• EmmyLie

Mannens sexlust

Två år har vi kört med oskyddat och ännu inte i närheten av att bli gravida. Vi har pratat massor och bestämt oss nu för att påbörja IVF. Varit totalt överens.

Problemet som kommit nu är att mannen i mitt liv har mycket på jobbet så sexlusten är i stort sett död. Han har inte ens läst infon på hemsidan. När jag pratar med honom så säger han att han självklart är med på planerna men att hans lust inte är något han kan slå av och på.

Jag har köpt lite mysiga oljor, krämer, sexspel, nya underkläder. Gör mig extra fin och försöker verkligen inte pressa på utan att vi ska se det som lite roligt bara. Men inget sex eller smek alls.

Så där sitter jag och känner mig ful och oattraktiv. Han tar inte i mig. Vad har hänt och vad gör jag? Är så många gånger jag får läsa om kvinnor som tappat lusten men inget om män som tappat sin.

Månad efter månad går och de som vet att vi vill ha barn frågar mer och mer ingående om varför det inte fungerar. Har ingen jag känner att jag kan prata med. Känns så misslyckat att säga att min man inte vill/orkar ha sex med mig.

• Svar på tråden Mannens sexlust
  • Cyanea

Det låter jättejobbigt för dig och väldigt destruktivt :( Men jag tycker inte att du ska känna att det är onormalt. Just vad gäller barnaskaffande tror jag att det är minst lika vanligt om inte vanligare att mannen tappar lusten som kvinnan. Jag har inga direkta vetenskapliga belägg för det, men de jag känner som håller på med fertilitetsutredningar och behandlingar brukar instämma att det är ett problem. 

Haken är väl att män inte alltid kan när de känner press till skillnad från oss kvinnor som mest bara kan "stå ut" i värsta fall. Det behöver absolut inte vara du som lägger pressen på din kille, utan han själv. Han måste prestera vare sig han känner för det eller inte liksom. 

Jag tycker att det låter som att du tänker helt rätt i att göra sexlivet roligare. Kanske är det dock så att det han behöver är mer avslappnade former. Kanske kan ni först och främst jobba på romantiken genom att göra trevliga saker tillsammans, t.ex. gå ut och äta på restaurang, spendera dagen på spa, ta en helgweekend. Sen får sexet komma när det kommer. 

Det bästa för dig hade nog varit att få prata ordentligt med honom. Du mår inte bra i detta. Kanske kan han på något annat sätt visa dig att det inte är dig det är "fel på"? Sex är inte så enkelt som många vill få det till att vara, så det måste absolut inte ha med dig att göra. 

Egentligen vill jag inte komma med massa råd som jag ändå gjort, jag känner inte din kille och jag har inte en aning om vad som kan funka eller inte. Det jag vill säga dig är att du inte ska lägga skuld på dig själv. Du behöver inte ha något med saken att göra. Jag hoppas att detta löser sig snart. Stort lycka till! 

Svar på tråden Mannens sexlust