• palmskan

Bli gravid, endometrios

Jag har en fråga till er som antingen har endometrios och fått barn (på olika sätt), er som har endo och som ännu kanske är i väntan eller till någon annan som har  erfarenhet av ämnet i fråga.

Jag är 26, fick diagnosen endometrios för lite över ett år sedan i samband med akut OP. Hade då haft problem sedan jag var runt 14-15, till och från utan att någonsin ha fått svar eller direkt hjälp med något alls.
    Har ett barn sedan tidigare (född -10), då upplevde jag inga svårigheter i att bli gravid, dock hade jag en tung graviditet och komplicerad förlossning (akut kejsarsnitt). Hade på den tiden ingen aning om vad endometrios ens var.

Så nu, ett kejsarsnitt (buksnitt) och en bukoperation senare (allt intakt inuti, men hade då endo på äggstockar samt bukvägg, samt mycket ärrbildning som jag förstått det) så "planerar" vi sedan ca 2 mån. tillbaka att bli gravida.

Har sedan dess haft oskyddat sex, men ännu har ingenting hänt. Jag vet att det är väldigt tidigt, men första gången jag blev gravid gick det oerhört fort. Så, i vår väntan vill jag gärna veta om någon varit i samma situation? Vill gärna höra era berättelser om barn med endo i bilden, oavsett hur de ser ut.

Dels för att jag vill trygga mig i att det kan och förmodligen kommer att ta längre tid denna gång, dels för att jag i min väntan gärna får höra om andras erfarenheter och dels för att jag inte direkt har någon i mitt liv att samtal med, som verkligen förstår hur det är att ha endometrios. Jag har aldrig sökt mig till någon grupp/förening för att prata med någon annan.

Så, om ni vill dela med er skulle jag uppskatta det väldigt mycket!

Tack.

• Svar på tråden Bli gravid, endometrios
  • Liiillao

Hej,

Jag har också endometrios och har problem sedan 10-års åldern ( fick mens då).

Jag är idag 21 och har haft hormonspiral i ca 4 år för att bli av med blödningar och den extrema smärta som den bidrog med.

Jag och min sambo vill nu gärna ha vårat första barn, dels för att vi velat barn och vill ha egna innan min kropp eventuellt inte kan mer.

Jag har ingen aning om hur lång tid det kommer att ta men jag är ju rädd för att få mens igen och vill ju därför att det tar på första försöket. Barnmorskan har gett mig alla tips eftersom hon förstår situationen.

Jag kan helt enkelt inte ha mens, det är ohållbart.

Jag hoppas att det kommer gå vägen för dig! ??

• palmskan

Jag har egentligen ingen kontakt med någon som bistår med rådgivning eller något sådant. Alla besök rörande endon, allt från op, till isättning av spiral, uttagning av spiral osv har skett via kvinnokliniken i Västerås och Köping. Får aldrig några frågor, och ställer jag själv frågor så får jag sällan svar. 

Jag har övervägt att kontakta BM i min hemstad, för att få rådgivning, men jag har varit hos henne tidigare och hon ville då skicka mig vidare då hon inte kan något om endometrios.. Haha.  

Det hela är ett virrvarr, känner jag, så jag tänkte avvakta tills det antingen inte gått på våra egna försök på ett bra tag, eller tills något liksom händer. Men som du säger så vill man ju inte ha sin mens!
    Jag har precis haft min första naturliga mens på över 1 år, men den var snabbt över. Inte alls lik de tidigare menstruationer jag haft med endon. Själv har jag haft spiral tills för två månader ca, och blödde konstant under ca ett års tid innan jag fick ta ut den. Fick då p-plåster, som jag testade direkt efter spiralen och som var rätt hemska. Jag lade då ner plåstren, och vi började prata om att jag ska fortsätta utan preventivmedel, haha.

Har nu upplevt mig som att min hjärna oerhört gärna vill att jag ska vara gravid, så jag ser tecken i precis allt! Eftersom jag har ett barn sedan tidigare tycker jag mig känna igen massor med känslor i kroppen. Men inga plus, och nu har jag haft vad jag tror är min mens. Så det är väl bara att fortsätta!

Vad har du fått för råd från din bm? Funderar på om jag kanske ska kontakta min iallafall, alt. kontakta kvinnokliniken för rådgivning. Kan ju vara värt att prova.

