• Mammatillelise

mellanmål?

Vad ger man för mellanmål till 6-7 månaders? Just nu äter hon ersättning när hon vaknar, gröt till lunch, ersättning på dagen, en halv barnmatsburk på eftermiddagen, ersättning blandat med välling(håller på att introducera välling) på kvällen innan sovdags. Ibland får hon ersättning mellan barnmaten och vällingen beroende på vilken tid hon äter middag. Men vad är bra som mellanmål? Skrapar banan? Fruktpure?

• Svar på tråden mellanmål?
  • nnnnnnnn

ersättning eller bröstmjölk ska vara den vanliga maten för så små barn.
    Så det är väl det bästa mellanmålet?
    Annars rekommenderar jag ekologisk, hemlagad mat eller mellanmål. Bättre att ta ett svenskt (ekologiskt) äpple och finriva på rivjärnet eller koka upp och mixa, än att köpa en plastförpackning med rivet/mosat äpple som är tillverkat i England eller Italien och fraktas hit med lastbilar som spyr ut avgaser.
    Tänk vad mycket skräp och miljöförstöring det blir, bara för att det är praktiskt med en klämpåse! Vilken miljö vill vi ge våra barn?

• Mammatillelise
    Natulcien skrev 2016-02-12 11:01:18 följande:

Ersättning är väl det bästa mellanmålet för en sån liten?

Ja det kanske är så :) det är första barnet så jag vet inte. När börjar man med annat mellanmål? Är det när dom kan tugga ordentligt och kan ge frukt osv? :)
  • Mammatillelise
    nnnnnnnn skrev 2016-02-12 11:04:37 följande:

ersättning eller bröstmjölk ska vara den vanliga maten för så små barn.
    Så det är väl det bästa mellanmålet?
    Annars rekommenderar jag ekologisk, hemlagad mat eller mellanmål. Bättre att ta ett svenskt (ekologiskt) äpple och finriva på rivjärnet eller koka upp och mixa, än att köpa en plastförpackning med rivet/mosat äpple som är tillverkat i England eller Italien och fraktas hit med lastbilar som spyr ut avgaser.
    Tänk vad mycket skräp och miljöförstöring det blir, bara för att det är praktiskt med en klämpåse! Vilken miljö vill vi ge våra barn?

Vid 6 månaders ålder kan man ju börja med annan mat. Min dotter har fått gröt sen 4 månaders ålder och hon gillar det. Tror det är väldigt många som köper färdigt. Vi blandat och gör egen mat ibland till henne som vi mixar eller så ger vi barnmatsburk. Om vi äter pizza så tror jag det är Bättre för henne att vi ger barnmatsburk än mixar pizza liksom. JA vi äter pizza ibland som andra normala människor :)
  • Natulcien
    Mammatillelise skrev 2016-02-12 11:07:27 följande:
    Ja det kanske är så :) det är första barnet så jag vet inte. När börjar man med annat mellanmål? Är det när dom kan tugga ordentligt och kan ge frukt osv? :)
    Alla gör väl lite olika med detta, men jag ammade som mellanmål upp till ca 8-9 månader då vi började ge mosad frukt/fruktpuré/mosad avokado/mjuk smörgås med leverpastej och liknande till mellanmål.
    Och om din lilla redan äter både gröt, välling och matpuré så kanske det är bra att behålla den näringsrika ersättningen som mellanmål så att det inte blir för mycket annan mat för tidigt?
  • Mammatillelise
    Natulcien skrev 2016-02-12 11:15:49 följande:
    Alla gör väl lite olika med detta, men jag ammade som mellanmål upp till ca 8-9 månader då vi började ge mosad frukt/fruktpuré/mosad avokado/mjuk smörgås med leverpastej och liknande till mellanmål.
    Och om din lilla redan äter både gröt, välling och matpuré så kanske det är bra att behålla den näringsrika ersättningen som mellanmål så att det inte blir för mycket annan mat för tidigt?
    Jag har aldrig ammat så jag vet inte hur det är med de :) men tack för framtida tips :D då fortsätter vi med ersättning till mellis ett tag till :)
Svar på tråden mellanmål?