• Alexi

är det viktigt att tvätta händerna före maten?

Utifrån en annan tråd och även IRL så får jag intrycket att det här är en grej man tycker väldigt olika om.

Alltså, vi förutsätter att alla tvättar händerna när man kommer hem och att man gör det efter toabesök.

Är det då en viktig grej att tvätta händerna precis innan maten? Varför?

• Svar på tråden är det viktigt att tvätta händerna före maten?
  • Holma

Ja tycker det är viktigt ja . Man tar på massa saker som kan innehålla massa bakterier hela tiden oavsett om man är hemma o jag anser att man äter med rena händer .

• Sophan

Jag tvättar inte händerna innan maten. Så smutsig är jag inte. Bakterier är dessutom bra för immunförsvaret och det tänker jag då inte förstöra genom att tvätta mig in absurdum.

• sextiotalist

När jag lagar mat, dvs när jag använder händerna och tar i råvarorna, ja, då är det viktigt. Men jag brukar annars äta med kniv och gaffel (sked när jag äter soppa) och då ser jag det inte som viktigt, så länge man tvättar händerna efter toabesök.
    Direkt skitiga händer tvättar man förstås, har jag varit i trädgården och arbetat och har jordiga händer.
    När det gäller små, som fortfarande använder händerna som verktyg, då är det en helt annan sak. Men ändå, med tanke på att barn brukar stoppa i sig allt möjligt som legat på marken och ändå verkar klara sig ganska bra, så tror jag inte det är sådär jättefarligt om de inte har nytvättade händer när de ska äta.

• Nyfikna72

Barn tvättar sig ju inte om händerna dagligdags annars så det är väl ändå en bra rutin att göra det innan man äter ? Det har ju inte så mycket med maten att göra utan mest rutinen att få in tvättandet som en rutin.

• Flickan och kråkan

Vi tvättar inte händerna innan vi äter. Den som lagar mat/bakar tvättar händerna innan han/hon sätter igång med med matlagning/bak. När vi har varit iväg (skola, förskola, idrottsaktiviteter, affär etc) så tvättar vi händerna när vi kommer hem. Är man jordig efter utomhuslek eller trädgårdsarbete så tvättar vi händerna. Fast frukt och liknande kan ju barnen ofta stoppa i sig ändå....trots jordiga lekhänder .

• Ellie

Nej, vi tvättar inte händerna innan maten. Vi undviker onödig handtvätt. Efter toabesök känns viktigt, och när man är synligt smutsig, som jord, sand mm. I övrigt räcker det med att det blir en tvätt i samband med duschen.

• Holma
    sextiotalist skrev 2016-02-19 07:53:27 följande:

När jag lagar mat, dvs när jag använder händerna och tar i råvarorna, ja, då är det viktigt. Men jag brukar annars äta med kniv och gaffel (sked när jag äter soppa) och då ser jag det inte som viktigt, så länge man tvättar händerna efter toabesök.
    Direkt skitiga händer tvättar man förstås, har jag varit i trädgården och arbetat och har jordiga händer.
    När det gäller små, som fortfarande använder händerna som verktyg, då är det en helt annan sak. Men ändå, med tanke på att barn brukar stoppa i sig allt möjligt som legat på marken och ändå verkar klara sig ganska bra, så tror jag inte det är sådär jättefarligt om de inte har nytvättade händer när de ska äta.

Vi har alltid hårt bröd till maten tex o dom äter vi inte med kniv gaffel eller sked . Barnen stoppar händer i munnen , har haft vänner här som tagit på deras saker som sen stoppas i munnen mm
  • vampyria2
    Nyfikna72 skrev 2016-02-19 08:03:20 följande:

Barn tvättar sig ju inte om händerna dagligdags annars så det är väl ändå en bra rutin att göra det innan man äter ? Det har ju inte så mycket med maten att göra utan mest rutinen att få in tvättandet som en rutin.

Mina ungar tvätar absolut händerna ändå varje dag, när de har borstat tänderna så ska de tvätta händer och ansikte så minst två gånger om dagen gör de det....fast nu tvättar de händerna efter toabesök också så det blir fler gånger ändå.

Här hemma är det faktistk inte så viktigt att tvätta händerna innan maten, var viktigt när de var små och stoppade händerna i munnen hela tiden när de åt, nu vet jag att de inte pillar överallt och väldigt sällan stoppar fingrarna i mun.
  • Natulcien

Tvätta händer före maten? Nej, det ser jag ingen poäng med. Vi tvättar alla händerna direkt när vi kommer hem från jobb/förskola och efter varje toalettbesök, så att även tvätta före maten blir ju lite för mycket och bara onödigt.

Jag ser Jack Nicholson i "Livet från den ljusa sidan" framför mig nu...

• Natulcien
    Nyfikna72 skrev 2016-02-19 08:03:20 följande:

Fast varför ska de göra det före maten? Bättre att ha rutinen att göra det när man kommer hem från förskola och skola och efter toalett besök.
Svar på tråden är det viktigt att tvätta händerna före maten?