• TRImmortal

Barnvagn till ettåring?

Nu så alla kloka, behöver jag er hjälp. Jag har googlat men har så svårt att hitta något som känns bra. :)

Jag har verkligen lessnat på vår nuvarande vagn (en Tambero årsmodell 2014). Den är för stor, bromsen krånglar och ja, mycket mer. Jag vill alltså ha en ny vagn. Vår son är ett år nu och kommer använda vagn ett tag till men en kombivagn känns onödigt?

Ge mig gärna förslag på bra vagnar till ettåring. :)

Har följande krav/önskemål:

Svängbara framhjul
    Sufflett
    Liggläge (behöver inte vara fullt men hyfsat)
    Gärna lufthjul (har dåliga erfarenheter av punkteringsfria)

Märke spelar ingen roll men har ingen bra budget så toppen om det finns att få tag på begagnade utan större problem :)

• Svar på tråden Barnvagn till ettåring?
  • Dixie

vi hade kronan sulky till våra barn och var mycket nöjda med den, ser nu att de har en version med svängbara hjul - det kan kanske vara ngt! 

• TRImmortal
    Gladaloppan skrev 2016-02-23 21:59:02 följande:

Emmaljunga scoter s. Bra och smidig vagn!

Har inte sett den irl men tycker den ser väldigt stor ut på bilderna? Alltså lång och bred. Men jag kanske har fel? :)
  • TRImmortal
    Dixie skrev 2016-02-23 22:03:28 följande:

vi hade kronan sulky till våra barn och var mycket nöjda med den, ser nu att de har en version med svängbara hjul - det kan kanske vara ngt! 

Det är inte omöjligt :) Verkar dock bara vara nyare variant som har svängbara framhjul så svårt att få tag i begagnat. :(
  • My Sigma

Vi har en Kronan Sulky S, alltså en kronan sulky med svängbara framhjul. Älskar den, och vår pojke på 20 månader älskar den så mycket att går och hämtar den ibland i hallen för han vill sitta där.

Smidig, lättkörd, flexibel för barnets sittställning, sele som inte sitter fast i ryggen så att barnet kan luta sig fram.

Som minus skulle jag säga att varukorgen är liten och svår att nå, och det är lite meckigt att få ryggstödet helt upprätt.

• Drakfrukt

Paraplysulky!

En McLaren - de är överlägset bäst.

Annars kanske 2Me, Knorr, eller Carena.

Köp ingen svindyr sulky, om ett halvår vill du ha en paraplysulky.

• isolande

Emmaljunga Scooter 4S finns med lufthjul oxå. Tidigare version av den är Buddy S och Scooter 3S som du säkert kan hitta begagnade.

• Fjärrkontrollen
    Drakfrukt skrev 2016-02-24 08:43:18 följande:

Paraplysulky!

En McLaren - de är överlägset bäst.

Annars kanske 2Me, Knorr, eller Carena.

Köp ingen svindyr sulky, om ett halvår vill du ha en paraplysulky.

Vill man? Jag skulle aldrig köpa en paraplysulky.
  • TRImmortal

My Sigma: tack för en bra recension :) får kanske åka och kika någonstans men tror ändå den blir för dyr med tanke på att det bara är senaste modellen som har svängbara framhjul :)

Drakfrukt: nej, jag kan inte alls föreställa mig att jag skulle vilja ha en paraplysylky? Varför? :) det känns som ett bra alternativ om man inte använder vagn så ofta eller om man oftast fraktas i bil men vi använder vagn varje dag och åker buss överallt :)

• Drakfrukt
    TRImmortal skrev 2016-02-24 09:38:06 följande:

My Sigma: tack för en bra recension :) får kanske åka och kika någonstans men tror ändå den blir för dyr med tanke på att det bara är senaste modellen som har svängbara framhjul :)

Drakfrukt: nej, jag kan inte alls föreställa mig att jag skulle vilja ha en paraplysylky? Varför? :) det känns som ett bra alternativ om man inte använder vagn så ofta eller om man oftast fraktas i bil men vi använder vagn varje dag och åker buss överallt :)

Precis. Jag bor i Gamla Stan i Sthlm; åker t-bana och buss dagligen. Så himla skönt med paraplyvagn då man alltid kommer med både buss och tåg - trots att man har vagn med sig. Enkel att vika ihop och ta under armen eller ställa vid sidan.

