• Ebbagr

Att föda upp hundar?!?

Hejsan! Jag är en tjej på 17 ( snart) 18 år som har en finsk lapphunds tik på 10 månader. Jag har alltid varit intresserad av hundar och hunduppfödning och har länge velat starta mitt egna kennel. Nu är ju min tik bara 10 månader och de är mycket som ska göras innan hon hade varit redo att bli avlad ( om hon ens kan det vill säga) Finsk lapphund är väldigt sega på att "växa klart" så man ska vänta lite längre med att armbågs och höft röntga dem. Men i alla fall så undrar om någon här hade kunnat berätta för mig vad jag väntar mig, ( förutom då att min hund ( och partnerns) ska ha bra höfter, armbågar, ögonlysning ua, osv) Vad ska man tänka på? Jag är ganska säker på att det finns kurser för nybörjar uppfödare och finns det sådana i närheten av vars jag bor så kommer jag självklart gå på dem. Sen så är ju detta någonting som kommer ske om kanske ca 2 år så det är inget som ska hända nu så¨jag har en lång tid på mig att lära mig.

Finns det några här som har kennel eller har haft som vill dela med sig av tips? Böcker att läsa? Någon man kan vända sig till? :)

Jag är medveten om att det står om uppfödning och sådant på skk! :)

Sen vill jag också tillägga att ja jag är väldigt ung, och jag går skola men jag tar studenten om 1 och ½ år och jag kommer absolut inte föda upp valpar innan dess. Sen har jag även pratat med min mamma om detta igår( eftersom jag bor hemma) och hon tillåter det, hon kanske till och med går några kurser med mig så hon kan vara en hjälpande hand!

Vad är de största riskerna? är det mycket pappersjobb att tänka på?

Det är bara att mata in med information, jag är tacksam för alla svar! 
  • Svar på tråden Att föda upp hundar?!?
  • Aniiee

De absolut största riskerna du står inför är att du kommer vara för evigt pank. Att föda upp hundar är en ren förlustaffär, och är skitsvårt att kombinera med jobb.

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Ebbagr
    Aniiee skrev 2016-02-19 14:15:45 följande:

De absolut största riskerna du står inför är att du kommer vara för evigt pank. Att föda upp hundar är en ren förlustaffär, och är skitsvårt att kombinera med jobb.

Har du själv varit med om det? Eller har du en säker källa på det? Av det jag hör så får man inte en hög vinst men man går absolut inte back. Och jag är inte ute efter pengar eller att kunna försörja mig på det utan jag tycker det är något som verkar intressant och fint, att få föda upp egna små liv och ta hand om dem den första tiden! :)
  • Aniiee
    Ebbagr skrev 2016-02-19 14:49:26 följande:
    Har du själv varit med om det? Eller har du en säker källa på det? Av det jag hör så får man inte en hög vinst men man går absolut inte back. Och jag är inte ute efter pengar eller att kunna försörja mig på det utan jag tycker det är något som verkar intressant och fint, att få föda upp egna små liv och ta hand om dem den första tiden! :)
    De enda säkra källorna jag har är ju alla de jag känner, personligen eller på forum, genom andra, mm. Plus två kullar på min samojed. Visst finns det väl några raser man kan tjäna lite på, eller gå på ett ut, men för de allra, allra flesta så är det inte så.

Jag förstår att du inte vill tjäna pengar på det. Det är det få som vill (i alla fall i Sverige) Men det är kostsamt, du behöver kapital, var ska du få det ifrån? Bara första vet-kontrollen av valparna kommer kosta dig en ca 600 kr per valp. Var hittar du lämplig hanhund, och vill ägarna ha en avgift? Hur mycket? Engångs eller språng? De ökade kostnaderna för tiken, klara de dem? Har du råd och tillräckligt god ställning för att teckna försäkringarna för 4-6 valpar, har du avelsförsäkring på tiken? Du kommer knappast kunna jobba samtidigt som du har små valpar, det kommer gå åt mycket semester om du har jobb samtidigt som du föder upp valpar. Och vad gör du om du inte kan sälja alla valparna när de är 8-12 veckor gamla? Har du en plan för det? Vad gör du om någon vill/måste lämna tillbaka en valp efter en månad? Tar en månads semester till? Och sedan, allt det där som du ska stå till tjänst med till valpköpare. De kommer fråga frågor, be om tips. Och kommer du ha ork att ta emot 6-8 potentiella valköpare i ditt hem minst 2 gånger vardera på en 6 veckor?

Många frågor som du behöver ställ dig själv. Dessa var bara en bråkdel. Men om du maler de och en hög frågor till några gånger på ett år så kommer du säkert fram till vilket som känns bäst. Jag litar på dig =P
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • todo nada
    Ebbagr skrev 2016-02-19 14:49:26 följande:

Här har du en "säker källa" på det.

