• Trassel14

Tröttheten

Har 9,5 vecka kvar till beräknat BF. Men behöver tips ifrån er andra på hur jag motverka den här tröttheten jag har haft i ca 4 veckor. Min plan är att arbeta fram till BF, har inget tungt arbete utan har kontorsarbete men denna tröttheten tar kål på mig just nu och blodcirkulationen är inte den bästa heller eftersom fötter och händer domnar bort med jämna mellanrum. Jag har 40 minuter till arbetet, tyvärr inga möjligheter att pendla med kollektivtrafiken utan måste köra bil vilket resulterar i att jag får kämpa med att hålla mig vaken i bilen. Trodde att det var en liten fas precis som jag hade i början utav graviditeten, men detta håller i sig och jag blir bara tröttare och den här domnade känslan som enbart var på natten kommer även på dagtid nu. Enligt BM så var alla mina blodvärden bra och där syntes inget och fick förklaringen att detta var normalt på slutet. Men jag kan inte riktigt köpa att man ska vara så här trött så att man bara vill sova dygnet runt och känns konstigt att t.ex. ena foten plötsligt "somnar". 

• Svar på tråden Tröttheten
  • Josefine85

Är gravid i vecka 31 och har likadant! Jag ska väl dock inte klaga då jag är sjukskriven och i nästa vecka går över på graviditetspenning...

Men det är grymt jobbigt att se högarna växa runtom sig.. Man blir stressad för man liksom inte orkar ta tag i det! Urk...

Loke -07, Alvin -09
  • Hjördis84

Jag har 3 mån kvar och är helt slut på kvällen. Tänker gå på föräldraledighet 3 veckor innan beräknad nedkomst. Med barn 1 var jag hemma två veckor innan Bf och gick över en vecka. Hade inte pallat att jobba och pendla.

För mig ör anledningen till tröttheten den dåliga nattsömnen pga att jag måste upp och kissa och att jag vaknar så ofta för att byta sovposition i sängen pga magtyngden

• Trassel14
    Hjördis84 skrev 2016-02-18 08:41:25 följande:

Jag har 3 mån kvar och är helt slut på kvällen. Tänker gå på föräldraledighet 3 veckor innan beräknad nedkomst. Med barn 1 var jag hemma två veckor innan Bf och gick över en vecka. Hade inte pallat att jobba och pendla.

För mig ör anledningen till tröttheten den dåliga nattsömnen pga att jag måste upp och kissa och att jag vaknar så ofta för att byta sovposition i sängen pga magtyngden

Jag funderar också på att gå hem tidigare nu, jag har inte problemet att jag måste gå upp och kissa än på nätterna. Det har hänt några enstaka gånger. Däremot så får jag inte ligga på sidorna för då säger bebis ifrån med besked i form utav misshandel utav inälvorna, ligger jag på rygg så vaknar jag vid tre och har jätteont i ryggen samt bortdomnade händer :/ Pratade med min mamma om det igår och hon sa lite glatt att det blir värre och att jag kommer vara sjukt trött och bara tycker att bebis ska komma ut. Är redan i det stadiet på att vara sjukt trött på det, det enda jag tröstar mig med är att jag tycker dagarna går fort ;) 
  • Trassel14
    Josefine85 skrev 2016-02-18 08:34:58 följande:

Är gravid i vecka 31 och har likadant! Jag ska väl dock inte klaga då jag är sjukskriven och i nästa vecka går över på graviditetspenning...

Men det är grymt jobbigt att se högarna växa runtom sig.. Man blir stressad för man liksom inte orkar ta tag i det! Urk...

Nja, vet inte om jag tycker du har rätt att klaga om du går hemma, haha ;). Nej, jag tycker alla får vara lite gnälliga nu på slutet ;) 
    Jag blir också stressad utav allt som behövs göras i huset och blir också stressad om sambon ställer sig och städar eller något liknande för jag vill hjälpa till och inte bara vila. Han bryr sig inte om jag vilar och han städar och han tycker jag ska vila men det går inte för jag blir jättestressad. Så vi får planera in städdagar där båda städar för jag ska slippa känna stressen :P 
  • Josefine85
    Trassel14 skrev 2016-02-18 09:05:38 följande:

Nja, vet inte om jag tycker du har rätt att klaga om du går hemma, haha ;). Nej, jag tycker alla får vara lite gnälliga nu på slutet ;) 

