna? Alltså inte under sommarlov.

Står att det är dygnet runt, även helger och ferier.
    Maddi skrev 2016-02-29 20:06:02 följande:

Den försäkringen är inte mycket att hängas julgran.

Är det så? Okej, då kanske vi får ha kvar den som pappan tecknat då.

Alla ni andra; tack för svar och berättelser. Då nämner jag inget för pappan om förskolans försäkring. Då är det lika bra att ha kvar alla olika försäkringar.
  • Ego Lovers

Det är enbart olycka som gäller och inte medicinsk invaliditet pga sjukdom

• LillaLoppi
    Ego Lovers skrev 2016-03-01 10:59:21 följande:

Det är enbart olycka som gäller och inte medicinsk invaliditet pga sjukdom

Precis, fast den jag då tänkte att pappan kunde ta bort, var olycksfallsförsäkringen. Resterande försäkringar får stå kvar, givetvis.
  • Ego Lovers
    LillaLoppi skrev 2016-03-01 11:04:39 följande:
    Precis, fast den jag då tänkte att pappan kunde ta bort, var olycksfallsförsäkringen. Resterande försäkringar får stå kvar, givetvis.
    Jag hade låtit en sjuk och olycksfallsförsäkring vara kvar. Man betalar så ytterst lite varje år.
  • LillaLoppi
    Ego Lovers skrev 2016-03-01 11:09:57 följande:
    Jag hade låtit en sjuk och olycksfallsförsäkring vara kvar. Man betalar så ytterst lite varje år.
    Ja, nu när jag förstått att ju fler försäkringar man har, desto bättre, så tänker jag inte nämna för pappan att barnet är försäkrat genom kommunen.
Svar på tråden Antar att man alltså inte behöver teckna en olycksfallsförsäkring då, om man har sitt barn på förskola eller i grundskola?