Regel nummer ett: börja inte med hunduppfödning och räkna med att man faktiskt kommer tjäna pengar på det. Tvärt om ska du ist vara inställd på att kunna tvingas gå back en hel del om du har otur.

Du behöver till att börja med hitta en lämplig hane att para din tik med först och främst, redan där börjar kostnaderna. Hanen och tiken får inte vara för nära släkt med varandra (man kan göra provparningar mellan hundar via deras reg nr på skk's hemsida) och därför måste du kontrollera vilken inavelsgrad valparna kommer ha (www.skk.se/uppfodning/avel-och-uppfodning/genetik-och-avel/inavel/).

Utöver detta ska både tiken och hanen uppfylla krav på hd ev ad och hjärta också.

Om ni lyckas hitta en hane som passar er tik, så börjar jobbet med att vänta ut tills tiken löper, hoppas på att hundarna får till en "hängning". Jag har varit med om hundar som hängt sig på någon minut första gången, och hundar som helt enkelt inte kunnat få till det alls. Detta ska dessutom ske när tiken är i höglöpet, en del väljer att kolla via ett progesteronprov hos veterinären hur långt in i löpen tiken är, men det är ändå lätt att missa det då höglöpet kommer och går snabbt. Den som har hanen ska ha en sk språngavgift som betalning vid parningen, olika beroende på ras men mellan 1000-2000 kr. Och hittar du ingen bra hane i närheten tillkommer dessutom kostnader för körning/hotell/mat, mm.

Blir det sedan valpar vill du kanske få det bekräftat hos veterinären via ultraljud (alla besök hos veterinären är ju allt annat än gratis). Sedan ska du förbereda en lugn plats där hon kan få valparna och sedan vara beredd på att själv vara med hunden under tiden den valpar och ett bra tag därefter.

Dessutom ska du kolla upp försäkringar, både vad den du har täcker och inte när din tik är dräktig (Behöver din tik snittas akut och din försäkring inte täcker sådant är det inte kul). Sedan ska du ha försäkring på valparna när de kommer också.

Sedan finns det ju mycket saker som kan gå snett när tiken valpar också, har man inte närhet till ett djursjukhus som utför "större" operationer på djur kan man tvingas åka en bit mitt i natten om det vill sig illa.

Efter valparna fötts ska de som äger hanen oftast ha en viss procent på varje valp (eller värdet av en valp, det varierar lite vilket avtal man väljer att följa, men de flesta seriösa följer skk's avtal). Du ska också börja försöka hitta lämpliga hem till valparna, det är ett jobb i sig bara att försöka sålla bort de oseriösa köparna. Jag tex vill alltid träffa en köpare personligen innan, och veta allt om hur dennes planer är med/för hunden, samt vad de vet om rasen osv. En grundregel i "sållandet" är att aldrig sälja en valp till någon på avbetalning, och en annan viktig sak är att alltid ta handpenning från de som tingar en valp.

Innan valpen är redo för att flytta till sin nya ägare ska den vara veterinärsbesiktigad (detta ska vara nygjort).

Detta är en bråkdel av vad man bör tänka på/kostnader som kan uppstå. Redan vid parningen, innan du ens vet om det blir valpar börjar det kosta. Och i allt detta har jag inte tagit med självklara saker som kostnader för foder, vaccinationer, all tid du/ni kommer behöva lägga ner på tiken och valparna. Vill det sig riktigt illa tar tiken inte hand om valparna alls, och då är det du/ni som kommer tvingas köpa ersättning och ge dem med jämna mellanrum dygnet runt. Dessutom ska det kontrolleras dagligen hur mycket valparna går upp i vikt, så att de får i sig det dem ska/så man snabbare kan upptäcka om någon av dem är sjuk eller så.

Jag skulle ärlighetens namn kunna fortsätta att göra denna listan hur lång som helst. Och jag vill inte låta negativ, men om du borde se till att gå färdigt skolan först innan du ger dig på hundparningar. Det kostar penar, tar MYCKET tid och energi, och är massor med intyg/regler/försäkringar/etc som man behöver ha koll på.
  • todo nada

Avsäger mig allt ansvar för stavfel i inlägget eftersom jag skriver från mobilen.

• Dexter dot com

Om du är genuint intresserad av rasen och vill föra den framåt tycker jag du ska börja med att läsa allt om rasen (sjukdomar, linjer, mentalitet mm) och engagera dig i rasklubben, försöka hitta en mentor i form av en erfaren och seriös uppfödare och gå SKK´s uppfödarutbildning.

Börja sen meritera din tik, gör alla hälsotester och BPHbeskrivning.
    Sen kan du börja fundera på om din tik verkligen är ultimat, både mentalt och extriört.

Vad är det som får dig att vilja föda upp valpar?