Jag blir också stressad utav allt som behövs göras i huset och blir också stressad om sambon ställer sig och städar eller något liknande för jag vill hjälpa till och inte bara vila. Han bryr sig inte om jag vilar och han städar och han tycker jag ska vila men det går inte för jag blir jättestressad. Så vi får planera in städdagar där båda städar för jag ska slippa känna stressen :P 

Hihiii. Fast nu har jag ju också 2 söner på 7 & 8 år samt 9 islandshästar, 2 katter och en hund! Lite gnällig får man vara då! :D
    Loke -07, Alvin -09
  • Trassel14
    Josefine85 skrev 2016-02-18 09:38:02 följande:
    Hihiii. Fast nu har jag ju också 2 söner på 7 & 8 år samt 9 islandshästar, 2 katter och en hund! Lite gnällig får man vara då! :D
    haha, detta är vårt första barn men har två hundar iaf :P tror sambon är glad att ingen häst följde med på köpet, men har redan börjat bearbeta honom att både sambo och kommande dotter behöver varsin häst ;) 
  • milli79

Stödstrumpor är toppen att använda. 

Äter du något tillskott?

Graviditeten kräver mycket näring och vissa av b-vitaminerna kan hjälpa mot domningar. Som gravid skulle jag tagit ett b-vitaminkomplex (alltså med alla b-vitaminer i en tablett/kapsel).

Gärna oxå kalcium och magnesium vilket förbrukas i stora mängder. Tas på kvällen och är även bra för sömn, mot kramp i benen mm. Jag åt cal/mag från Great Earth som gravid (och även nu då jag sover mycket bättre med den). 

Du kan även ta tex super-c 1000mg från Great Earth (ester-c är oxå bra som är skonsam för magen och utsöndras lite långsammare).
    C-vitamin är bra för immunförsvaret, blodcirkulationen, järnvärdet och du kan känna dig lite piggare.

"C-vitaminbrist

En lindrig brist av C-vitamin yttrar sig som trötthet, irritabilitet, blödande tandkött, försämrad sårläkning och allmän svaghet. Vi har vissa depåer, men de är helt uttömda efter 60-100 dagar. "

kurera.se/det-har-visste-du-inte-om-c-vitamin/

GLÖM INTE ATT DRICKA MYCKET VATTEN!! VATTEN MOTVERKAR TRÖTTHETEN. Som gravid behöver man betydligt mer vatten. Börja gärna dagen med ett glas vatten med citron i och se sen till att dricka mellan måltiderna (annars stör man matsmältningen.)

• Josefine85
    Trassel14 skrev 2016-02-18 09:51:01 följande:

haha, detta är vårt första barn men har två hundar iaf :P tror sambon är glad att ingen häst följde med på köpet, men har redan börjat bearbeta honom att både sambo och kommande dotter behöver varsin häst ;) 

Vi väntar också en dotter nu, och mannen har i gen talan här.. Vi SKA ha en ponny! Det bara är så :D
    Loke -07, Alvin -09
  • Trassel14
    milli79 skrev 2016-02-18 09:56:21 följande:

Stödstrumpor är toppen att använda. 

Äter du något tillskott?

Graviditeten kräver mycket näring och vissa av b-vitaminerna kan hjälpa mot domningar. Som gravid skulle jag tagit ett b-vitaminkomplex (alltså med alla b-vitaminer i en tablett/kapsel).

Gärna oxå kalcium och magnesium vilket förbrukas i stora mängder. Tas på kvällen och är även bra för sömn, mot kramp i benen mm. Jag åt cal/mag från Great Earth som gravid (och även nu då jag sover mycket bättre med den). 

Du kan även ta tex super-c 1000mg från Great Earth (ester-c är oxå bra som är skonsam för magen och utsöndras lite långsammare).
    C-vitamin är bra för immunförsvaret, blodcirkulationen, järnvärdet och du kan känna dig lite piggare.

"C-vitaminbrist

En lindrig brist av C-vitamin yttrar sig som trötthet, irritabilitet, blödande tandkött, försämrad sårläkning och allmän svaghet. Vi har vissa depåer, men de är helt uttömda efter 60-100 dagar. "

kurera.se/det-har-visste-du-inte-om-c-vitamin/

GLÖM INTE ATT DRICKA MYCKET VATTEN!! VATTEN MOTVERKAR TRÖTTHETEN. Som gravid behöver man betydligt mer vatten. Börja gärna dagen med ett glas vatten med citron i och se sen till att dricka mellan måltiderna (annars stör man matsmältningen.)

