• Cadencee

troligtvis kan jag inte amma :(

Jag är gravid i vecka 22 med andra barnet och jag har verkligen saknat amningen (ammade barn 1 i 4,5 månad) då det är så mysigt och ja, jag saknade det när jag blev tvungen att sluta (sonen vart inte mätt). Nu är det så att jag äter D-vitaminkapslar på recept, Etalpha, och där står det att om jag ska amma måste man ta regelbundna prover på bebisen för att den inte ska få förmåga kalciumvärden. Jag vill självklart inte amma då för jag tycker inte det är värt att sticka bebis för att jag äter medicin. Åh jag vart så besviken! Någon som vart i samma situation?

Theo 29/3-13 Gravid med syskon 7/7-16
  • Svar på tråden troligtvis kan jag inte amma :(
  • Litet My

Läste bara snabbt på FASS men det verkar inte som det är så bra att äta dessa som gravid heller om det inte är absolut nödvändigt. Tycker du skall prata med din läkare som skrivit ut dem och se vad denne säger. Om det är okej att avbryta ett tag eller om det finns något liknande läkemedel som du kan amma på och som kanske är bättre att äta under graviditeten. Men du kanske har gjort det redan?

• Tess1990
    Tess1990 skrev 2016-02-21 21:50:53 följande:

Måste väl finns något annat du kan få?

Varför får du dom?

Alltså fattar ju att det är för att öka ditt intag av D-vitamin och du kunna tillgodose dig kalcium

Men finns det någon underliggande sjukdom som orsakar det? är det på grund av graviditeten? Hur många gånger har dom kollat dina värden? Måste du ta dom när du fött?
  • LaFontaine

Jag sitter i samma sits. Nu under graviditeten står jag på cellgift samt ett immunhämmande läkemedel. Det går (liksom din medicin som jag kollade på Janusinfo) att ta under graviditet, men rekommenderas inte under amning eftersom dessa (precis som dina) kan påverka barnet och kräver provtagningar. Dessutom är underlaget lite för litet för att säkerställa att det är ofarligt.

Jag väljer att ta mina mediciner istället för att amma. Utan mediciner blir jag ordentligt sjuk och det är dessutom väldigt jobbigt att påbörja medicinering igen. Förra gången spydde jag till exempel sönder en muskel i magen till slut.

Jag hade också velat amma egentligen, men vet vilka konsekvenser det får för mig och i förlängningen mitt föräldraskap och det får mig att avstå till förmån för medicinerna.

• elyse

Blir inte bebisen mer påverkad nu i magen då? Nu sitter ni ju ihop. Genom amning är det ju en mycket liten del som övergår i bröstmjölken.

• LaFontaine
    elyse skrev 2016-02-21 22:01:07 följande:

Blir inte bebisen mer påverkad nu i magen då? Nu sitter ni ju ihop. Genom amning är det ju en mycket liten del som övergår i bröstmjölken.

Jag kan svara för både min och ts medicin eftersom jag kollade upp den också. Svaret är helt enkelt att man sett att påverkan när barnet ligget kvar i magen är försvinnande liten, medan man helt enkelt inte haft tillräckligt med underlag för ammande kvinnor. För en av mina mediciner har man till exempel underlag från en ammande kvinna. Det räcker ju inte långt för några rekommendationer.
  • LaFontaine

Plus att påverkan faktiskt blir annorlunda mellan graviditet och amning. Påverkan på barnets immunförsvar är större vid amning än graviditet, även om risken också där är mycket liten.

• Cadencee
    Litet My skrev 2016-02-21 21:36:23 följande:

Läste bara snabbt på FASS men det verkar inte som det är så bra att äta dessa som gravid heller om det inte är absolut nödvändigt. Tycker du skall prata med din läkare som skrivit ut dem och se vad denne säger. Om det är okej att avbryta ett tag eller om det finns något liknande läkemedel som du kan amma på och som kanske är bättre att äta under graviditeten. Men du kanske har gjort det redan?

