• Elliva

Kattavel/Inavel?

Min granne är kattuppfödare. Vi funderar på att köpa en kattunge.Men nu säger hon att pappan till kattungarna är mammans vuxna son. Jag kan inget om avel! Hon säger att det är okej i ett led och båda föräldrarna, och ungarna, har stamtavlor och är registerade, så är detta okej?! Ungarna verkar helt normala, och jag förstår att det inte funkar som med människor, men det känns ändå kontigt.

Är detta okej? Hur ska jag tänka?

PS. Vi ska INTE avla på katten utan bara ha den som sällskap

• Svar på tråden Kattavel/Inavel?
  • sk0skav

Vi har fått en kull en gång från mamma och son. Tyvärr så hann det bli kattungar innan vi kastrerade hanen så det var ju inget planerat. Men dom kattungarna var helt normala ändå. Superkeliga och fina. Rumsrena också.

Mamman var norskskogskatt blandad med bondkatt, och sonen var norskskogskatt/bondkatt bondkatt.
    Inga stamtavlor där

• Elliva

[quote=76338346][quote-nick]sk0skav skrev 2016-02-14 20:18:45 följande:[/quote-nick]

Vi har fått en kull en gång från mamma och son. Tyvärr så hann det bli kattungar innan vi kastrerade hanen så det var ju inget planerat. Men dom kattungarna var helt normala ändå. Superkeliga och fina. Rumsrena också.

Mamman var norskskogskatt blandad med bondkatt, och sonen var norskskogskatt/bondkatt bondkatt.

Inga stamtavlor där

[/

Jag tänkte att med stamtavlor kan man ju se att det inte är inavel sen tidigare, och att det inte skulle godkännas om det inte var okej, men som sagt, jag kan inget om avel

• sk0skav
    Elliva skrev 2016-02-14 20:38:20 följande:

[quote=76338346][quote-nick]sk0skav skrev 2016-02-14 20:18:45 följande:[/quote-nick]

Inga stamtavlor där

[/

Jag tänkte att med stamtavlor kan man ju se att det inte är inavel sen tidigare, och att det inte skulle godkännas om det inte var okej, men som sagt, jag kan inget om avel

Ja det förståss. Då är det ju "bättre" med stamtavla.

Vad kostar katten om man får fråga? Tänkte att är det bara en liten symbolisk summa så kanske den inte gör något om det skulle vara fel på kissen och man kan chansa.

Hoppas du inte tog det fel. Klart man vill ha en katt som är frisk :)
  • Elliva
    sk0skav skrev 2016-02-14 22:12:05 följande:
    Ja det förståss. Då är det ju "bättre" med stamtavla.

Vad kostar katten om man får fråga? Tänkte att är det bara en liten symbolisk summa så kanske den inte gör något om det skulle vara fel på kissen och man kan chansa.

Hoppas du inte tog det fel. Klart man vill ha en katt som är frisk :)
    Priset är för mig helt orelevant, jag vill bara att den ska må bra och vara frisk.

Det är inte en symboliskt summa.
  • Dexter dot com

Jag antar att det handlar om raskatter då du säger att katterna har stamtavla så ring rasklubben och fråga. Dom är ju proffs på rasen och avel och känner säkert till till din uppfödare. 

• Elliva

[quote=76339373][quote-nick]Dexter dot com skrev 2016-02-15 07:20:59 följande:[/quote-nick]

Jag antar att det handlar om raskatter då du säger att katterna har stamtavla så ring rasklubben och fråga. Dom är ju proffs på rasen och avel och känner säkert till till din uppfödare. 

[/

Tack för tipset! Vill inte göra bort mig eller stöta mig med henne, eftersom vi är grannar, annars hade jagifrågasatt på ett annat sätt ????

• Dexter dot com
    Elliva skrev 2016-02-15 08:37:21 följande:

[quote=76339373][quote-nick]Dexter dot com skrev 2016-02-15 07:20:59 följande:[/quote-nick]

[/

Tack för tipset! Vill inte göra bort mig eller stöta mig med henne, eftersom vi är grannar, annars hade jagifrågasatt på ett annat sätt ????

Är dom reggade så är ju parningen godkänd (om nu uppfödaren varit ärlig ) men det behöver ju inte innebära att det är den bästa parningen så ring och kolla med rasklubben du. Kan ju finnas kattungar till salu efter bättre avelsdjur i närheten.
  • Elliva

Nej, det var ju i registret jag såg att det var mor/son. Jag vill inte ha en kattunge av bästa avelskatterna, jag vill ha just DEN kattungen, men är rädd att den blir sjuk eller dör ung eller vad som nu kan hända (eller inte hända)

• riboflavin

Linjeavel är vanligt inom sällskapsdjursuppfödning, och det förekommer ofta att man parar syskon eller släktingar i rakt nedstigande led. Precis som uppfödaren säger är det i regel ingen fara att göra så i enstaka generationer, så länge man håller koll på inavelskoefficienter och inte avlar vidare på konstaterade nedgrävda defekter och sjukdomar.

Linjeavel är ett sätt att snabbt öka antalet individer med en viss egenskap, och man kan gå ganska långt innan man börjar utavla och bredda linjen. Riskerna finns ju och ju mindre avelsbasen är desto större är riskerna för att sjukdomsgener slår igenom. Inavel behöver absolut inte betyda att kattungen är eller blir sjuk, men visst finns risken.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Elliva
    riboflavin skrev 2016-02-15 17:31:37 följande:

Linjeavel är vanligt inom sällskapsdjursuppfödning, och det förekommer ofta att man parar syskon eller släktingar i rakt nedstigande led. Precis som uppfödaren säger är det i regel ingen fara att göra så i enstaka generationer, så länge man håller koll på inavelskoefficienter och inte avlar vidare på konstaterade nedgrävda defekter och sjukdomar.

Linjeavel är ett sätt att snabbt öka antalet individer med en viss egenskap, och man kan gå ganska långt innan man börjar utavla och bredda linjen. Riskerna finns ju och ju mindre avelsbasen är desto större är riskerna för att sjukdomsgener slår igenom. Inavel behöver absolut inte betyda att kattungen är eller blir sjuk, men visst finns risken.

Tack snälla för ditt svar!! Jag tar åt mig av vad du skrivit och ignorerar det sista ????

Som sagt verkar ju katterna helt normala och hon är ju framgångsrik uppfödare och utställare ?
Svar på tråden Kattavel/Inavel?