• Glädje

Hur mkt tv/surfplatta per dag får ditt barn?

Tänkte det vore kul att få lite inblick i hur ni andra gör, nu när Barnkanalen sänder dygnet runt, det finns alltid netflix, viaplay osv, youtube och alla spel på surfplattor.

Gäller även om barnet får ha typ er mobil osv..

Va ärliga nu!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mkt tv/surfplatta per dag får ditt barn?
  • Jill 79

Valde ditt sista alternativ men det stämmer inte riktigt. Jag vet att de tittar aldeles för mycket på tv och plattor just nu. Vi har precis fått småsyskon som tar mycket tid och dessutom är jag väldigt trött när man är uppe halv nätterna. Det var inte så illa när de var på förskolan och skolan men nu under sportlovsveckan har det varit på tok för mycket. Nästa vecka kör vi på med nya rutiner och jag tänker nog införa någon typ av skärmtid. Slappna av framför tv har jag inte så mycket emot men allt stirrande framför plattor och mobiler gillar jag egentligen inte.

• PGA

Vem orkar med begränsningar. Det gäller att erbjuda alternativ så att de inte vill se på tv/platta hela tiden.

• S c h n a

De får titta hur mycket de vill men de föredrar att göra något roligare. Just nu ser ena barnet på barnkanalen och andra barnet bygger lego.

• Carambolan
    S c h n a skrev 2016-02-28 09:41:30 följande:

De får titta hur mycket de vill men de föredrar att göra något roligare. Just nu ser ena barnet på barnkanalen och andra barnet bygger lego.

Samma hos oss. Om jag såg att de alltid ville ha plattan mer än något annat så hade jag kanske funderat över begränsningar, men nu är det bara en leksak bland andra.
  • Milleman

För mycket. Jag är sjukskriven för foglossning och behöver vila mycket. Då blir det lätt att sonen, snart 5, sätter sig bredvid med padda/tv. Är det paddan försöker jag leda in honom på tankenötter och inte bara svtplay, hellre bokstavsspel och sånt.

Men så fort jag kan/orkar, eller pappan är hemma, tänker vi på skärmtiden mer och spelar mycket sällskapsspel eller är ute. Men just nu, de dagar vi är hemma och inte har förskola, blir det nog iaf 5 timmar.
    Men detta kommer ändras när lillasyster kommit och våren/sommaren kommer!

På sommaren bor vi på segelbåt och har inte tv. Paddan åker fram regniga dagar, kan gå en vecka mellan gångerna.

• Mascaraklumpar

Vi försökte begränsa skärmtiden tidigare, men resultatet blev att sonen spenderade lika mycket tid som innan på de "dåliga" aktiviteterna (youtube, tv-spel mm) och drog ned på de "bra" aktiviteterna (skriva berättelser, plugga franska, göra egen musik mm). Nu har vi istället restriktioner på vissa spel och appar och fri skärmtid i övrigt, och sen ser vi till att dra med honom ut i lekparken eller skogen en stund varje dag så att han får röra på sig också.

• Alexi

Jag kan tycka att det låter mycket med 2-3 timmar som jag röstade på. Men, om vi har en ledig dag, jag vet att barnen lekt massor, varit ute och rört sig osv och skärmtiden består av både spel och ren tv, då tycker jag inte att det är ett problem i alla fall.

• frökenelisabeth

Just nu har vi inga regler omkring skärmtid hemma, det behövs inte, han är inte så intresserad. Ser lite youtube/disney junior ibland, men vill hellre leka med annat. Om det blir annorlunda i framtiden kanske vi inför nån form av begränsning. 

• tulip79

Sonen är 4 år o får ha ipad när lillasyster sover. Det är 45 min på helger (vardagar om vi är lediga). Lillasyster på 2 år får ha den kortare stunder (max 30 min), ca 1 gång/vecka.

• Fru Ve

Mina är 4 och 8 år. Vi har "skärmdagar" då de får ha sina surfplattor + dator om de vill. Tre dagar/vecka har vi "skärmfritt". De får dock se morgon-TV samt Bolibompa eller en stund på Netflix på kvällen ändå de dagarna om de vill. Vi har medvetet valt att bara ha grundutbudet med TV-kanaler så det är inte så intressant att sitta och se på TV. När mina barn har "skärmdag" får de sitta rätt fritt, men tre av dessa dagar infaller vardagar och då hinner de av naturliga skäl inte sitta speciellt länge.

Om vi ska göra något ärende eller t.ex. sitta och vänta någonstans kan det ofta hända att barnen får låna min telefon för att se på filmer eller spela. Detta räknar jag inte till skärmtiden. Perfekt sätt att slippa tjat och osämja.... =)

• Fru Ve
    Alexi skrev 2016-02-28 11:04:25 följande:

Jag kan tycka att det låter mycket med 2-3 timmar som jag röstade på. Men, om vi har en ledig dag, jag vet att barnen lekt massor, varit ute och rört sig osv och skärmtiden består av både spel och ren tv, då tycker jag inte att det är ett problem i alla fall.

Ja visst låter det mycket. Men som mina barn, de vaknar mellan 5-6 varje morgon. Det blir ju absolut ett par timmars skärmtid där om inte vi vuxna ska behöva sätta igång med större aktiviteter direkt (vilket är svårt att orka). Och sedan på kvällen blir det ju också 1-2 timmar för det mesta.
  • fluu

Hon ser på tv 30 min-1 timme en vanlig dag. En dag som idag när hon är hemma och är sjuk är det mer obegränsat, men det brukar bli max tre timmar ändå som mest. Hon sitter egentligen aldrig vid några andra skärmar.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (farligt)

Det är inte bra att titta på mindre än 2 timmar tv om dagen lägg därtill datortid minst tre timmar totalt brukar jag försöka få det till

• Glädje
    Anonym (farligt) skrev 2016-02-29 17:19:20 följande:

Det är inte bra att titta på mindre än 2 timmar tv om dagen lägg därtill datortid minst tre timmar totalt brukar jag försöka få det till

Hur menar du då? Eller va det en skämt jag inte förstod? :P
  • isolande

Vi har tagit bort surfplatteriet helt. TV får de se på på morgonen (Barnkanalen, Disney JR, Nick JR eller Netflix) och på kvällen efter middagen. Blir kanske 1,5 timme totalt.

Upplever att de leker mycket mer och självständigt nu när paddan är väck. Barnen är 3 och 4½.

Svar på tråden Hur mkt tv/surfplatta per dag får ditt barn?