Bli gravid, endometrios
Jag har en fråga till er som antingen har endometrios och fått barn (på olika sätt), er som har endo och som ännu kanske är i väntan eller till någon annan som har erfarenhet av ämnet i fråga.
Jag är 26, fick diagnosen endometrios för lite över ett år sedan i samband med akut OP. Hade då haft problem sedan jag var runt 14-15, till och från utan att någonsin ha fått svar eller direkt hjälp med något alls.
Har ett barn sedan tidigare (född -10), då upplevde jag inga svårigheter i att bli gravid, dock hade jag en tung graviditet och komplicerad förlossning (akut kejsarsnitt). Hade på den tiden ingen aning om vad endometrios ens var.
Så nu, ett kejsarsnitt (buksnitt) och en bukoperation senare (allt intakt inuti, men hade då endo på äggstockar samt bukvägg, samt mycket ärrbildning som jag förstått det) så "planerar" vi sedan ca 2 mån. tillbaka att bli gravida.
Har sedan dess haft oskyddat sex, men ännu har ingenting hänt. Jag vet att det är väldigt tidigt, men första gången jag blev gravid gick det oerhört fort. Så, i vår väntan vill jag gärna veta om någon varit i samma situation? Vill gärna höra era berättelser om barn med endo i bilden, oavsett hur de ser ut.
Dels för att jag vill trygga mig i att det kan och förmodligen kommer att ta längre tid denna gång, dels för att jag i min väntan gärna får höra om andras erfarenheter och dels för att jag inte direkt har någon i mitt liv att samtal med, som verkligen förstår hur det är att ha endometrios. Jag har aldrig sökt mig till någon grupp/förening för att prata med någon annan.
Så, om ni vill dela med er skulle jag uppskatta det väldigt mycket!
Tack.