• ExitSong

Föräldradag för ett barn - dagis för de andra?

Hej!

Har lite lätt panik, semesterplaneringen i slutskedet... Är det någon som vet om pappan kan ta ut en veckas föräldradagar med äldsta barnet (de ska åka bort) och om de två yngre ändå kan gå på dagis (jag jobbar)?

Jag får ingen rätsida på det... Eller är det bara 15 timmar? Men då måste jag ju också ta ledigt?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Föräldradag för ett barn - dagis för de andra?
  • vi och pyret

Hej, nej det upplägget fungerar inte. Man kan inte vara fld-ledig och samtidigt ha full tid på förskolan.

• AnkiC

Nej då är det ju 15 tim som gäller men om ni är ärliga och frågar förskolechefen och det är en engångsföreteelse så kanske hen låter det vara ok.

• TreSolrosor

Eftersom pappan ska resa bort med det äldre barnet så bör det vara ok att ha syskonen på fsk de tider du arbetar. Annat vore det om pappan skulle va hemma bara.. Hör med fsk om det är ok!

• AnkiC
    TreSolrosor skrev 2016-02-16 12:19:08 följande:

Eftersom pappan ska resa bort med det äldre barnet så bör det vara ok att ha syskonen på fsk de tider du arbetar. Annat vore det om pappan skulle va hemma bara.. Hör med fsk om det är ok!

Man har ju inte rätt till omsorg för att man reser bort men fråga kan man ju alltid.
  • Rani

Ska man gå enligt reglerna så har ni bara rätt till 15 h den veckan (eller hur många timmar man har rätt till som föräldraledig i din kommun). Men det går ju alltid att kolla med förskolan om de kan tänka sig ett undantag.

• Fru Ve

Om det ska vara helt enligt reglerna så får nog du också ta ledigt ja. Antar att pappan inte kan ta med alla barnen och resa bort? Förskolan kanske kan göra undantag men om det är under sommaren kanske de inte är lika villiga till det då personal vill ha ledigt. 

• Alexi

Går det äldsta barnet på samma flrskola? Annars vet väl inte personalen något om var pappa och storasyskon är.

• Fru Ve
    Alexi skrev 2016-02-16 15:50:09 följande:

Går det äldsta barnet på samma flrskola? Annars vet väl inte personalen något om var pappa och storasyskon är.

Nä precis. Med tanke på alla strikta regler som finns är det ofta bra att man säger så lite som möjligt till fsk. Men pinsamt om de kommer på det. 
  • AnkiC
    Fru Ve skrev 2016-02-16 17:01:56 följande:
    Nä precis. Med tanke på alla strikta regler som finns är det ofta bra att man säger så lite som möjligt till fsk. Men pinsamt om de kommer på det. 
    Och det är pga att folk är oärliga som reglerna skärps. Synd.
  • Fru Ve
    AnkiC skrev 2016-02-16 17:14:48 följande:

Och det är pga att folk är oärliga som reglerna skärps. Synd.

Det hjälper inte att införa strängare regler, leder bara till att föräldrar döljer mer. Hellre färre regler men lita på att föräldrarna vill sina barns bästa. De flesta har inte barnen på fsk massor av timmar i onödan.
  • AnkiC
    Fru Ve skrev 2016-02-16 17:49:34 följande:
    Det hjälper inte att införa strängare regler, leder bara till att föräldrar döljer mer. Hellre färre regler men lita på att föräldrarna vill sina barns bästa. De flesta har inte barnen på fsk massor av timmar i onödan.
    Jag tror inte det fungerar på det sättet så jag håller inte med dig. Förstår inte varför det ska vara så svårt att vara ärlig och följa reglerna. Det är ju inte på nåt sätt konstiga regler.
Svar på tråden Föräldradag för ett barn - dagis för de andra?