• Rigor

Låsbar dörr?

Hjälp!

Vi ska bygga om ett rum till sonen som snart är 12 år. Till rummet behövs en ny dörr.

Nu är frågan, ska man köpa en dörr med eller utan lås? Han blir ju tonåring snart och kanske behöver få ha lite "privacy"? Kanske inte så bra om mamma glömmer att knacka och plötsligt kliver in i rummet? Behövs ett lås? Eller kanske det är bra att det inte går att låsa?

Hur skulle du tänka och göra? Ge mig råd, för jag vet inte hur jag ska göra! Har inga äldre barn och har ingen aning om hur det ska bli med en tonåring i huset?!

• Svar på tråden Låsbar dörr?
  • Rigor

Men hallå! 45 personer har läst tråden, men ingen har en kunnat ge sin personliga åsikt? Jag behöver ju råd här, hosta upp några, är ni snälla! ????

• Annelie 76

Är det lås på resten av innerdörrarna? Gör likadant på alla dörrar. Framförallt är det snyggast så.

• Rigor

Tack Annelie för svar! ?

Jag håller helt med dig, samma stil vore absolut det bästa. Det är bara ett krux...

Rummet är på övervåningen, och där finns bara en annan dörr. Den är vit och slät och har ett lite gammaldags handtag. Det är snedtak och lite knasiga vinklar och vrår, så enda sättet att få dit är en dörr som är som ett dragspel, en vikdörr. Den andra dörren är en vanlig dörr, och har nyckelhål. (Nån nyckel däremot tror jag inte fanns med huset, och har aldrig saknat nån heller. Förräns nu! ????) Den nya dörren blir ju i en helt egen stil, (knäpp!) men en vanlig dörr skulle ta upp för mycket plats med svängrummet inräknat, och bli på fel plats för att överhuvudtaget gå att öppna under snedtaket.

Så hur ska jag tänka då? Bägge vikdörrarna ser ganska lika ut, vore en snyggare hade jag valt den, men skillnaden är ungefär att det är lås på den ena. Ska man ge ungarna möjlighet att låsa in sig, eller låsa ut sin mamma? ????

• Rigor

Annelie, ursäkta alla frågetecken, det blev så när jag försökte sätta in smajlisar. Sorry, jag brukar inte skriva massa frågetecken eller utropstecken så!

• hrewak

Jag hade låsbar dörr när jag växte upp men kan inte minnas att jag någonsin använde det. Då hade jag ändå syskon med som kunde drälla in ;)
    För min del känns lås onödigt. Man får väl alltid ta för vana att knacka/säga att man kommer in om hans dörr är stängd. Oavsett om man vet om han är därinne eller inte. Så gör jag redan nu om dottern på 4 år stängt dörren till hennes rum när hon leker (så inte lillasyster ska komma och pilla på allt).
    Men fråga sonen kanske? På ett sätt känns det ju bra att alltid kunna komma in ifall något skulle hända (sjukdom/brand m.m.)

• Annelie 76

Jag har aldrig låst dörren till mitt rum och jag har tre småsyskon. Nåt jag däremot saknat ibland när jag växte upp var en låsbar låda eller ett låsbart skåp där jag kunde ha mina mest värdefulla saker men låsa till hela rummet? Nä...
    En vikdörr funkar nog bäst utan lås dessutom.

• Rigor

Tack, bra input! Alltid bra med andras tankar och goda råd! Det blir dörr utan lås!

• bill bo bag

Kan vara användbart om han ska kolla på lite hardcore skit på nätet. Tro mig du vill inte gå in på honom då om du doftar vad jag smakar?

• neverpreggo

Jag skulle valt lås. Uppväxt med möjlighet att låsa och även om man ofta inte orkade låsa så var det väldigt skönt att det fanns den möjligheten.

Svar på tråden Låsbar dörr?