Kom ihåg vad jag sagt. Du kommer att skaffa dig en praplysulky i sinom tid, tro mig. ;)

Kan tipsa om denna:

www.babyland.se/maclaren-techno-xt&gclid=CLXf4v6AkMsCFcv7cgodSlEI1Q
  • isolande
    Drakfrukt skrev 2016-02-24 09:44:35 följande:
    Precis. Jag bor i Gamla Stan i Sthlm; åker t-bana och buss dagligen. Så himla skönt med paraplyvagn då man alltid kommer med både buss och tåg - trots att man har vagn med sig. Enkel att vika ihop och ta under armen eller ställa vid sidan.

Kom ihåg vad jag sagt. Du kommer att skaffa dig en praplysulky i sinom tid, tro mig. ;)

Kan tipsa om denna:

www.babyland.se/maclaren-techno-xt&gclid=CLXf4v6AkMsCFcv7cgodSlEI1Q
    Håller med om Mac Laren XT är en grym vagn, men jämfört med en riktig sulky är den ranglig och obekväm (tunn stoppning) för ett så litet barn att sitta i längre stunder, än värre sova. Dyra är de oxå, och rätt höga.

Paraplysulkys är ju bra på asfalt typ, men så fort det kommer snö blir de ju helt omöjliga....

Jag har en Emmaljunga Buddy som vardagsvagn. Den är stabil men liten, mysig och ombonad och går utmärkt att sova i. Sen har jag en basic paraplysulky och en chicco liteway. De används på resor eller på IKEA eller om vi gör längre utflykter så stora tjejjen har något att vila benen i. Helt värdelösa i övrigt och skulle aldrig vilja ha dem som vardagsvagnar.

• RödCirkel
    isolande skrev 2016-02-24 10:08:54 följande:

Håller med om Mac Laren XT är en grym vagn, men jämfört med en riktig sulky är den ranglig och obekväm (tunn stoppning) för ett så litet barn att sitta i längre stunder, än värre sova. Dyra är de oxå, och rätt höga.

Paraplysulkys är ju bra på asfalt typ, men så fort det kommer snö blir de ju helt omöjliga....

Jag har en Emmaljunga Buddy som vardagsvagn. Den är stabil men liten, mysig och ombonad och går utmärkt att sova i. Sen har jag en basic paraplysulky och en chicco liteway. De används på resor eller på IKEA eller om vi gör längre utflykter så stora tjejjen har något att vila benen i. Helt värdelösa i övrigt och skulle aldrig vilja ha dem som vardagsvagnar.

Jag bor också i Stoclholms innerstad, äger dessutom en exakt sån där vagn. Den är inte alls ranglig, dessutom går den utmärkt att köra i stan på vintern. Vi har aldrig så mycket snö på det viset.

Var i stugan i Dalarna i vintras förra året och hade min Scooter (Emmaljunga) då. Den klarade inte snön. Så är det mycket snö så är det bara pulka som funkar.
  • isolande
    RödCirkel skrev 2016-02-24 10:17:15 följande:
    Jag bor också i Stoclholms innerstad, äger dessutom en exakt sån där vagn. Den är inte alls ranglig, dessutom går den utmärkt att köra i stan på vintern. Vi har aldrig så mycket snö på det viset.

Var i stugan i Dalarna i vintras förra året och hade min Scooter (Emmaljunga) då. Den klarade inte snön. Så är det mycket snö så är det bara pulka som funkar.
    Om man jämför med en vanlig sulky är den ranglig, och obekväm faktiskt. Tunn stoppning i sitsen, dåligt stöd för benen osv. Men har man större barn bryr man sig kanske inte om det lika mycket som om man har en ettåring som fortfarande tillbringar en del tid i vagn.

Som jag skrev tycker jag att XT är en fantastisk vagn, men inte för en ettåring. Då finns bättre alternativ.
  • isolande
    RödCirkel skrev 2016-02-24 10:17:15 följande:

Och bodde jag i Dalarna i en stuga skulle jag förmodligen inte välja en Scooter/Buddy som vardagsvagn heller Flört. Då finn säkert andra vagnar som klarar mer snö...
  • My Sigma
    TRImmortal skrev 2016-02-24 09:38:06 följande:

Den har funnits nåt år, så den går att hitta på Blocket om man har tålamod (såg 2-3 per månad i Stockholm innan vi köpte vår) . Vi köpte vår som var utgående modell för 3000 (annars nästan 4000), begade går för typ 2500. Inte någon budgetvagn precis, men då vet du i alla fall vad du ska jämföra med.
  • TRImmortal

Tack! Jag ska hålla utkik :)

Någon paraplysulky blir det inte oavsett. Jag tycker som föregående talare att det passar bra till större barn som inte använder vagn dagligen men till min ettåring vill jag ha en vagn med lite mer stoppning osv så att den blir skönare att sitta i längre stunder.

Svar på tråden Barnvagn till ettåring?