• Skrollan16

Ångest hjälp hur ska jag göra

Hej

Hag har en son 5år o väldigt mycket f dagar kvar. Mycket pg av att jag blev uppsagd o fick ett åra bet av mitt jobb o kunde inte ta f dagar samtidigt. Tyckte det var bra då o tänkte va hemma länge men fick jobb direkt efter o utnyttjade inte dagar . Nu har jag massa dagar kvar o behöver ta ut o tänkt göra det över hela sommaren. Men har dån ångest över att maila chefen alt e att ge bort dagarna i det känns inte heller ok. Va hade ni gjort?

• Svar på tråden Ångest hjälp hur ska jag göra
  • Sirensinside
    Skrollan16 skrev 2016-02-28 11:30:44 följande:

Hej

Hag har en son 5år o väldigt mycket f dagar kvar. Mycket pg av att jag blev uppsagd o fick ett åra bet av mitt jobb o kunde inte ta f dagar samtidigt. Tyckte det var bra då o tänkte va hemma länge men fick jobb direkt efter o utnyttjade inte dagar . Nu har jag massa dagar kvar o behöver ta ut o tänkt göra det över hela sommaren. Men har dån ångest över att maila chefen alt e att ge bort dagarna i det känns inte heller ok. Va hade ni gjort?

Vad mysigt för er att ha en hel sommar tillsammans!

Varför har du ångest inför chefen? Någon anledning att denne skulle misstycka att du skulle vara fl?
  • Skrollan16

Känns som man sviker dem på något sätt 3 mån f ledigt o rädd för vad kollegor kommer säga, orkar inte med struntprat????

• Alexi

Men har du ett jobb där du faktiskt inte bör vara ledig i tre månader så måste du ju ta ansvar för det. Är pappan ledig i sommar med fp också?

• Alexi

Du kanske ska ta en dag i veckan ledigt under hela våren och bara två månader i sommar?

• Skrollan16

Jobbar i en servicedesk o vi är fler med samma uppgifter men blir ju dålig stämning vilket är tråkigt????

• Alexi
    Skrollan16 skrev 2016-02-28 12:02:30 följande:
    Pappan har eget företag o har ingen möjlighet att ta mer än 60 dagar
    Om han kan ta ut 60 dagar kan han väl ta ut 30 till. Tex genom en ledig dag eller halvdag i veckan under längre tid och umgås med barnet?
  • Alexi
    Skrollan16 skrev 2016-02-28 12:04:06 följande:
    Jobbar i en servicedesk o vi är fler med samma uppgifter men blir ju dålig stämning vilket är tråkigt????
    Varför blir det dålig stämning? Är det svårt att få in vikarie? Drabbar din frånvaro de andra anställda negativt?
  • Skrollan16

De kan ta i sommar vik men känns inte alltid som de gör det tyvärr o då drabbar det ju de anställda. Min sambo tog över sin pappas företag för 2år sedan o har ett jättesnabbt tyvärr. Chef o kan knappt vara borta en dag så har vi det tyvärr.

• Alexi
    Skrollan16 skrev 2016-02-28 12:12:25 följande:
    De kan ta i sommar vik men känns inte alltid som de gör det tyvärr o då drabbar det ju de anställda. Min sambo tog över sin pappas företag för 2år sedan o har ett jättesnabbt tyvärr. Chef o kan knappt vara borta en dag så har vi det tyvärr.
    Men är det då inte rimligt att du satsar på två månader ledigt i sommar och tar en dag i veckan ledigt under våren. Det är ju jätteskönt för ditt barn att gå kortare på förskolan nu innan skolplikten tar vid.
  • Sirensinside

Känns som de ska bli sura på chefen om denne inte tar in en vikarie, och inte på dig. Du utnyttjar din rätt att vara ledig och spenderar ett skönt sommarlov med din son :)

• pigglet

Än har ni kvar flera år att ta ut fp, tänker jag. Blir det inte så att ni ska vara långlediga i sommar kommer några andra förslag här:

En av föräldrarna tar ledigt måndag eller fredag, så kan ni ta 3 hela SGI dagar/vecka genom att även ta ut lö-sön. Går förskoleklassen bara 4 dagar/vecka kan man även göra så under det året, annars kan man ta halvdag fredag och på så sätt få ut 3 halva SGI-dagar/vecka.

Ln-dagarna kan man ta ut på helgen även om man jobbar heltid. Man kan även ta en hel ln-dag om man tar föräldraledigt 1 timme på en arbetsdag. Så de dagarna är väldigt enkla att använda upp, de borde inte behöva "brinna inne".

Under åren som kommer, ta ledigt jul- höst - sport - påsk-lov. Blir ca 5 veckor, dvs 35 dagar/år. Observera att man bara har rätt till 3 perioder föräldraledigt/år, så arbetsgivaren kan neka till fler om den vill. I så fall får ni dela på loven, då har ni 6 tillfällen/år.
    Den regeln gör också att ni behöver tänka lite extra om ni väljer att vara ledig 1 dag/vecka, ansök för hela året direkt så räknas det som 1 period.

Svar på tråden Ångest hjälp hur ska jag göra