• Anonym (...)

kan han få dagar trots ensam vårdnad

Om det är någon som vet? Jag vill ha ensam vårdnad då vi ska går isär! Vilket han går med på!
    Men kommer aldrig neka han att träffa sitt barn Meeen om han senare när barnet är runt 1 år o vill ta ut föräldradagar kan jag ge bort de trots att ja har ensam vårdnad?

• Svar på tråden kan han få dagar trots ensam vårdnad
  • Anonym (vet ej)
    Anonym (...) skrev 2016-02-11 16:15:42 följande:

Om det är någon som vet? Jag vill ha ensam vårdnad då vi ska går isär! Vilket han går med på!

Men kommer aldrig neka han att träffa sitt barn Meeen om han senare när barnet är runt 1 år o vill ta ut föräldradagar kan jag ge bort de trots att ja har ensam vårdnad?

Har för mig att jag hört att man kan det men jag vet faktiskt inte. Dock undrar jag varför du ska ha egen vårdnad? Om det gäller att du behöver alla dagarna så förstår jag, men då kan man ju skriva på om gemensam vårdnad när du börjar jobba igen.
  • Anonym (...)

Ja jag vill ha alla dagar :-/ plus att vi ska isär men känner ändå att jag skulle vilja ge han några dagar eventuellt när bebis är äldre

• Anonym (Hej)

Ja du kan avstå dagar till den andre föräldern. Han har ingen egen rätt till dagar om du har ensam vårdnad, du måste alltså skriva över till honom

• Anonym (vet ej)
    Anonym (...) skrev 2016-02-11 17:46:07 följande:

Ja jag vill ha alla dagar :-/ plus att vi ska isär men känner ändå att jag skulle vilja ge han några dagar eventuellt när bebis är äldre

Men det spelar väl ingen roll att ni går isär? Man kan ha gemensam för det.

Om det är dagarna så kan du ju ha ensam vårdnad tills din föräldraledighet är slut och du har tagit dom dagarna du behöver och så kan ni ha gemensam vårdnad efter det.
  • Anonym (vet ej)

Vet att du inte frågade om åsikter kring vårdnaden och är ledsen om du tycker jag tjatar om det. Men jag tycker verkligen att man alltid ska gemensam vårdnad, så länge det går, det är ju också det som rekommenderas. Även om man är separerad. Är själv separerad med två barn och det har aldrig vart tal om någon annat än gemensam vårdnad.

Sen som sagt är det klart att ensam är bra om man behöver alla dagarna men då kan man ju lösa gemensam vårdnad efter föräldraledigheten.

Svar på tråden kan han få dagar trots ensam vårdnad