• Oviss01

Testamente / Arv

Hej!

Jag och min sambo har nyligen köpt hus och håller på och försöker nu få ett gemensamt barn. Han har ett barn sedan tidigare.

Vi tänkte att vi kanske bör skriva ett testamente. Hur gör man så att det blir så rättvist som möjligt för gemensamt barn och bonusbarn? Och även rätt för oss vuxna förstås. Jag vill ju tex gärna kunna bo kvar i huset.

Min sambo försöker inte alls fundera över detta, medan jag har funderat alldeles för mycket istället, utan att komma fram till något...

Tacksam för input!

• Svar på tråden Testamente / Arv
  • mammalovis

Det du behöver se till är ju att du skulle ha råd att bo kvar/köpa ut sambons barn om din sambo går bort först då barnet har rätt till sin arvslott direkt. Era gemensamma barn ärver ju först när du går bort i det fallet.

Jag har för mig vi kunde teckna någon form av försäkring i samband med husköpet också.

Nu är vi separerade sedan länge så jag minns dåligt.

• Anonym (T)

Första steget är att gifta sig, annars är det bara barnen som ärver hans del av huset. Om ni är gifta ärver du i alla fall hälften av hans del (egentligen är det så att ert gemensamma barn får vänta tills du dör innan hen får ut sitt arv).

Nästa steg är att skriva testamente. Då är det upp till din sambo om han vill minska barnens arv till laglotten (hälften av hans tillgångar) och låta dig ärva andra hälften. Eller om han fortfarande vill att barnen ska ärva allt.

Tredje steget är att skaffa livförsäkringar som räcker för att lösa ut barnen ur huset så att den vuxna kan bo kvar vid partnerns död.

Och detta gör man innan man köper dyr bostad tillsammans.

• Brumma
    Snövits skrev 2016-02-25 21:19:06 följande:

Enklast är att gifta sig.

Gör ingen skillnad för särkullsbarnet.

Den biten av arvet har barnet rätt till oavsett.

Däremot är det en bra idé så att föräldern får förvalta gemensamma barns arv efter eget huvud.

TS. Jag skulle börja med att skaffa livförsäkring. Pappan på en större summa så att du, om din man skulle gå bort innan dig, kan lösa ut hans barn sedan tidigare utan att sätta dig och era gemensamma barn "på pottan"..

Sedan, som snövit skriver, gifta er.Annars ärver gemensamma barn istället för föräldern som lever kvar. Vilket innebär att den kvarlevande föräldern kanske måste sälja huset.
  • Anonym (Jomenvisst)
    Brumma skrev 2016-02-26 17:21:52 följande:

Gör ingen skillnad för särkullsbarnet.

Den biten av arvet har barnet rätt till oavsett.

Däremot är det en bra idé så att föräldern får förvalta gemensamma barns arv efter eget huvud.

TS. Jag skulle börja med att skaffa livförsäkring. Pappan på en större summa så att du, om din man skulle gå bort innan dig, kan lösa ut hans barn sedan tidigare utan att sätta dig och era gemensamma barn "på pottan"..

Sedan, som snövit skriver, gifta er.Annars ärver gemensamma barn istället för föräldern som lever kvar. Vilket innebär att den kvarlevande föräldern kanske måste sälja huset.

Jo det gör skillnad då äkta makar ärver varandra. De ärver 50% av makens tillgångar och resten delar barnen på varav särkullbarn har rätt att få ut sin del omgående medan gemensamma barn får vänta till även den andra går bort. Har de alltså fått ett barn ihop så går 25% av makens tillgångar till särkullbarnet. En livförsäkring är en bra investering.
  • Brumma
    Anonym (Jomenvisst) skrev 2016-02-26 17:39:22 följande:

Jo det gör skillnad då äkta makar ärver varandra. De ärver 50% av makens tillgångar och resten delar barnen på varav särkullbarn har rätt att få ut sin del omgående medan gemensamma barn får vänta till även den andra går bort. Har de alltså fått ett barn ihop så går 25% av makens tillgångar till särkullbarnet. En livförsäkring är en bra investering.

Man har rätt till hälften av de gemensamma tillgångarna. Tex huset. Vilket man även har som sambo om man köper ett hus gemensamt. Man äger redan den delen.

Vilket gör att TS får sin del, hälften, oavsett om de är gifta eller inte. Makens del, resterande 50% delas mellan barnen. Hälften till särkullsbarnet och hälften till det gemensamma. Och om de är gifta går den hälften till TS. Men TS egen del blir det ingen skillnad på om de är gifta eller inte. Hon ärver inte den delen. Den är redan hennes.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Jomenvisst) skrev 2016-02-26 17:39:22 följande:
    Nu blev det väl fel?

Om kvinnan ska ärva 50%, så får hon ju 75%, eftersom 50% redan är hennes. Så barnen får dela på 25%.

Läs Brummas svar, så förstår du.
  • Anonym (nope)
    Anonym (Sara) skrev 2016-02-26 18:44:46 följande:
    Nu blev det väl fel?

Om kvinnan ska ärva 50%, så får hon ju 75%, eftersom 50% redan är hennes. Så barnen får dela på 25%.

Läs Brummas svar, så förstår du.
    Hon ärver 50 % av de gemensamma tillgångarna om de är gifta. Alltså sin del av huset rent praktiskt om hon har köpt det som 50-50 delägare med mannen. Men OM han testamenterar det han kan till henne så kan hon naturligtvis ärva mer.

Omvänt undrar jag hur ni då gör om kvinnan dör.
  • Brumma
    Anonym (nope) skrev 2016-02-26 19:13:58 följande:

Hon ärver 50 % av de gemensamma tillgångarna om de är gifta. Alltså sin del av huset rent praktiskt om hon har köpt det som 50-50 delägare med mannen. Men OM han testamenterar det han kan till henne så kan hon naturligtvis ärva mer.

Omvänt undrar jag hur ni då gör om kvinnan dör.

Hon ÄRVER inte 50%. Man kan inte ärva ngt som man redan äger.

Och ja, man kan naturligtvis välja att testamentera en del av sin del till vem man vill. Man kan testamentera bort 50% av sina tillgångar, resten tillfaller barnen.

I detta fallet kan mannen (oavsett om de är gifta eller inte) välja att testamentera 50% till TS. Vilket skulle innebära att TS, med sina egna 50% som hon redan äger får 75% av huset. Är de gifta får hon även 50% av resterande då hon "ärver" deras gemensamma barns del.

Om TS dör så får mannen sin del (vilket han inte ärver utan redan äger). Resterande 50% tillfaller deras gemensamma barn. Är de gifta får alltså mannen allt då han "ärver" barnets del. Är de inte gifta äger mannen fortfarande sina 50% och det gemensamma barbent tillgångar kommer att förväntas av en förmyndare tills barnet är myndig. Om TS vill kan hon välja att testamentera 50% av sina tillgångar till vem hon vill.
  • Brumma

"Är de inte gifta äger mannen fortfarande sina 50% och det gemensamma barnets tillgångar kommer att förvaltas av en förmyndare tills barnet är myndig."

Skulle det såklart stå :)

Svar på tråden Testamente / Arv