• Ebima

sjuk under föräldraledighet

Jag har varit sjuk i över en månad, vissa dagar har min man behövt vara hemma eftersom jag inte haft någon energi över till bebis, ibland har det varit flera dagar i rad han behövt vara hemma.

Är det endast de dagar han är hemma som jag kan få sjukpenning för (och då inte föräldrapenning)? Eller kan jag få även för de dagar då jag trots sjukdom tagit hand om barnet?

• Svar på tråden sjuk under föräldraledighet
  • nnnnnnnn
    Ebima skrev 2016-02-16 17:50:25 följande:

Jag har varit sjuk i över en månad, vissa dagar har min man behövt vara hemma eftersom jag inte haft någon energi över till bebis, ibland har det varit flera dagar i rad han behövt vara hemma.

Är det endast de dagar han är hemma som jag kan få sjukpenning för (och då inte föräldrapenning)? Eller kan jag få även för de dagar då jag trots sjukdom tagit hand om barnet?

Är du sjuk så att du inte kan ta hand om barnet, så sjukskriver en läkare dej (eller sjukskriver du dej själv, max 1 vecka).
    Om du är såpass frisk att du kan ta hand om barnet så får du inte sjukpenning eftersom du då kan ta ut FP om du vill...
  • Ebima

Jo det där förstår jag...frågan är hur jag gör om det en dag här och en dag där, två dagar där och 5 dagar här som min man är hemma, ska jag då sjukanmäla mig och ansöka om sjukpenning endast de dagarna han är hemma? 

Svar på tråden sjuk under föräldraledighet