• Ebbagr
    Dexter dot com skrev 2016-02-19 18:10:11 följande:

Om du är genuint intresserad av rasen och vill föra den framåt tycker jag du ska börja med att läsa allt om rasen (sjukdomar, linjer, mentalitet mm) och engagera dig i rasklubben, försöka hitta en mentor i form av en erfaren och seriös uppfödare och gå SKK´s uppfödarutbildning.

Börja sen meritera din tik, gör alla hälsotester och BPHbeskrivning.
    Sen kan du börja fundera på om din tik verkligen är ultimat, både mentalt och extriört.

Vad är det som får dig att vilja föda upp valpar?

Jag har alltid varit hund intresserad och jag gillar att arbeta med hundar. Varför jag just vill föda upp valpar kan jag inte ge ett rakt svar på,  det är bara någonting jag vill, och länge velat.

Tack för mycket kloka tips och självklart vet jag att det är jobb att föda upp valpar, både innan parning och efter, som sagt har jag ett tag kvar innan de skulle ske och jag hinner tänka och lära mig mycket på den tiden!
  • Nenne666

Vissa raser genererar mer vinst än andra raser, så är det ju. Folk som ständigt går panka har nödvändigtvis inga dåliga hundar, men har jävligt dålig koll på ekonomin. Jag har hållit på i hunderiet i hela mitt liv och jag har aldrig varit med om att folk ständigt går panka eller inte tjänar något på att ha en kennel. Vet du vad du gör så satsa på att starta en kennel om du tycker att det är spännande och roligt och jag hoppas du tjänar lite pengar på det, för det är ett stort jobb du lägger ner. Det är dessutom 'fint' att påstå att man inte tjänar något inom hunderiet...tyvärr. Skk har kurser, det är inget krav att ha gått dom för att få ditt kennelnamn, men det är bra att gå dom.

• Dexter dot com
    Ebbagr skrev 2016-02-21 12:18:03 följande:
    Jag har alltid varit hund intresserad och jag gillar att arbeta med hundar. Varför jag just vill föda upp valpar kan jag inte ge ett rakt svar på,  det är bara någonting jag vill, och länge velat.

Tack för mycket kloka tips och självklart vet jag att det är jobb att föda upp valpar, både innan parning och efter, som sagt har jag ett tag kvar innan de skulle ske och jag hinner tänka och lära mig mycket på den tiden!
    Min förra tik var riktigt bra både mentalt och extriört och jag fick flera förfrågningar om valpar efter henne men fast jag både har ekonomin och ett jobb som skulle funka med att ta valpar valde jag att avstå. Främst för att jag inte ville riskera att mista henne under en förlossning men även för att hur noga man än är kan det senare visa sig att man sålt valp till nån som inte sköter den och det skulle mitt samvete aldrig klara.

Du har som sagt tid att fixa ett jobb där du jobbar hemifrån, spara ihop till en rejäl buffert, gå alla tänkbara utbildningar inom hunderiet,lära känna erfarna & seriösa uppfödare som kanske kan vara din mentor och framför allt se vad det blir av din hund när hon är färdig :)
  • Ebbagr
    Dexter dot com skrev 2016-02-21 17:20:18 följande:
    Min förra tik var riktigt bra både mentalt och extriört och jag fick flera förfrågningar om valpar efter henne men fast jag både har ekonomin och ett jobb som skulle funka med att ta valpar valde jag att avstå. Främst för att jag inte ville riskera att mista henne under en förlossning men även för att hur noga man än är kan det senare visa sig att man sålt valp till nån som inte de sköter den och det skulle mitt samvete aldrig klara.

Du har som sagt tid att fixa ett jobb där du jobbar hemifrån, spara ihop till en rejäl buffert, gå alla tänkbara utbildningar inom hunderiet,lära känna erfarna & seriösa uppfödare som kanske kan vara din mentor och framför allt se vad det blir av din hund när hon är färdig :)
    Ja det är någonting som verkligen är en stor nackdel, att de finns en risk att man säljer en valp till fel hushåll. Det är något jag gruvar mest över, de lär väl sluta att jag behåller flera ;) haha nej men det är alltid en risk ja men det är något jag hade varit SUPERSUPER försiktig med. Jag tex har jätte bra kontakt med min uppfödare och även de andra som har kullsyskonen, det är jätte skönt att få följa syskonen och att ha uppfödaren nära till hands när jag har frågor eller bara vill uppdatera läget. Om jag blir en uppfödare så vill jag ha bra kontakt med valpköparna och jag kommer vara jätte noga.
  • Kharma

Har fött upp några kullar, massor av arbete hela tiden och när valparna har åkt så innebär det inte mindre jobb utan du har ju alltid ett livslångt ansvar om du är seriös och uppdaterar dig om "dina" valpar och håller kontakt med dina valpköpare.

Visst är det kul när en hund man fött upp får fina resultat på utställning och årets klubbsegrare men vinst i övrigt ska man inte förvänta sig

Svar på tråden Att föda upp hundar?!?