Ebbagr skrev 2016-02-19 14:49:26 följande:
Har du själv varit med om det? Eller har du en säker källa på det? Av det jag hör så får man inte en hög vinst men man går absolut inte back. Och jag är inte ute efter pengar eller att kunna försörja mig på det utan jag tycker det är något som verkar intressant och fint, att få föda upp egna små liv och ta hand om dem den första tiden! :)
Här har du en "säker källa" på det.
Regel nummer ett: börja inte med hunduppfödning och räkna med att man faktiskt kommer tjäna pengar på det. Tvärt om ska du ist vara inställd på att kunna tvingas gå back en hel del om du har otur.
Du behöver till att börja med hitta en lämplig hane att para din tik med först och främst, redan där börjar kostnaderna. Hanen och tiken får inte vara för nära släkt med varandra (man kan göra provparningar mellan hundar via deras reg nr på skk's hemsida) och därför måste du kontrollera vilken inavelsgrad valparna kommer ha (
www.skk.se/uppfodning/avel-och-uppfodning/genetik-och-avel/inavel/).
Utöver detta ska både tiken och hanen uppfylla krav på hd ev ad och hjärta också.
Om ni lyckas hitta en hane som passar er tik, så börjar jobbet med att vänta ut tills tiken löper, hoppas på att hundarna får till en "hängning". Jag har varit med om hundar som hängt sig på någon minut första gången, och hundar som helt enkelt inte kunnat få till det alls. Detta ska dessutom ske när tiken är i höglöpet, en del väljer att kolla via ett progesteronprov hos veterinären hur långt in i löpen tiken är, men det är ändå lätt att missa det då höglöpet kommer och går snabbt. Den som har hanen ska ha en sk språngavgift som betalning vid parningen, olika beroende på ras men mellan 1000-2000 kr. Och hittar du ingen bra hane i närheten tillkommer dessutom kostnader för körning/hotell/mat, mm.
Blir det sedan valpar vill du kanske få det bekräftat hos veterinären via ultraljud (alla besök hos veterinären är ju allt annat än gratis). Sedan ska du förbereda en lugn plats där hon kan få valparna och sedan vara beredd på att själv vara med hunden under tiden den valpar och ett bra tag därefter.
Dessutom ska du kolla upp försäkringar, både vad den du har täcker och inte när din tik är dräktig (Behöver din tik snittas akut och din försäkring inte täcker sådant är det inte kul). Sedan ska du ha försäkring på valparna när de kommer också.
Sedan finns det ju mycket saker som kan gå snett när tiken valpar också, har man inte närhet till ett djursjukhus som utför "större" operationer på djur kan man tvingas åka en bit mitt i natten om det vill sig illa.
Efter valparna fötts ska de som äger hanen oftast ha en viss procent på varje valp (eller värdet av en valp, det varierar lite vilket avtal man väljer att följa, men de flesta seriösa följer skk's avtal). Du ska också börja försöka hitta lämpliga hem till valparna, det är ett jobb i sig bara att försöka sålla bort de oseriösa köparna. Jag tex vill alltid träffa en köpare personligen innan, och veta allt om hur dennes planer är med/för hunden, samt vad de vet om rasen osv. En grundregel i "sållandet" är att aldrig sälja en valp till någon på avbetalning, och en annan viktig sak är att alltid ta handpenning från de som tingar en valp.
Innan valpen är redo för att flytta till sin nya ägare ska den vara veterinärsbesiktigad (detta ska vara nygjort).
Detta är en bråkdel av vad man bör tänka på/kostnader som kan uppstå. Redan vid parningen, innan du ens vet om det blir valpar börjar det kosta. Och i allt detta har jag inte tagit med självklara saker som kostnader för foder, vaccinationer, all tid du/ni kommer behöva lägga ner på tiken och valparna. Vill det sig riktigt illa tar tiken inte hand om valparna alls, och då är det du/ni som kommer tvingas köpa ersättning och ge dem med jämna mellanrum dygnet runt. Dessutom ska det kontrolleras dagligen hur mycket valparna går upp i vikt, så att de får i sig det dem ska/så man snabbare kan upptäcka om någon av dem är sjuk eller så.
Jag skulle ärlighetens namn kunna fortsätta att göra denna listan hur lång som helst. Och jag vill inte låta negativ, men om du borde se till att gå färdigt skolan först innan du ger dig på hundparningar. Det kostar penar, tar MYCKET tid och energi, och är massor med intyg/regler/försäkringar/etc som man behöver ha koll på.