• KB85

Vaginism - ökad risk för förlossningskador?

Hej!

Är det någon som vet mer om vaginism ökar risken för förlossningsskador? Jag och min sambo planerar att skaffa barn men jag tvekar på grund av att jag har vaginism (och vestibulit) och vill verkligen inte få svåra förlossningsskador p.g.a att mina bäckenbottenmuskler är konstant spända och inte kan slappna av. Min mellangård har krypt och jag har ett förkortat avstånd mellan anus och snippan och jag tänker att detta också kan bidra till svårare skador.

Har letat forskning och övrig info men hittar inget relevant. Någon som vet mer? Verkar inte heller som vaginism är en anledning till att få planerat snitt heller, men jag vill verkligen inte föda vaginalt om det troligtvis innebär en ökad risk för skador. Är less på att ha en dysfunktionell snippa och vill inte gärna förvärra situationen.

Tacksam för alla svar jag kan få!

• Svar på tråden Vaginism - ökad risk för förlossningskador?
  • Anonym (Eja)

Har inte hört talas om att det skulle bli så. Jag gissar att kroppen är så proppad med barnafödar-hormoner att de tar över öven sådana kroppsliga "brister". Så länge du inte går runt och oroar dig alldeles för mycket. Prata med din bm!

• KB85

Tack för ditt svar, visst borde jag prata med en barnmorska om detta, med vill liksom inte starta igång hela skaffa barn-processen om jag inte har lite mer kött på benen kring risken för skador.

Tänker att vaginism handlar ju om okontrolerade spänningar och en kramp som är svårt att bli av med med endast avslappning. Nu är det ju så att förlossningskador ökar pga att den som föder känner sig otrygg, orolig, stressad -dvs. mer spänd. Så spänningar ger mer skador (?) och därmed borde det ju finnas en ökad risk för skador om man har vaginism...

• Anonym (Jag också)

Hej!
    Har också vaginism och går till en sexolog/barnmorska för att det ska bli lite bättre. Hon vet om att jag försöker bli gravid men har aldrig nämnt något om ökande risker för förlossningsskador, men jag har heller aldrig frågat. Har fått för mig att det ska vara annorlunda när något ska ut jämfört med in, men vet inte. Tycker du kan höra av dig till en barnmorska trots att du än så länge bara planerar att börja försöka skaffa barn (om jag förstått rätt). Hoppas du får några bra svar snart.

• Anonym (Eja)
    KB85 skrev 2016-02-24 12:48:11 följande:

Tack för ditt svar, visst borde jag prata med en barnmorska om detta, med vill liksom inte starta igång hela skaffa barn-processen om jag inte har lite mer kött på benen kring risken för skador.

Tänker att vaginism handlar ju om okontrolerade spänningar och en kramp som är svårt att bli av med med endast avslappning. Nu är det ju så att förlossningskador ökar pga att den som föder känner sig otrygg, orolig, stressad -dvs. mer spänd. Så spänningar ger mer skador (?) och därmed borde det ju finnas en ökad risk för skador om man har vaginism...

Faktiskt så är jag tveksam till att någon sådan forskning över huvud taget finns, med tanke på hur lite resurser man lägger på att både förebygga och laga skador vid förlossning. Jag var själv jätterädd. Till råga på allt gick jag två veckor över tiden och min förlossning tog flera dagar. Jag sprack rätt ordentligt. De var osäkra på om ringmuskeln var ok för jag sprack ända till den. Jag hade absolut ingen kontroll över musklerna just i öppningen vid det laget heller, bara de djupare (magmusklerna) jag hade kontakt med.

Vad alltihopa berodde på vet jag inte och jag inte heller om jag var mer eller mindre orolig än andra mammor. Dock vet jag att min mamma sprack med sina första två.
Svar på tråden Vaginism - ökad risk för förlossningskador?