• Anonym (Älskarinnan)

Jag är gravid med en gift man

Jag är gravid med en man som fortfarande är gift med sitt ex (hon bor i USA). Skilsmässan blev aldrig klar, och förhoppningsvis blir detta avklarat innan BF. Men om inte, kan han ändå få gemensam vårdnad om vårt barn. Ta ut föräldrapenning? Någon som vet hur det fungerar juridiskt?

• Svar på tråden Jag är gravid med en gift man
  • mrskreiz

Jag är inte 100% men kanske 98% säker på att det faktum att han är gift påverkar inte om han själv accepterar faderskapet. Ni registreras båda som vårdnadshavare och båda har rätt till föräldrapenning. 

• Anonym (Älskarinnan)

mrskreiz; Tack för svaret. Det är vad jag också TROR, men vill ju veta säkert. Förhoppningsvis är ju skilsmässan klar tills BF, då det enda problemet har varit att den kostar en j-vla massa pengar för honom. Vi vill och kommer att leva som en familj, men iom att han på pappret är gift så vet man ju inte. Vet någon här 100% hur det funkar?

• mrskreiz

Vad jag försökte få fram är att faderskap har ingenting med äktenskap att göra. Det blir som om ni är vilka två som helst som inte är gifta/sambos som blir gravida. Han behöver godkänna faderskapet och det ska fastslås och gör han det så har det ingenting med äktenskapet att göra. 

MEN: om du vill ha ett 100% svar som du kan lita på så tycker jag att du ska ringa en advokat. De flesta har en kostnadsfri konsultation via telefon.
    Det är ju egentligen förstå då du kan få ett svar du verkligen kan lita på. 

• LillaLoppi

Yes, det kan han. Jag är 110% säker. ;)

• Anonym (Nnn)

Klart ni kan. Enda skillnaden är att det inte sker per automatik som om ni varit gifta. Ni får skriva på papper på socialförvaltningen, precis som alla ogifta par. Lycka till!

• Anonym (Älskarinnan)

Tack för era svar! (speciellt tack till dig mrskreiz<3)

Svar på tråden Jag är gravid med en gift man