• Anonym (krossad)

Min son dog igår

Han föll bara ihop och hittades död på sitt köksgolv.
    Han skulle kommit hit, men han dök aldrig upp och när han inte svarade i telefonen så fick dom till slut gå in med en huvudnyckel i hans lägenhet.
    Vi vet inte varför, varför dör en ung man på 26 bara sådär. 
    Förra helgen var han här och mådde bra och så nu är han borta.
    Och jag vet inte, jag vet inte hur man gör nu för att leva vidare.
    Jag har förlorat det mest värdefulla i mitt liv. 
    Ni som upplevt det här och lyckats gå vidare, hur gjorde ni? 
    Jag har ingen aning just nu, allt är bara smärta och svart sorg.
    Det borde varit jag, varför var det inte jag? 
    Jag vill inte längre vara kvar här. 

• Svar på tråden Min son dog igår
  • Anonym (Stödsamtal)

Beklagar din förlust, TS.

Det du går igenom är nog varje förälders värsta mardröm.

Har du familj/vänner som stödjer dig nu? Det kan vara bra att inte hålla alla känslor inom sig, utan prata med någon som orkar lyssna.

Kanske skulle en utomstående samtalskontakt vara bra om du känner att sorgen liksom äter upp dig. Ta kontakt med vårdcentralen eller kyrkan (behöver inte tro på Gud för att samtala med diakon/präst).

Ta hand om dig och ta all hjälp du kan få med allt praktiskt som skall göras.

• Anonym (Lisa)

Jag beklagar verkligen sorgen.

• Minfamilj

Beklagar din förlust. Det finns ingen rättvisa när döden kommer och man är aldrig förberedd och givetvis inte när en ung person går bort.
    Jag förlorade min man förra året, hastigt och utan förvarning. Han blev bara 36 år. Han var mitt i livet med barn och karriär..
    Vill tipsa dig om VIMIL som är en stödgrupp för de som förlorat en nära anhörig. Finns både som vanlig hemsida och på facebook.
    Ta hand om dig så gott det går. Ta emot den hjälp som erbjuds och tveka inte att kontakta Vårdcentralen för sjukskrivning och samtalskontakt. Försök att äta och drick mycket.
    Kram.Hjärta

• Anonym (anonym)

Beklagar din sorg.
    Om det finns möjlighet till det (och om det är er önskan)
    så kan ni försöka få till en obduktion så att ni iallafall får veta dödsorsaken.
    Så slipper ni undra över varför det hände.

Kyrkan och vårdcentralen burkar kunna erbjuda samtalskontakt
    om ni vill prata med någon mellan 4 ögon.
    Om du mår mycket dåligt prata med en läkare om du kan få bli sjukskriven en tid.

Ta hand om dig.

• Anonym (Louise)

Jag beklagar sorgen! Kram!

• Anonym (Vania)

Jag beklagar sorgen.

• Anonym (Förstår)

Kära du...

För en månad sen, exakt, hittades min sons pappa död i sin lägenhet. 35 år ung. Han gick troligen bort på kvällen 6/1. Av vad vi fått veta hittills så har något hänt med hjärtat. Han har aldrig haft problem med det innan...
    Väntar mer svar men det tar tid.

Du har det värsta man kan föreställa sig nu. Att överleva sitt barn.
    Pratar mycket med mitt ex mamma som drabbats just som du.
    För mig o sonen är det fruktansvärt också. Alla drabbas på eget sätt.
    Första veckan stod tiden still och ångesten var enorm.
    Man blir snabbt tvungen att reda i så mycket, ta så många beslut som i sig är helt absurda mitt i allt! Sista farväl, begravningsplanering, kontakter med allt o alla...
    Vi närmst sörjande samlades mycket, hörde av oss till varann vilket jag tror kan vara bra när man ser tillbaka på det.
    Vår son fyllde dessutom år 10 dagar efter att hans älskade pappa gått bort.
    Vi fick bara göra det bästa vi kunde av det.
    Det är så man får tänka genom hela processen tror jag. Det får vara ok att bara ligga kvar i sängen en hel dag om man behöver det. Man får ta pauser i gråten också utan att nästan få dåligt samvete.

I tisdags begravdes vår älskade vän o pappa och jag hade stålsatt mig väldigt för sonens skull, men jag bröt fullständigt samman på plats. Och det fick vara ok det med.
    Jag förebrår mig av o till hela tiden för allt o ingenting, rannsakar, analyserar etc, och jag får panik när jag tänker på det konkreta; jag får aldrig mer se honom, han är borta.
    Det verkar som att kropp o hjärna hanterar mycket på automatik och att man har ett skydd som sätter in ibland för att man ska klara det.

Jag vägrar acceptera denna förlust fullt ut, men jag måste fästa mitt hopp till att det kommer bli lättare med tiden.
    Jag hör hans röst i mitt huvud titt som tätt, jag drömmer om honom etc, och jag vet hur väl han vill mig, sonen, och alla andra.
    Ibland kommer jag på mig själv med att diskutera med honom i mitt inre om att han faktiskt får fatta att jag är utom mig av sorg, att jag är jättearg och förtvivlad. Och så får jag dåligt samvete.
    Allt är i process. Man måste tänka så.

Det är fruktansvärt det du är i nu.
    Den totala smärtan är utom all sans just nu, men det kommer att bli hanterbart. Läste nånstans att första veckan är den största striden, och det stämmer. Det är då man fullkomligt översköljs av känslor, sedan tar man det lite mer i sänder.

För mig o sonen har det varit viktigt o är viktigt med rutiner. Vi såg samma film om o om igen första dagarna. Att återgå till så mycket vanligt som möjligt är bra, men kräver förståelse från omvärlden. 
    Vi tar en dag i taget, men allra först räcker det med en minut i taget.

Man blir ruskigt medveten om att denna tragik finns överallt. Drabbar alla och slår till när som helst.
    Skickar verkligen en styrkekram till dig!
    Du kommer att överleva och din son kommer hjälpa dig där han är nu!

Svar på tråden Min son dog igår