Det är ingen fara under graviditeten. För min skull tas det blodprov minst 1 gång/månad för att inte mina värden ska bli för låga eller höga men ingen fara för bebisen. Och avbryter jag medicineringen blir mina värden väldigt mycket för låga så det är nödvändigt att jag äter dom. :/
  • Cadencee
    Tess1990 skrev 2016-02-21 21:53:20 följande:
    Alltså fattar ju att det är för att öka ditt intag av D-vitamin och du kunna tillgodose dig kalcium

Men finns det någon underliggande sjukdom som orsakar det? är det på grund av graviditeten? Hur många gånger har dom kollat dina värden? Måste du ta dom när du fött?
    Jag har nedsatt funktion i bisköldjörtlarna och tar jag inte medicinen så tar jag knappt upp något kalcium alls (ärftlig sjukdom). Jag åt dom innan graviditeten, började medicinera när jag var gravid med sonen. Men då nämnde INGEN att det skulle tas prover vid amning mm.
  • Cadencee
    LaFontaine skrev 2016-02-21 21:55:45 följande:

Jag sitter i samma sits. Nu under graviditeten står jag på cellgift samt ett immunhämmande läkemedel. Det går (liksom din medicin som jag kollade på Janusinfo) att ta under graviditet, men rekommenderas inte under amning eftersom dessa (precis som dina) kan påverka barnet och kräver provtagningar. Dessutom är underlaget lite för litet för att säkerställa att det är ofarligt.

Jag väljer att ta mina mediciner istället för att amma. Utan mediciner blir jag ordentligt sjuk och det är dessutom väldigt jobbigt att påbörja medicinering igen. Förra gången spydde jag till exempel sönder en muskel i magen till slut.

Jag hade också velat amma egentligen, men vet vilka konsekvenser det får för mig och i förlängningen mitt föräldraskap och det får mig att avstå till förmån för medicinerna.

Jag känner så också. När mina värden blir för låga får jag lätt stickningar/domningar i händer och fötter, jag kan få yrsel och det svartnar/flimmrar för ögonen ungefär som jag ska svimma.
  • Cadencee
    elyse skrev 2016-02-21 22:01:07 följande:

Nej det ska inte vara något problem. Min läkare på endokrinologen kontaktades så fort vi började bebisverkstan men också när jag väl fick beskedet så det ska inte vara någon fara. Min BM skickade även en remiss till specmvc men det var ingen fara där heller så behöver inte gå dit.
  • Tess1990

Du kan inte be om att få byta till Detremin?

Står på fass

"Detremin kan användas under graviditet vid D-vitaminbrist.

Detremin kan användas under amning. Vitamin D och dess nedbrytningsprodukter förs över i bröstmjölk. Vänd dig till din läkare eller barnmorska om du har frågor om detta. Man har inte sett några fall där amning har lett till överdosering hos spädbarn."

För mig låter den säkrare, men din läkare kanske vet varför du inte får den istället, annars kanske du kan byta

• aleydis

Vad säger din läkare på endokrin om detta, har ni diskuterat alternativ?

• Cadencee

Nej det har vi inte gjort. Däremot är jag bra inställd nu (pendlar mycket i mina värden så får ändra dos ganska ofta). Så är inte jättesugen heller på att byta om det måste innebära mer stick på mig och även ändra dos titt som sätt :(

• LaFontaine
    Cadencee skrev 2016-02-24 09:27:30 följande:

Nej det har vi inte gjort. Däremot är jag bra inställd nu (pendlar mycket i mina värden så får ändra dos ganska ofta). Så är inte jättesugen heller på att byta om det måste innebära mer stick på mig och även ändra dos titt som sätt :(

Det där är ett gissel. Jag skulle också kunna byta medicin. Men jag vill inte. För medicinbyte innebär att jag inte vet om medicinen fungerar på mig och om den biter är det ett par månader av dåligt mående innan den verkar. Vidare kommer nya, rätt tuffa biverkningar och provtagningar varannan vecka igen. Och så det viktigaste skälet. Det finns alltid en risk att jag vänjer mig vid mediciner. Det har redan hänt en gång. Att byta bara för att innebär att ytterligare ett alternativ försvinner den dagen jag verkligen måste byta. 
Svar på tråden troligtvis kan jag inte amma :(