• hoppitossa

Äktenskapsförord

Vi vill skriva ett äktenskapsförord då vi ska gifta oss. Har någon gjort det nyligen och vet ungefär vad det kostar?

• Svar på tråden Äktenskapsförord
  • Harmagedon

Om ni behöver fråga vad det kostar så har ni nog inget större behov av det... Gäller det någon gammal fastighet som inte ska ingå i det gemensamma så borde ni kunna få hjälp med det via er bank helt utan kostnad.

• hoppitossa
    Harmagedon skrev 2016-02-21 17:39:00 följande:

Om ni behöver fråga vad det kostar så har ni nog inget större behov av det... Gäller det någon gammal fastighet som inte ska ingå i det gemensamma så borde ni kunna få hjälp med det via er bank helt utan kostnad.

Vad har kostnaden med saken att göra? 
  • 10oktober

Vi gjorde det via vår bank i höstas, har för mig att det gick på någon tusenlapp...

• hoppitossa
    10oktober skrev 2016-02-21 18:10:33 följande:

Vi gjorde det via vår bank i höstas, har för mig att det gick på någon tusenlapp...

Okej, tack!
    Holma skrev 2016-02-21 18:08:52 följande:

Vad ska ni skriva äktenskapsförord på ?

Jag har bla ett AB som jag vill ska vara med. Sedan tror jag vi vill skriva hur gemensamt förvärvade större saker ska fördelas vid ev. separation. Är som sagt inte 100 på man gör det eller inte. 
  • Argentum

Ni kan skriva ett själva och skicka in för registrering hos Skatteverket. Kostar 275:-. Finns inget färdigt formulär för äktenskapsförord då själva äktenskapsförorden skiljer sig från fall till fall.

Sen kanske ni av någon anledning behöver ett mer "avancerat" äktenskapsförord, då tillkommer kostnad för jurist. I mitt fall ca 15.000:-.
Svar på tråden Äktenskapsförord