• Pommac1

Stor klump i mens

Hej! Jag försökte skriva till barnmorskan men de verkar ha lagt ner. Det är så att väldigt ofta när jag har mens så kommer det ut en stor klump. Den ser inte ut att vara enbart blod utan ser lite mer ut som en sena (ca 4 cm lång) jag får värk en stund innan och en ordentlig värk precis när klumpen kommer ut. Det är precis som att jag krystar ut den där klumpen (dock kommer den inte vid varje mens) men nu har den kommit ut två menser i rad. Vi har försökt bli gravid i fyra år nu och inga fel är hittade. Jag har dock aldrig frågat om den här klumpen. Någon som vet vad det kan vara. Den kommer ut på slutet av mensen.

• Svar på tråden Stor klump i mens
  • Carambolan

Levrat blod. Alltså klumpar av blod som har stelnat i livmodern och som därför måste krystas ut. Det är helt normalt, det är koaguleringen som i vanliga fall hindrar oss från att förblöda vid sår eller näsblod eller så, men som kanske känns lite jobbig vid mens.

• Pommac1

Ja fast det är inte blod. Utan ser mer ut som en hinnsäck om man googlar.

• Carambolan

Jaha, i så fall är det nog en bit slemhinna :)

• Pommac1

Ingen klump denna mens. Tycker det borde vara varje mens om det är vanlig mens.

• Att vänta

Hej, jag har ganska ofta liknande klumpar. Har fått förklarat att det är slemhinna. Om den är tjock kan den lossna lite i bitar istället för upplöst i mensblod. Och det behöver inte hända varje månad.

• Pommac1
    Att vänta skrev 2016-03-11 08:07:25 följande:

Hej, jag har ganska ofta liknande klumpar. Har fått förklarat att det är slemhinna. Om den är tjock kan den lossna lite i bitar istället för upplöst i mensblod. Och det behöver inte hända varje månad.

Ok. Kan det betyda att ägget blivit befruktat då och inte fäst? Eftersom slemhinnan blivit så tjock? Denna gång kom det nästan inga klumpar och jag blödde bara i fem dagar. Brukar blöda i sju dagar.
Svar på tråden Stor klump i mens