Tack för tipsen, jag äter Neferix (järntabletter) varannan dag och får inte tas ihop med något annat enligt BM så tar den på kvällen innan läggdags. Dricker i dagsläget ca 1 liter om dagen. På morgonen tar jag tillsammans med frukosten ACO Gravid. Äter cirka 4 frukter per dag och ibland slinker det ner en 5,e där hemma ;) vi har lagt om kosten där hemma så nu äter vi mycket mer näringsrik mat och varierat än innan jag var gravid. Ska läsa länken också :) Kan ju vara så att jag trots allt har lite dåliga depåer med vitaminer :) 
  • Trassel14
    Josefine85 skrev 2016-02-18 10:29:58 följande:
    Vi väntar också en dotter nu, och mannen har i gen talan här.. Vi SKA ha en ponny! Det bara är så :D
    Ja, alltså jag visar han redan söta shettisar ;) och gunghästen jag hade när jag var liten är renoverad och klar för barnrummet, det får ju börjas i tid haha :P 
  • Josefine85
    Trassel14 skrev 2016-02-18 10:35:50 följande:

Ja, alltså jag visar han redan söta shettisar ;) och gunghästen jag hade när jag var liten är renoverad och klar för barnrummet, det får ju börjas i tid haha :P 

Men jag menar det... :D

Dock kan ju shettisar vara rätt griniga.. Funderar på att leta på en mkt liten isis eller nån annan smäcker b-ponny kanske... Jag vill dock ändå ha minishettisar att pryda gården med! :)
    Loke -07, Alvin -09
  • Trassel14
    Josefine85 skrev 2016-02-18 11:01:48 följande:
    Men jag menar det... :D

Dock kan ju shettisar vara rätt griniga.. Funderar på att leta på en mkt liten isis eller nån annan smäcker b-ponny kanske... Jag vill dock ändå ha minishettisar att pryda gården med! :)
    Vi blir väldigt offtopic här :p Ja, alltså vissa kan vara det. Ridskolans shettis var urgullig men tog sina chanser att dra med barnen till foderspiltan, medans min egna första shettis bockade och var värsta bitchen. Så det gäller nog att hitta rätt shettis vilket kan vara svårt bara det :P 
  • Josefine85
    Trassel14 skrev 2016-02-18 11:30:43 följande:

Vi blir väldigt offtopic här :p Ja, alltså vissa kan vara det. Ridskolans shettis var urgullig men tog sina chanser att dra med barnen till foderspiltan, medans min egna första shettis bockade och var värsta bitchen. Så det gäller nog att hitta rätt shettis vilket kan vara svårt bara det :P 

Hihiii.. Oops :) det var inte meningen! Men hästar gör en pigg och glad :)
    Loke -07, Alvin -09
  • Trassel14
    Josefine85 skrev 2016-02-18 15:18:18 följande:
    Hihiii.. Oops :) det var inte meningen! Men hästar gör en pigg och glad :)
    Det gör dom :) Får snart åka hem till pappa och kela med hästarna igen :) Sen lär man ha fullt upp med lillan :)
  • Josefine85
    Trassel14 skrev 2016-02-18 15:47:02 följande:

Det gör dom :) Får snart åka hem till pappa och kela med hästarna igen :) Sen lär man ha fullt upp med lillan :)

Det gör du rätt i :) lycka till när det väl är dags! Verkar vara så att vi har bf nära varandra :) jag har bf 24 April :)
    Loke -07, Alvin -09
  • Trassel14
    Josefine85 skrev 2016-02-18 16:24:24 följande:
    Det gör du rätt i :) lycka till när det väl är dags! Verkar vara så att vi har bf nära varandra :) jag har bf 24 April :)
    1 maj här :) 
  • NessaS

Helloj. Har BF 8/5 denna veckan har jag varit så sjukt trött så jag inte vet vart jag ska ta vägen :( Tänkte jobba till tre veckor innan BF...men om det är så nu...hur ska det bli sen? Har en dotter på 4,5 och jobbar som lärare i mellanstadiet plus går upp ca 2-4 gång/natt pga kisseriet. Zzzzz Känner mig både fysiskt och psykiskt utmattad. Och högarna växer här hemma som någon tidigare nämnde.. O svärföräldrarna kommer på besök nästa vecka!!! Tur vi har sportlov då så vi hinner städa undan..

• Trassel14

Jag har fått semester beviljad, nedräkning påbörjad :) 4 veckor kvar på måndag :)

Svar på tråden Tröttheten