• Danne431

Hjälp plastfilm glasögon

Hej min dotter är 4 år och har haft glasögon i snart ett år. Under den tiden så har vi fått träna mycket med lappning pga hennes synfel. Detta har gått sådär har testat både plåster och eyepatch utan någon större nytta. Så nu för ca 3 månader sedan så fick vi en plastfilm som man sätter på glaset som gör att det blir suddigt detta har funkat kanon men nu har hon tappat bort filmen och jag kommer inte ihåg vad den heter.. Vet någon vad den heter eller var man kan få tag i ny film så uppskattar jag hjälpen.

• Svar på tråden Hjälp plastfilm glasögon
  • Danne431

Har talat med optikern och de hänvisade mig till ögonläkaren som menar att optikern bör ha det.

Fick nämligen bara 2 plastfilmer som läkaren hade fått som prov av någon säljare. Men jag antar att jag får ta kontakt med ögonkliniken igen.

• Danne431

Heter visst ryser filter och ska enligt ögonkliniken säljas av optikern men det stämmer inte i Halmstad. Sen visade sig att alla ögonläkare i Halmstad är lediga när det är sportlov så att få via dom verkar kört denna veckan

• Tingelingrid

Om ögonläkaren hänvisar till optiker så kunde man ju ha hoppats att hen hade kollat att någon butik verkligen hade det också...
    Jag är optiker och under de åren jag jobbade i butik har jag inget minne av att vi sålde dessa filter, det är möjligt att det fanns något, men då hade det varit mer av en nödlösning. Optiker är ju fristående så det är helt upp till varje butik.

Dessa ryserfilter finns med olika genomsläpplighet, så det kan ju vara lite olika vad man ska ha.

När jag söker på ocklusionstejp får jag upp en nätsajt som verkar sälja till privatpersoner. Det kanske kan vara ett alternativ om du inte hittar någon som säljer det där du bor.

• Danne431

Synsam ringde precis och dom hade hittat några på lagret. Men det verkar som att det inte används så mycket nu för tiden. Men att det var så enkelt att hitta på nätet när man visste att det heter ocklusionstejp. Hade jag vetat det från början så hade jag ju inte varit tvungen att leta genom hela stan. tack för hjälpen

• Oscli

Hej! Jag är optiker och vi kan beställa ryser filter. Men som någon tidigare skrev så är det viktigt att veta hur mkt de ska släppa igenom. Vet kunden det är det inga problem men oftast är det inte så

Svar på tråden Hjälp plastfilm glasögon