• Powah

Hur ofta bör pappan träffa bebisen?

Mitt barn är snart tre månader gammal.

I fredags flyttade barnets pappa ut, kommer och sover över fre-sön denna helgen.

Framöver: ingen aning?

Hur ofta bör jag försöka få pappan att träffa barnet för att barnet inte ska glömma sin far och tappa trygghetskänslan hos honom?

Till saken är att barnet ska genomföra en stor operation framåt sommaren och barnets far har lovat att han följer med också och stöttar barnet genom operationen och i eftervården, då känner jag det är extra viktigt barnet fortfarande känner att pappa är trygg att vara hos. Annars lär jag bli fullständigt slutkörd om bara jag kommer duga vid det laget.

• Svar på tråden Hur ofta bör pappan träffa bebisen?
  • Anonym (Nja)

I den här åldern måste det tyvärr vara daglig kontakt om barnet ska behålla minnet av honom. Blir det mer sällan (vilket jag antar) så kommer ju åtminstone pappan känna barnet även om barnet inte skulle må bra av att bli Lämnad till pappan (däremot ok om även du finns med).

• 143jenna

Barnet glömmer saker redan efter några timmar i den åldern och redan nästa dag fram till nästa 10 månader. Vill du att pappan ska ha en anknytning med barnet så måste han vara där näst intill 24/7.

• Powah
    143jenna skrev 2016-02-25 11:46:35 följande:

Barnet glömmer saker redan efter några timmar i den åldern och redan nästa dag fram till nästa 10 månader. Vill du att pappan ska ha en anknytning med barnet så måste han vara där näst intill 24/7.

Nej nej så illa är det verkligen inte med bebisars minnen. Då skulle ju inga fäder ha någon som helst anknytning med sina barn efter att ha jobbat en hel dag.

Sonen visade tydligt att han kände igen pappa när han kom hem från jobbet även om han inte sett pappa sen kvällen före vilket ofta innebar minst 24 timmar. Glad när pappa kom, ibland skrek han till och med tills han fick komma till pappa och mysa lite.

Hittade en intressant artikel där forskarna upptäckt att spädbarn minns saker upp till en vecka, så jag kommer nu diskutera med fadern i fråga om han kan träffa sonen minst två gånger per vecka tills vidare så får vi omförhandla sen när sonen är äldre.

Lägger in länken här så kan andra läsa också.

www.svd.se/spadbarn-minns-mer-an-vi-trott
  • 143jenna

Låter väldigt märkligt att bebisen blev glad bär pappa kom hem, kan tänka mig att han blev glad för han såg en person men tror inte att bebisen förstod att det var hand pappa.
    Det jag säger är utifrån min utbildning som psykoterapeut och pedagog.
    Lycka till ??

• Anonym (anonym)
    143jenna skrev 2016-02-25 16:30:34 följande:

Låter väldigt märkligt att bebisen blev glad bär pappa kom hem, kan tänka mig att han blev glad för han såg en person men tror inte att bebisen förstod att det var hand pappa.

Lycka till ??

Ok då är jag en ny person för min bebis varje morgon när bebisen vaknar upp efter 7-9 timmars sömn....... stackars barn, lära känna en ny människa varje morgon...
  • 143jenna

Nej såklart är inte du det, barnet skaffar en anknytning till en person om man träffar barnet i längre stunder minst 4 dagar i streck. Vilket i ditt fall pappan inte har gjort.

• mammalovis

Hmm, jag är kluven. Vår son umgås ju gärna med sin storasyster och de ses ju bara varannan helg. Men visst hon har ju inget föräldraansvar. Sonen är drygt 4 månader.

Umgänget som pratas om på familjerätten för barn under 3 år är ju flera kortare tillfällen i veckan.

Men om detta stämmer skulle ju bebisar som sover länge på natten tappa anknytningen varje natt ... Så då är barn som vaknar oftare tryggare?

Jag tolkar det som att sonen känner igen sin sovplats när han vaknar till vid nedläggandet och kan somna om. I spjälsängen har han inte velat läggas.

Så vad händer om bebisen fortfarande har tillgång till t ex en tröja med pappans doft?

Likaså sägs ju att bebisar kan känna igen saker de hört i magen. Min dotter blev genast lugnare och somnade väldigt gott när hon hörde ett musikstycke som vi sjöng mycket med kören när hon låg i magen. Så jag gissar att kombinationen av rösten och doften gör mycket.
  • Lilla Gs mamma

Lycka till ??

Vår tremånaders minns sin pappa, som varit på jobbet hela dagen, det är det ingen tvekan om. Han får ett stort leende när han kommer hem - andra har han blivit blyg för.
  • Brumma

Källa på det Tack.

TS. Varannan till var tredje dag brukar rekommenderas vid den åldern. Täta umgängen alltså.

Inför operationen, finns det möjlighet att pappan och du klarar av att dela boende ngn vecka innan? För barnets skull?

Då hade barnet redan innan fått bygga upp en relation Och denna relation hade intensifierats strax innan operationen.
  • Anonym (Mrs X)

143jenna skrev 2016-02-25 19:34:12 följande:

Nej såklart är inte du det, barnet skaffar en anknytning till en person om man träffar barnet i längre stunder minst 4 dagar i streck. Vilket i ditt fall pappan inte har gjort.

Lycka till ??

Jag ser gärna en källa på detta då det vore intressant för mitt jobb.

• hrmamma0308

Hej,

Jag blev lämnad av min dotters pappa när min dotter var tre veckor gammal, idag är hon 13 år. När pappan lämnade mig flyttade jag tillbaka till min hemstad som ligger 20 mil ifrån honom. Jag hade alltid öppna dörrar för honom och han var hos oss ungefär varannan helg fram till min dotter var ungefär 1,5 år då började hon vara hos honom (i början tillsammans med mig) varannan helg. De har óch har alltid haft en fantastisk relation, jag såg aldrig några tecken på att hon inte har känt igen honom. Vi bor fortfarande 20 mil ifrån honom men de pratar varje dag och vi uppfostrar tillsammans. Jag tror att en kontinuerlig kontakt är det viktigaste.

• Anonym (H)

Man knyter an under natten också

Och så små barn brukar vakna rätt ofta och då knyter dom ju an till den som är där då under natten

Det är ingen slump att barn ofta får en bättre kontakt med föräldern som är hemma med hen, vilket än så länge är vanligast att mamman är

Visst kan den andra föräldern få en lika bra kontakt men det kräver en del och tyvärr verkar många inte vara villiga att göra det som krävs..

Om mamman dessutom ammar har ju hon en naturlig koppling därifrån, men pappan kan göra i princip allt annat.

Så täta umgängen är nog det som krävs, och även att ni umgås alla tre ofta i början och sen efter hand kan dom vara ensamma, barnet är ju troligen närmast dig nu och då blir du "bryggan" för barnets kontakt med pappan, du "godkänner" pappan och efter hand kommer barnet knyta an till honom och kunna vara ensam med honom, stressa bara inte för mycket i början och sen kommer det komma favorit perioder, ge inte upp då, låt barnet styra lite men ge inte upp kontakten

Svar på tråden Hur ofta bör pappan träffa bebisen?