• Shibby

    5 månaders som äter mindre än vanligt en längre period

    Har en dotter på 5 månader som sedan 3 månaders ålder enbart ätit ersättning.

    Sedan ett par veckor tillbaka äter hon mindre än tidigare, vi ger samma mängd och ibland mindre men hon äter sällan upp hela flaskan.

    Ibland sover hon hela natten (7-9h) utan mat men äter ändå inte hela flaskan när jag ger henne den på morgonen.

    Jag har haft ganska bra koll på hur ofta/mycket hon ätit då hon gick ner väldigt mycket när hon ammades och behövde söka läkare som rekommenderade ersättning... har även en våg sedan dess och hon har inte gått ner något.

    Hon är pigg och glad när hon är vaken och kissar som hon ska (tror jag) men att hon knappt äter 700ml ersättning per 24h när hon innan låg över 1000 (då 150-210 per gång, nu 120 max 150) känns konstigt. Får inget bra svar från BVC och det känns som att jag trugar i henne mat och hon spottar ut efter halva flaskan...

    Någon annan som varit med om liknande?

    Ska/kan det vara så att hon bara blivit liten i maten?

    Snälla hjälp mig lugna ett oroligt mamma hjärta, innan jag varit på BVC nästa vecka. Vill inte ta henne till läkare igen då hon i övrigt "är frisk".

  • Svar på tråden 5 månaders som äter mindre än vanligt en längre period
  • Rani

    Båda mina barn har ätit massor runt 3-4 månader då de haft en riktig växtsprutt. Sedan har det lugnat ner sig.

  • Mimmla

    Är det en pigg tjej som följer sin viktkurva så ta det bara lugnt! Barn växer i perioder och brukar vara duktiga på att styra sitt födointag på egen hand.

    Det är BVC:s uppgift att svara och lugna dig när det gäller basala saker som mat och viktuppgång. Fick du något stöd av sjuksköterska när det gällde amningen?

  • Shibby
    Litet My skrev 2016-02-17 17:28:12 följande:

    Tänder på G?


    Inte vad jag kan se eller känna, tycker det borde gett med sig nu om det vore pga det ..?
  • Shibby
    Mimmla skrev 2016-02-17 17:34:49 följande:

    Är det en pigg tjej som följer sin viktkurva så ta det bara lugnt! Barn växer i perioder och brukar vara duktiga på att styra sitt födointag på egen hand.

    Det är BVC:s uppgift att svara och lugna dig när det gäller basala saker som mat och viktuppgång. Fick du något stöd av sjuksköterska när det gällde amningen?


    Jag vet inte om hon följer kurvan, sist jag var på BVC för drygt 3 veckor sedan vägde dom henne inte, trots att jag nämnde det här med att hon redan då åt mindre.

    Jag fick inget stöd alls, min dotter hade gått ner över 100 gram på två veckor och innan dess hade hon stått still på kurvan berättade läkaren för mig utan att BVC påpekade det... Jag skulle avvakta EN VECKA från att hon gått ner så mycket tills de skulle väga igen så därför kontaktade jag läkaren och hon var jätte bra men amningen funkade inte och sedan hon började få ersättning som tillägg blev det värre med amningen
Svar på tråden 5 månaders som äter mindre än vanligt en längre period