• HB77

PAPP-A och Fri beta HCG

Hoppas någon kan ge mig svar på min undran/oro.

På måndag har jag planerad tid för moderkaksprov. Är så otroligt nervös. Hämtade idag mina provsvar inför KUB som görs ifall moderkakan ligger så till att det inte kan tas prov.
    När jag googlar på resultatet för blodproverna så blir jag inte klok på om de är dåliga. ( Det verkar dock så..)
    PAPP-A  hade jag 1,22 IU/L
    Fri beta HCG hade jag 41,62 IU/L
    Blodproverna tog i v 9+1 och jag är 39 år.

Tacksam om någon som förstår sig på detta kan förklara för mig.

• Svar på tråden PAPP-A och Fri beta HCG
  • myrslok

1MOM of BHCG is 43.6IU/I

1MOM of PAPPA is 2.26IU/I 

Detta fann jag. Vet även att värdena ska ligga så nära 1 mom som möjligt. Du ligger väl lite under då enligt vad jag förstår.

Det borde indikera på icke trisomi 21 eftersom man ska ligga högre i Hcg värdet än medialt. Så möjligtvis att du fått gå vidare med mkp för att utesluta risk för trisomi 13 och 18?
  • HB77

Tack snälla för ditt svar!!

Det var alltså som jag misstänkte. Imorgon ska jag göra moderkaksprov om det går. Hoppas innerligt, för väntan är nog så jobbig på ett sådant svar. Att behöva vänta ännu längre för att få göra fostervattensprov istället skulle nog knäcka mig. Usch vet inte hur jag ska kunna sova inatt :(

• myrslok

Lycka till idag! jag fick också dåligt svar på kub, mitt blod som ej va bra. Får svar på Fre. Vet hur nervös man är och hur jobbigt allt känns. Har fått magkatarr :-/. Ska hålla tummarna för dig kram. 

• HB77

Åh håller tummarna att det blir ett positivt besked på fredag!

Det hade blivit en miss, så jag fick inte tagit provet igår utan fick åka tillbaka tidigt idag. Eftersom jag var säker på att jag ville göra mkp så ville de inte gå vidare med KUB- ul.

Vila idag och sedan vänta med svar till nästa vecka. Längtar efter att få slippa oron och bara njuta. Och att berätta för omgivningen!

Kram

• HB77

Tack myrslok!

När har du beräknad förlossning?

Har du barn sedan tidigare?

• myrslok

Har bf 28 Aug du då? har en son på 9 år som ser fram emot att bli storebror så det måste gå vägen nu!

• HB77

Jag är beräknad till 11/9. Har tre barn från tidigare äktenskap som är 14,12 och 10. Min nuvarande man har också barn sedan innan som är 12 och 9. Ingen vet nåt ännu, uran vi bestämde oss för att kolla så den lille mår bra och är frisk först. Det var inte planerat det här och har varit väldigt omtumlande. Vi var ju liksom klara med småbarn :) Min ålder nojjar jag över. Men nu längtar jag jättemycket och ser fram emot att berätta för våra barn och familjer :)

Svar på tråden PAPP-A och Fri beta HCG