• Lillarapunzel

Klädsel i kyrkan?

Ska lyssna på en konsert i kyrkan i helgen tillsammans med några släktingar (mamma och mormor). Då jag inte är troende, och knappt någonsin varit i en kyrka vet jag inte riktigt hur jag ska klä mig på ett "respektfullt" sätt. Vad gäller idag, år 2015? Hur får man egentligen gå klädd där?
    Hade tänkt mig att ha en långärmad, totalt icke-urringad blus, mörka byxor och ballerinaskor med strumpor i. Mitt väldigt långa och tjocka hår tänkte jag ha uppsatt i en stram knut. Är nyss nämnda "orespektabel" klädsel i kyrkan idag?

• Svar på tråden Klädsel i kyrkan?
  • Carambolan

Tumregel brukar vara att man inte ska ha bara axlar och inte kjol kortare än knäna. Men är det inte bröllop eller begravning så brukar folk klä sig lite hur som helst, svenska kyrkan är inte särskilt konservativ på den fronten.

• Rani

Pratar vi Svenska kyrkan? Idag går folk klädda precis hur som helst i kyrkan skulle jag säga. Kanske inte i strandkläder eller så. Men allt som skulle platsa på en vanlig arbetsplats passar i kyrkan. Typ jeans och en tröja går fint. Håret hur du vill. Detta för vanliga gudstjänster, konserter och så. På bröllop och dop är folk förstås lite mer uppklädda, men det är inte för kyrkans skull utan för att det är ett festligt tillfälle.

• Carambolan

Frisyr finns det absolut inga som helst förväntningar på.

• Fontana

Eller tänk så här: Hur skulle du klä dig om du skulle gå på teater eller (klassisk) konsert? Eller på en bättre restaurang?

Som de andra har svarat så kan man klä sig nästan hur som helst, men kanske är det trevligt för dig själv att känna dig lite uppklädd och högtidlig.

Men knut i nacken, det är väl att ta i? Långt vackert hår är ju aldrig fel.

• Voodoodoll

Min syster hade på sig en t-shirt det stod "KISS MY ASS" på ryggen på och en pil emot rumpan. Mamma visste inte de skulle till kyrkan och min syster var ett stort fan av Kiss. Funkade det med. :)

• Sockenstgumamma

I svenska kyrkan finns inga regler. Som någon sa, klä dig som om du skulle gå på teatern, om det är en kvällskonsert. Det är typen av konsert som avgör klädsel snarare än det faktum att det är i en kyrka.

• Duckan

Ingen speciell klädsel krävs skulle jag säga. Stram knut kan du skippa om du hellre har utsläppt. Inga konstigheter.

• Lillarapunzel

Tack för svaren! :)
    Då var det med andra ord inte så konservativt som jag trodde...

Angående mitt hår så tänkte jag ändå ha det uppsatt på något sätt, då jag kan sitta på det skulle jag aldrig orka ha det utsläppt. Hade från början tänkt ha det uppsatt i en lite lösare fläta, med en sidenrosett i. Men det känns inte helt rätt tror jag, så kör på stram knut istället :)

Svar på tråden Klädsel i kyrkan?