• mammamattefru

Vad tycker ni om hundgård?

Hej.

Har beställt en hundgård, men nu är jag kluven. Vi har en rottweilertik och en kangalhane. Hanen älskar att vara ute, alltid, oavsett väder.

Har nu köpt en hundgård som blir ca 38 kvm stor. (Vet att dom inte behöver så mycket) dom har två stora isolerade hundkojor som självklart får vara i hundgården.

Vad är era tankar kring hundgård? Är jag hemsk?

Det är framförallt för hanen under tiden vi är och handlar eller liknande.. Är alltid hemma och då får han ju vara i trädgården. Om vi inte har massa okända gäster... usch, funderar på att häva köpet, är det fel mot min bebis?!

Någon med eller utan hundgård som kan prata mig till rätta? Vill gärna höra negativa och positiva aspekter. :)

• Svar på tråden Vad tycker ni om hundgård?
  • mammamattefru

Han har varit i min brors hundgård när jag var på sjukhus, utan problem. Han är inte skällig av sig. Om folket håller sig utanför trädgården.. bor på landet.

• riboflavin

För mig är ju en berikad hundgård ett mycket bättre alternativ än att lämna en hund inomhus i ett vanligt tråkigt rum, förstår inte riktigt varför du har dåligt samvete. Sen är det ju stor skillnad på att låta en hund bo permanent i hundgård eller använda den som möjlighet att låta hunden rasta sig själv när man inte är hemma. Vi har våra två hundar i hundgård när vi jobbar bägge två eller är borta på annat där de inte kan följa med. De verkar trivas utmärkt och ofta går de bägge två in dit även när vi är hemma om de tröttnar på att svansa efter oss. Se till att de kan hålla värmen och "möblera" så att de stimuleras så kommer det gå bra.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Dexter dot com

Tycker en rejält stor hundgård med uppvärmt hundhus och möjlighet till skugga/lä är ett bra alternativ när hundarna ska vara ensamma några timmar. Dom ser och hör lite och kan slå en drill om det kniper. Tycker iof 38m2 inte är speciellt stort åt 2 stora hundar men visst du håller dig till vad som är lagligt. Personligen tog jag i när jag hade hund i hundgård och byggde 60m2 åt 1schäfer eftersom hundhuset och upphöjda liggplatser tar en del plats, jag ville ha både grus och gräs, det ska vara stort nog för att hunden ska kunna känna sig bekväm att göra sina behov i ett avskilt hörn om det krisar. Ska man ändå bygga blir inte kostnaden så mycket större om man tar i lite ;)

• mammamattefru
    Dexter dot com skrev 2016-02-08 07:45:18 följande:

Tycker en rejält stor hundgård med uppvärmt hundhus och möjlighet till skugga/lä är ett bra alternativ när hundarna ska vara ensamma några timmar. Dom ser och hör lite och kan slå en drill om det kniper. Tycker iof 38m2 inte är speciellt stort åt 2 stora hundar men visst du håller dig till vad som är lagligt. Personligen tog jag i när jag hade hund i hundgård och byggde 60m2 åt 1schäfer eftersom hundhuset och upphöjda liggplatser tar en del plats, jag ville ha både grus och gräs, det ska vara stort nog för att hunden ska kunna känna sig bekväm att göra sina behov i ett avskilt hörn om det krisar. Ska man ändå bygga blir inte kostnaden så mycket större om man tar i lite ;)

Det är dock bara kangalen som slå gå där.. men är som sagt kluven :/
  • Litet My

Det låter väl jättebra och trevligare än att vara inne. Gillar dock inte "det gamla" att jakthundar skall bo ute i hundgård ofta ensam året runt och i princip aldrig få komma in eller vara med. Men det är det ju inte frågan om hos dig, dina hundar kommer säkert att uppskatta det.

• mammamattefru
    Litet My skrev 2016-02-10 02:32:44 följande:

Det låter väl jättebra och trevligare än att vara inne. Gillar dock inte "det gamla" att jakthundar skall bo ute i hundgård ofta ensam året runt och i princip aldrig få komma in eller vara med. Men det är det ju inte frågan om hos dig, dina hundar kommer säkert att uppskatta det.

Tack! Får försöka komma över den där "bursynen" dom tycker säkert det är toppen :D
Svar på tråden Vad tycker ni om hundgård?