• My sunshine

Glutenintolerans vad äta istället för bara ris och pasta?

Tar gärna emot tips om vad man kan äta som "tillbehör" till middagen vid glutenintolerans? Testat viss glutenfri pasta och det var inget för oss. Att äta ris och potatis dagligen blir lätt enformigt. Så min undran är om nån har tips på naturligt glutenfri mat man kan äta till? Läst nåt om quinoa är det liknande som ris? Är rätt ny på detta. Grönsaker såklart men ja liksom "riktig" mat hoppas ni förstår :)
    Tips tages emot tacksamt .9

• Svar på tråden Glutenintolerans vad äta istället för bara ris och pasta?
  • milli79

Hirs Är super nyttigt och jag tycker det är godare än quinoa. Bönpasta finns många sorter bla på bodystore.se. Sen kan man ju äta mer sallad, rotfrukter, avocado el andra ugnsbakade grönsaker till.

• My sunshine

Hirs? aldrig hört talas om det men ska absolut testa :) Ska nog kika in på bodystore och titta vad dom har :) tack för tipset!

• Carambolan

Quinoa är inte alls som ris, men du tillagar det på samma sätt och kan ha det som tillbehör rakt av, eller som utfyllnad för att göra matiga sallader.

Annat jag brukar ha som tillbehör: Ugnsrostade rotsaker. Blomkålsris (grovrivet blomkål som du snabbt kokar eller fräser i stekpanna). Matiga sallader, tex med bönor, linser eller quinoa som bas. Strimlad zuccini som man kokar lätt. Sötpotatispommes. Rotsaks/potatisgratäng, mos och puréer i olika blandningar. Haricot verts som man kör i ugnen liknande pommes.

• Mael08

Bönpasta finns numera i de flesta vanliga mataffärer, åtminstone i de hyfsat välsorterade affärerna. :)

• milli79

Hirs finns nog inte på bodystore men i hälsokostbutik el mataffär. Tror mest de har hirsflingor o hirs pasta på bodystore men kolla för de har mycket bra grejer

Svar på tråden Glutenintolerans vad äta istället för bara ris och pasta?