• tejp17

Trafikolycka

Hej, körde inne i stan förut på en liten väg som gick bredvid en spårvagns räls, min väg tog slut efter ett tag och det var heldragen linje mellan så var osäker på om jag fick köra in på rälsen eller inte. Bestämde mig för att backa ca 5 meter till en väg som jag visste att jag fick föra på. Men de slutade inte som planerat då en gammal dam hade gått av spårvagnen på andra sidan gatan och gick på rälsen för att komma förbi staketet som var mellan hållplatserna. Så när jag började backa så gick hon över vägen(inget övergångsställe) där hon hamnade i min döda vinkel. Så jag backade på henne i ca 3km/h. Stannade bilen och sprang fram till henne, ringde ambulans och hjälpte henne över resten av gatan till trottoaren där vi väntade på ambulansen. Hon hade slagit ut 2 tänder i fallet men mer än de så mådde hon bra. När ambulansen kom så kollade de på henne och körde lugnt till sjukhuset medans jag väntade på polisen. Fick visa körkort och blåsa(var nykter) Sedan förklarade jag vad som hade hänt och de sa att de skulle skriva en rapport på det, sedan fick jag åka hem. 

Jag har ingen aning om vad hon hette men polisen sa att hon mådde bra när jag pratade med dom. 

Men jag vet inte vad som kommer ett hända nu? Någon som kan svara på det?

• Svar på tråden Trafikolycka
  • JakobsbergJens

Du kommer att anses som vållande till olyckan. Som du beskriver saken kommer du att dömas max till dagsböter om du anses "skyldig". Ditt försäkringsbolag kommer att betala sveda/värk plus andra kostnader för damen, men du får betala självrisk enligt ditt försäkringsbrev/avtal. Du blir inte av med ditt körkort.

Var inte orolig. Det gick bra för tanten efter omständigheterna. Sänd henne blommor och skriv att du är ledsen för det som inträffat. Polisen har hennes personuppgifter och kan vidarebefordra.

Alltid tråkigt när olyckor händer. Kram.

Svar på tråden Trafikolycka