ensam barn
Ni som är ensambarn. För och nackdelar???
Ni som är ensambarn. För och nackdelar???
Nackdelar
Som barn ibland lite ensamt, även om jag hade kompisar. Ogillade starkt att åka på semester med bara föräldrarna tex.
Överbeskyddad av mina föräldrar, kändes som jag hade mer krav och regler att följa än mina vänner. Inget stöd i att gå min egen väg i livet, kändes som mina föräldrar ville forma mig till vad de själva ville eftersom jag var deras "enda chans".
I vuxen ålder känns det väldigt ensamt, liten släkt på min sida över lag så det är en sorg att mitt barn inte får kusiner tex.
Skrämmande tanke att ensam behöva ta ansvar och ta hand om mina en dag åldrande föräldrar. Tex beslut som behöver tas, begravning m.m. Att vara ensam i detta.
Fördelar
Jag har lärt mig att uppskatta ensamhet mellan varven, riktigt skönt och en nyttig egenskap i en stressig vardag.
Var inte på något sätt bortskämd som barn, men jag hade allt jag behövde och lite till.
Så här upplevde JAG det som ensambarn. Förstår att det är väldigt olika givetvis.
Sammantaget så skulle jag aldrig låta mitt barn bli ensambarn. Vill skaffa minst ett syskon.
Nackdelar
Som barn ibland lite ensamt, även om jag hade kompisar. Ogillade starkt att åka på semester med bara föräldrarna tex.
Överbeskyddad av mina föräldrar, kändes som jag hade mer krav och regler att följa än mina vänner. Inget stöd i att gå min egen väg i livet, kändes som mina föräldrar ville forma mig till vad de själva ville eftersom jag var deras "enda chans".
I vuxen ålder känns det väldigt ensamt, liten släkt på min sida över lag så det är en sorg att mitt barn inte får kusiner tex.
Skrämmande tanke att ensam behöva ta ansvar och ta hand om mina en dag åldrande föräldrar. Tex beslut som behöver tas, begravning m.m. Att vara ensam i detta.
Fördelar
Jag har lärt mig att uppskatta ensamhet mellan varven, riktigt skönt och en nyttig egenskap i en stressig vardag.
Var inte på något sätt bortskämd som barn, men jag hade allt jag behövde och lite till.
Så här upplevde JAG det som ensambarn. Förstår att det är väldigt olika givetvis.
Sammantaget så skulle jag aldrig låta mitt barn bli ensambarn. Vill skaffa minst ett syskon.
Tack för svar.
Nackdelar - jag har inga syskon att dela arbetsbördan med den dagen mina föräldrar måste flytta in på hem, eller när de dör och jag måste städa ut dem och ta hand om allt det praktiska. Jag fick inte lära mig att bråka som barn, så jag har nog varit lite mer konflikträdd än nödvändigt. Om något hade råkat gå sönder hemma så hade jag aldrig någon annan att skylla på. "VEM har gjort det här??? Det var inte jag och det var inte mamma..." och så stod man där med skammen...
Fördelar - Jag slapp storasyskon som körde med mig och småsyskon som inte lämnade en ifred. Det var skönt att gå hem från lek och stoj hos kompisar till lugnet därhemma. Jag fick följa med på många fler resor och äventyr än mina kompisar med syskon. Mamma tycker att det är skönt att hon aldrig har behövt fundera på att vara rättvis om hon ville köpa något åt mig. Jag kommer att ärva allt av mina föräldrar, och behöver inte bråka med några syskon om vem som ska ha vilka veckor i sommarstugan, eller om den ska målas om i år eller nästa år.
Överlag tyckte jag mest att det var positivt att slippa syskon, men jag ville ändå att mina barn ska ha syskon. Kanske främst för att de ska bli lite bättre på konflikthantering, och för att de ska ha en nära släkting OM det skulle hända oss föräldrar något.
Lustigt, jag upplever mig själv som väldigt konflikträdd men har aldrig kopplat det till att jag är ensambarn. Men det kan nog ligga något i det..