• tinatim

2 åring som inte vill gå på pottan

Hej! Har en son som är 2 år som inte vill gå på pottan längre. Försöker och tränar ändå vill tex tillfällen efter mat, lek och sovit. Började vid ca 1 års ålder i början gick det jätte bra men nu går det nästan inte alls????

• Svar på tråden 2 åring som inte vill gå på pottan
  • Pastella

Testat toaletten? Potta är ju inte nödvändigt. Sen gör det väl inget att ha blöja ett tag till heller för den delen. Det brukar gå bra tillslut;)

• zemer

Min dotter tyckte det va lite spännande/kul att gå på toa (pottan har hon aldrig gillat) till och från, ibland gick det, ibland inte. Strax innan hon fyllde 3 år så va vi på god väg och trodde att nu äntligen! Men så föddes lillasyster och få kunde hon inte vara utan varken blöja eller napp igen i ca 4 månader, sen en dag så slutade hon med blöjan bara. Det händer när dom är redo.

Din lille är ju bara 2 år så det är ju ingen brådska. Skaffa en sån där sits till toaletten så kanske det är lite roligare?

• tinatim

Ja vi har provat vanliga toan med mindre toasits men funkar inte då bra det heller.. Men bara vänta och se då om det vänder snart????

• Cadencee

Min son är 3 år och är inte intresserad av varken potta eller toa. Vänta tills barnet visar intresse själv istället :)

• tulip79

Dottern är drygt 2 år o vi har aldrig tagit henne på potta eller toa - förrän hon själv bett om hjälp. Pottan har dock stått i badrummet hela hennes liv då storebror pottränades när hon föddes. Hon började ca 1 mån innan hon fyllde två år att säga att hon vill kissa på pottan (inte dagligen). Nu efter 2 mån vill hon hellre sitta på barnringen på toan. Oftast kommer det inget, men det är kul att hon vill testa!

• Rani

Plötsligt händer det säger jag. Fortsätt erbjuda potta/toa men tvinga inte. Det är bara kontaproduktivt. Om barnet har en äldre förebild så fråga om barnet vill gå på toa samtidigt som idolen. För oss funkade det med dotterns äldre kusin.

Svar på tråden 2 åring som inte vill gå på pottan