• 879214

Du som har en 3åring och nyfödd

Hur är det egentligen att ha en treåring med en nyfödd? Fördelar/nackdelar? Hade du velat ha någon annan ålderskillnad på barnen?

• Svar på tråden Du som har en 3åring och nyfödd
  • Rani

Fördelar: Stora är ganska självgående och har slutat med vagn, blöja, napp etc och kan ta insteuktioner och roa sig själv ibland. Att vara själv med henne nu (utan att bebisen är med) är en fröjd då hon känns så stor och klok.

Nackdel: Hon blev väldigt trotsig och vääääldigt pappig i några månader efter att lillasyster föddes.

Jag är jättenöjd med åldersskillnaden. Hade absolut inte velat ha mindre, då hade jag inte tyckt att det var roligt att vara förälder. Småbarnsåren hade varit lite som att dra av ett plåster. Jag hade då hellre haft fler år emellan, men tycker ändå att det är kul om barnen kan ha lite behållning av varandra som lekkamrater.

Jag har en 3,5-åring och en 6 månaders.

• Pojkmamma86

Mellan mina två yngsta är det 3 år och 2 månader fördelen är ju att 3 åringen va blöjfri och relativt frigående och klarar en hel del saker själv. Nackdelen är att 3 åringen har så mycket vilja, ska göra allt själv och på sitt sätt. Mellan 3 åringen och vår äldsta är det 21 månader och ärligt talat tycker jag att det va lättare med att ha barnen tätt än 3 år emellan.

• Judiths

Jag har en 3,5-åring och en 4-månaders. Är mycket nöjd med åldersskillnaden och skulle inte vilja ha mindre. Storasyster är relativt självgående och går att resonera med. Hon förstår att hon måste vänta ibland och att bebisar inte förstår. Lillebror älskar när hon pratar och busar med honom och det känns ändå som att det är tillräckligt tätt för att det inte blir att man börjar om helt med småbarnsåren. Vad som är helt optimalt är nog svårt att förutse, barn reagerar olika och krisar i lite olika åldrar. För oss var dock drygt 3 år perfekt.

• Vinterankan

Tycker det var en perfekt åldersskillnad. Min treåring var klar med treårstrotset och bara världens gulligaste storasyskon. Vi var lediga båda två första månaderna och delade upp det så att pappan tog mesta ansvaret för bebisen och jag för treåringen och jag tror att det är det som gjort att det aldrig funnits minsta lilla svartsjuka mellan barnen och extremt lite bråk under de fyra år som gått sedan andra barnet föddes.

Äldsta var stor nog att första att bebisen behövde ammas och tas hand om men förlorade inte mig på något sätt då hon och jag åkte iväg på utflykter tillsammans som typ fjärilshuset, grönan och liknande medan pappan tog hand om småsyskonet.

• Humlan87

Enligt barnpsykologer är 4 år mellan syskonen det optimala och 3 år är ju inte långt ifrån så det blir säkert bra.

• Rani
    Humlan87 skrev 2016-02-14 10:23:40 följande:

Enligt barnpsykologer är 4 år mellan syskonen det optimala och 3 år är ju inte långt ifrån så det blir säkert bra.

Vilken barnpsykolog?
  • Litet My
    879214 skrev 2016-02-13 18:38:54 följande:

Hur är det egentligen att ha en treåring med en nyfödd? Fördelar/nackdelar? Hade du velat ha någon annan ålderskillnad på barnen?

Fungerade utmärkt, men då är och var 3 åringen ett otroligt lätt barn.
  • Humlan87
    Rani skrev 2016-02-14 11:44:33 följande:

Vilken barnpsykolog?

Tja, de flesta som på något sätt bidragit till all kunskap vi har om barns utveckling. Individuationsfasen är klar nånstans runt 3-4 år och då är barnet tillräckligt mentalt moget att hantera syskon utan att känna att dess eget värde utmanas. När barnet är färdigt med individuationen är såklart individuellt, men ungefär vid 3-4 års ålder.
  • Rani
    Humlan87 skrev 2016-02-14 13:10:41 följande:

Tja, de flesta som på något sätt bidragit till all kunskap vi har om barns utveckling. Individuationsfasen är klar nånstans runt 3-4 år och då är barnet tillräckligt mentalt moget att hantera syskon utan att känna att dess eget värde utmanas. När barnet är färdigt med individuationen är såklart individuellt, men ungefär vid 3-4 års ålder.

Tack för svar. Jag frågade eftersom det sällan brukar finnas konsesus kring sådant där då det handlar om teorier.
Svar på tråden Du som har en 3åring och nyfödd