• chbw

Är inte riktigt i samma sits, men tänkte jag kubde svara ändå..

Är 24. Har troligen haft endo sen första mensen när jag var 14.

Försökt bli gravid i 18 månader nu. Inte lyckats än. Däremot är det troligen inte endon som försvårar för mig utan hypotyreos och pcos som gör att jagvej får ägglossning. Är inne på min 6e ägglossningsstimulering nu. Bim i mitten av nästa vecka.

Men det tar ju i snitt ca 7-12 månadet att bli gravid. I "vanliga" fall får en utredning efter 12 månader, men min läkare rekommenderade utredning efter 6 månader pga endometriosen (pga smärtan o pga risk för spridning), så jag gick utredning för ett år sen ca. Om det skulle dra på tiden kräv utredning efter 6 mån.

Har läst någonstans att progesteronkräm (ex progesterall (?)) Kan fungera vid endo. Jag fubderar själv på o testa nästa cykel om det inte tar aig den här gången.

Håller tummarna för er =)

• Liiillao

[quote=76371115][quote-nick]palmskan skrev 2016-02-24 05:31:23 följande:[/quote-nick]Jag har egentligen ingen kontakt med någon som bistår med rådgivning eller något sådant. Alla besök rörande endon, allt från op, till isättning av spiral, uttagning av spiral osv har skett via kvinnokliniken i Västerås och Köping. Får aldrig några frågor, och ställer jag själv frågor så får jag sällan svar. 

Jag har övervägt att kontakta BM i min hemstad, för att få rådgivning, men jag har varit hos henne tidigare och hon ville då skicka mig vidare då hon inte kan något om endometrios.. Haha.  

Det hela är ett virrvarr, känner jag, så jag tänkte avvakta tills det antingen inte gått på våra egna försök på ett bra tag, eller tills något liksom händer. Men som du säger så vill man ju inte ha sin mens!

Jag har precis haft min första naturliga mens på över 1 år, men den var snabbt över. Inte alls lik de tidigare menstruationer jag haft med endon. Själv har jag haft spiral tills för två månader ca, och blödde konstant under ca ett års tid innan jag fick ta ut den. Fick då p-plåster, som jag testade direkt efter spiralen och som var rätt hemska. Jag lade då ner plåstren, och vi började prata om att jag ska fortsätta utan preventivmedel, haha.

Har nu upplevt mig som att min hjärna oerhört gärna vill att jag ska vara gravid, så jag ser tecken i precis allt! Eftersom jag har ett barn sedan tidigare tycker jag mig känna igen massor med känslor i kroppen. Men inga plus, och nu har jag haft vad jag tror är min mens. Så det är väl bara att fortsätta!

Vad har du fått för råd från din bm? Funderar på om jag kanske ska kontakta min iallafall, alt. kontakta kvinnokliniken för rådgivning. Kan ju vara värt att prova.

[/

Det är att bland annat äta grönsaker, omega 3, ACO:s gravid-kosttillskott, motionera, inte dricka så mycket alkohol, ingen tobak. :) fungerar det inte inom 6 månader så skulle jag komma tillbaka!

Jag har gjort äl-test nu sedan jag tog ut spiralen. Börjat ledsna nu kan jag säga, allt är negativt, helt tiden. Men vet ju inget om min cykel.. Så även om jag inte vill få dessa negativa svar serverade till frukost eller lunch så känns det som om jag inte har något val...

• palmskan

Motionerar 4-5 gånger i veckan (löpträning samt styrketräning), äter mängder med grönsaker, dricker ej, röker eller snusar ej, osv. 

Efter att ha läst vad ni andra svarat så tänker jag att det bara är att fortsätta i ett halvår, sedan kontakta någon om det inte gått vid det laget. Det är ju bara det att man känner en viss stress inför att gå obehandlad för endometriosen! 

• Liiillao

Känner samma stress! Och har just nu dessutom ont i bröstkorgen, svullen och väldigt smärtsam nacke, axlar och armhålor?

Ömma bröst, huvudvärk och trötthet hör också dit.. Får ju inte ta en av mina "vid behov" längre och ska undvika den andra. Får inte eller ta ibumetin. Så här sitter jag med ormsalva och alvedon :(

Svar på tråden Bli gravid, endometrios