• Yonnahanna

Gastric by pass opererad & pcos. Någon i samma situation?

Hallå!! :)

Jag har pcos och har haft det i många år. Har varit väldigt överviktig och har nu blivit "normalviktig & smal".

I slutet av januari -15 gjorde jag en gastric by pass. Har gått ned -64 kilo, har ett normalt BMI, röker inte, äter inget socker och inga kolhydrater.

När jag gjorde min gbp så sa läkarna att min pcos (som jag haft i ett par år) förmodligen skulle försvinna när vikten gick ned.

Men nej... Tyvärr tillhör jag en av dom som fortfarande har pcos trots mitt stora viktras. En äggstock vill inte vara med alls då den är full av "cystor" och den andra har tagit över helt och är den som ändå kämpar på :)

Jag har ätit Pergotime, 1 tablett, 5 gånger.. Den 5e gången fick jag ingen ägglossning alls och nu, 6e och sista egna försöket, höjde dom till 2 tabletter istället.

Idag ska jag till Falun för att se så jag inte är överstimulerad och om det finns något ägg där.

Finns det någon som är i samma situation och också gjort en gastric by pass och har pcos? Känner mig typ ensamast i världen och skulle så gärna vilja dela erfarenheter med någon. :)

• Svar på tråden Gastric by pass opererad & pcos. Någon i samma situation?
  • HelloKik

Hejsan!!
    Jag är i samma sits! Gjorde min GBP maj 2014, fick komplikationer. Ny operation maj 2015, ärrbråck på magen. Har pcos, den har inte ändrats efter viktnedgången, så jäkla tråkigt! Tyvärr reagerar inte mina äggstockar på letrozol eller pergotime. Ny har försökt med ivf tre gånger, men reagerar inte på sprutorna heller, jättefrustrerande! De ska nu ta upp mitt fall i något forum för svåra fall, då jag är så svårstimulerad.
    Har inte gett upp än, men man börjar tröttna på att inget händer!

• Yonnahanna
    HelloKik skrev 2016-02-22 22:04:34 följande:

Hejsan!!

Jag är i samma sits! Gjorde min GBP maj 2014, fick komplikationer. Ny operation maj 2015, ärrbråck på magen. Har pcos, den har inte ändrats efter viktnedgången, så jäkla tråkigt! Tyvärr reagerar inte mina äggstockar på letrozol eller pergotime. Ny har försökt med ivf tre gånger, men reagerar inte på sprutorna heller, jättefrustrerande! De ska nu ta upp mitt fall i något forum för svåra fall, då jag är så svårstimulerad.

Har inte gett upp än, men man börjar tröttna på att inget händer!

Men vad skönt att höra att någon känner igen sig! Även fast jag självklart inte önskar att någon hamnar i denna sits :/

Vad bra att de ska ta upp dig i ett forum för svåra fall! Att de inte bara släpper dig liksom. :) håller verkligen tummarna!!

Jag har inte haft några bråckproblem... Men gick ned för snabbt och svimmade, var medvetslös och mådde inge vidare alls. Inlagd med för lågt blodtryck, för låg puls och brist på vitaminer trots att jag är supernoga med mina vitaminer. Blev lite väl fixerad vid vågen och är inte "nöjd" trots att jag gått ned -65 kilo och väger 62 kilo idag. Ringde själv till skönvik och bad om hjälp då jag insåg att jag hade vänt på allt och dragit till med ätstörningar istället. De fångade upp mig väldigt bra och jag går hos psykolog och är inte rädd för att bli rund om magen i gravididsyfte :)

Jag var till Falun på VUL och hade 3 ägg... Båda äggstockarna hade "hoppat igång" och doktorn rekommenderade ej att vi skulle ha sex då jag räknades som överstimulerad, men avslutade med "men du är vuxen och bestämmer ju själv. Men risken för tvillingar är väldigt stor" 2 ägg var större än det 3e så hon sa att det 3e släpper förmodligen inte.

Åkte hem och pratade med sambon och vi körde ändå. remiss till ivf-kliniken är skriven och skickad utifall att det inte skulle ta sig nu sista vändan.

Vill bara spola fram ett par veckor för att se hur det gick! Så himla svårt att slappna av och inte tänka på det :/
Svar på tråden Gastric by pass opererad & pcos. Någon i samma situation?