• Shannonon

Oväntade gäster

Hej!

Jag har en fråga som jag funderat på ett tag. Det är nämligen så att min sambos mamma kommer med jämna mellanrum hem till oss utan någon slags "förvarning". Mina föräldrar ringer alltid innan och säger att dom är påväg, vilket jag själv också gör om jag ska hem till någon. Jag kan tycka det känns lite jobbigt när pojkvännens mamma bara dyker upp när man går ofixad i söndagsoutfiten..

Är det jag som är överkänslig eller är det fler som tycker att man kan säga till innan?

• Svar på tråden Oväntade gäster
  • Carambolan

Oj, ja, jag tycker verkligen att det hör till vanligt hyfs att ringa och fråga om det passar innan man åker hem till någon. Att bara ringa på dörren gör bara barnen hos sina kompisar, när de vill få med dem ut på gården.

• lövet2

Olika syn på vad som är "rätt" att göra. Jag skulle tycka det var oerhört konstigt om släkt och vänner började ringa först för att fråga om de fick komma. Här tittar folk in bara för att de råkar gå förbi huset.

• Venne

Nja det beror på. Min svärmor gör också så, men det är för att vi bor grannar och ingen av oss bryr oss om nån råkar ha morgonrock på. Och ingen förväntar sig mer än en kopp kaffe och lite skitsnack. Jag hade reagerat om andra släktingar gjorde så eller om folk förväntade sig fin fika/mat osv. Så det beror på helt enkelt.

• LillaLoppi

Är det grannen, tillika väninnan, så kan jag avfärda i dörren och säga att hon får komma tillbaka senare. Men är det någon långväga besökare så är det ju inte lika enkelt. Den personen förväntas man väl släppa in, hur än man själv eller hushållet ser ut.

Jag tycker att kommer man långväga, - alltså inte ett enkelt spontanbesök eller vägarna-förbi-besök, - då hör man av sig innan.

Förväntar man sig att bli insläppt, då ser man till att ringa innan.

Tycker jag då.

Svar på tråden Oväntade gäster