• Tångräkan

Depression från ingenstans trots antidepressiva

Äter sedan 1,5 år tillbaka antidepressiva (citalopram) och har mått bra på dom. För 4-5 veckor sedan ungefär slog depressionen till som en blixt från klar himmel och har mått så dåligt sedan dess. Rastlös, ångest, oro och nedstämdhet. Orkar inte med barnen eller nånting och gråter för allt. Det började med att jag började äta p-piller (inte ätit hormoner på 4 år), efter några dagar mådde jag fruktansvärt dåligt och slutade efter 3 veckor. Då mådde jag genast bättre i en vecka eller 1,5 sedan kom detta. Från ingenstans, kan inte komma på nånting som kan ha startat det. Relationen är bättre än någonsin, jag har en skola, familj.

Nu känner jag mig panikslagen för att jag redan äter antidepressiva och inte ens det hjälper tydligen. Ska ringa min läkare på måndag jag orkar inte mer men nån som varit med om nåt liknande? Bör jag öka medicinen och se om det hjälper?

• Svar på tråden Depression från ingenstans trots antidepressiva
  • Pkb

Jag har tagit fluoxetine sedan minst 11ar tillbaka. För ca 5år sedan slutade den att fungera. Jag bad om en utredning baserat på de problem jag har. Utredningen är inte klar men man har uteslutit borderline och bipolär. Just nu utreds jag för add. Förutom fluoxetine som påverkar serotonin såsom din medicin också gör så fick jag voxra utskrivet som också är en antidepressiv medicin men som verkar på noradrenalin och dopamin. Nu är jag gravid så jag tar inte voxran men när jag tog den här kombon fungerade den klockrent.

Jag vet hur jobbigt det är men ge inte upp, det finns mycket man kan göra innan det är kört. Jag mådde dåligt i flera år innan jag fick hjälp.

• MrsWolverine

Ibland måste man byta medicin efter ett par år.....

Prata med din läkare.

Kram

Svar på tråden Depression från ingenstans trots antidepressiva