• JohannaSaGo

Ångest inför att berätta..

Hej! Kan någon förklara för mig att det är OKEJ.
    Det är så att jag började ett nytt jobb förra året i September. 100%.

Chefen frågade mig i December om jag har några planer på att te.x börja plugga, eller sluta nu närmaste tiden. Hur jag kände.. 
    Och jag har/hade inga planer på att sluta eller börja skola. 

Så i Januari fick jag påbörja en massa utbildningar på jobbet som gör mig lite mer "full skillad" och skämtar om att jag har ett livslångt kontrakt hos dom, samt att dom ska förlänga mitt kontrakt som nu är ett vikariat.

Problem (för dom) är att jag i slutet av Januari fick reda på att jag är gravid och är nu i v8. 

Jag tänker vänta tills ungefär vecka 12-13 med att berätta men jag har sån ångest över nätterna om detta.. 

Att dom har "satsat" på mig eftersom dom inte tror jag ska sluta inom snar framtid. Känns som att dom kunde utbildat någon annan istället :(

Är jag larvig?? Tror chefen kommer tänka "så onödigt att vi utbildade henne när hon ska gå och bli gravid, det borde hon berättat att hon försökte bli gravid"

Men samtidigt var det ju ganska oplanerat.. nae fy =( jag tänker för mycket.. 

• Svar på tråden Ångest inför att berätta..
  • Anonym (inte schysst)

Som chef hade jag blivit vansinnigt ARG.

• Lesopeso

Om det nu inte var planerat så var det inte det. Visst, man kan alltid skydda sig, men "olyckor" kan hända. Du som människa har all rätt att skaffa barn, men chefen har all rätt att inte förlänga din anställning. Förhoppningsvis har du en bra relation med chefen och får komma tillbaka när du är klar med mammaledigheten, speciellt om du nu är så pass utbildad inom yrket.

• blomman 2

Klart att det inte är ett drömläge för någon av er. Jag hade inte kunnat vänta med att berätta. Jag skulle göra det så snart som möjligt så jag slipper att oroa mig och att chefen får möjlighet att se över situationen och ev hitta någon annan i din plats.

• epikuren

Alltså, du började i september? Då kunde du väl omöjligt veta att du skulle vara gravid nu! Även om det var planerat hade det ju kunnat ta flera år, ska man då inte utveckla sin karriär pga av att man kanske blir med barn snart? Du har INTE gjort något galet!

• Penny84

Men vänta lite nu.. Ska du sluta på jobbet efter föräldraledigheten?

Jag förstår inte problemet annars, de investerar väl långsiktigt i dig? Vad spelar då ca ett år borta från arbetslivet någon roll? Du har ju hela 9 månader nu att använda dina nya kunskaper och sedan kommer du ju tillbaka.

Att få barn är väl inget konstigt? Det ingår i livet. Och vet du vad, du ska jobba en hel livstid. Barntiden är så otroligt liten del av det.

• epikuren

Såg nu att han frågade i december men det gör ändå ingen skillnad. Så tidigt i graviditeten, om du ens var gravid då!

• Felinne

Jag förstår att du känner som du gör men vill ändå säga att du har absolut ingen anledning att känna skuld för det. Det spelar heller ingen som helst roll om graviditeten var planerad eller inte.

Och du har heller ingen skyldighet att berätta om graviditeten förrän ca 2månader innan du planerar att gå på föräldraledighet.

• AnkiC

Man ska inte bli diskriminerad på arbetsplatsen för att man blir gravid eller planerar att skaffa barn. Hade din chef frågat samma sak till en man?

• AnkiC
    PinkSugar skrev 2016-02-19 21:31:43 följande:

Tack för att du förstör för oss andra kvinnor i arbetslivet.

Så kvinnor ska inte ha samma chans till fortbildning/utveckling som män då anser du?
Svar på tråden Ångest inför att berätta..