• SofiK

Räcker sköljprogram eller bör man alltid tvätta nya barnkläder?

Vi ska få vårt första barn i april och vi har börjat köpa på oss diverse barn-kläder, lakan, täcken osv. Pretty much- det som behövs till det lilla livet helt enkelt.

Jag vet att man ska tvätta kläder och liknande innan man använder dom till bebisen. Jag har förstått det som att det är för att få bort kemikalier etc från textilen. Stämmer det ens eller är det för mjukgörande?

Nåja, hur eller hur så undrar vi om det är så att man BÖR tvätta med medel eller är det rent av bättre att ta ett sköljprogram bara? Kanske köra ett "vanligt" program utan medel? Behöver man tvätta flera gånger för att bli av med farliga ämnen och bör man undvika sköljmedel eller hur är det?

Tvättar ni allt som kommer i kontakt med bebis? Även gosedjur osv innan användning?

Hur gör ni? Jag har letar här på forumet efter liknande trådar men hittar inget.

Tack för svar!

• Svar på tråden Räcker sköljprogram eller bör man alltid tvätta nya barnkläder?
  • Annelie 76

Tvätta alltid med tvättmedel. Fa är det medlet de behandlar trådarna med som behöver tvättas bort och då räcker inte bara vatten.
    Personligen avskyr jag parfym och tål inte vissa medel så jag tvättar alltid allt i parfymfritt tvättmedel och använder aldrig sköljmedel. Går hur bra som helst, tvätten är mjuk ändå och luktar rent vilket räcker långt.

• Natulcien

Jag tvättade allt nytt med parfymfritt tvättmedel. Inget sköljmedel. Detta för att få bort eventuella kemikalierester ur materialen.
    Ärvda grejer tvättade jag inte. De har ju redan tvättats åtskilliga gånger.
    Nyinköpta gosedjur tvättade jag inte heller. Kanske man borde ha gjort. Men jag resonerade som så att det var viktigast med kläder, sänglinne, filtar och sånt som bebisen har mot huden längre stunder.

• isolande

Kläder och sänglinne måste vi alltid tvätta innan det används av stora tjejjen (5 år). Hon är jättekänslig och får utslag direkt annars. Med lillkillen som är 3 är det inte lika noga. Jag brukar köra parfymfritt tvättmedel på något snabbprogram, det brukar räcka.

• SofiK
    Annelie 76 skrev 2016-02-05 09:09:01 följande:

Tvätta alltid med tvättmedel. Fa är det medlet de behandlar trådarna med som behöver tvättas bort och då räcker inte bara vatten.

Personligen avskyr jag parfym och tål inte vissa medel så jag tvättar alltid allt i parfymfritt tvättmedel och använder aldrig sköljmedel. Går hur bra som helst, tvätten är mjuk ändå och luktar rent vilket räcker långt.

Jag förstår dig helt! Jag använde aldrig sköljmedel innan jag flyttade in i kollektiv när jag var 18- för då blev jag introducerad för det- hade aldrig ägnat det en tanke innan. Haha.

Jaha- så det är trådarna alltså. Då är jag med. Jag tänkte att det kanske var tyget som sådant- men trådarna är kanske hårdare tvinnade då?
  • SofiK
    Natulcien skrev 2016-02-05 10:01:43 följande:

Jag tvättade allt nytt med parfymfritt tvättmedel. Inget sköljmedel. Detta för att få bort eventuella kemikalierester ur materialen.

Ärvda grejer tvättade jag inte. De har ju redan tvättats åtskilliga gånger.

Nyinköpta gosedjur tvättade jag inte heller. Kanske man borde ha gjort. Men jag resonerade som så att det var viktigast med kläder, sänglinne, filtar och sånt som bebisen har mot huden längre stunder.

Jag tänkte också att jag skulle göra så faktiskt. En mjukisfilt (sån där med ett gosedjur i mitten som ett huvud) riskerar att bli väldigt o-mjukt om man tvättar det- var min tanke :)
  • SofiK
    isolande skrev 2016-02-05 11:20:11 följande:

Kläder och sänglinne måste vi alltid tvätta innan det används av stora tjejjen (5 år). Hon är jättekänslig och får utslag direkt annars. Med lillkillen som är 3 är det inte lika noga. Jag brukar köra parfymfritt tvättmedel på något snabbprogram, det brukar räcka.

Vi hade läst oss till att det skulle vara utan zeoliter och fosfater- så det blev grumme tvättsåpa. Har ännu inte börjat tvätta kläderna- och kan inte läsa mig till om det är parfymfritt. Det står inte att det har "någon speciell doft". Är det dumt att använda tro?
  • isolande
    SofiK skrev 2016-02-05 11:37:35 följande:
    Jag tänkte också att jag skulle göra så faktiskt. En mjukisfilt (sån där med ett gosedjur i mitten som ett huvud) riskerar att bli väldigt o-mjukt om man tvättar det- var min tanke :)
    Är det diinglisar går de utmärkt att tvätta i 60 grader och sedan torktumlar man dem så blir det gosiga och fluffiga igen. Har jag gjort med våra i alla år och de äverlever än. Skit i tvättlappen säger jag bara!
  • isolande
    SofiK skrev 2016-02-05 11:40:44 följande:
    Vi hade läst oss till att det skulle vara utan zeoliter och fosfater- så det blev grumme tvättsåpa. Har ännu inte börjat tvätta kläderna- och kan inte läsa mig till om det är parfymfritt. Det står inte att det har "någon speciell doft". Är det dumt att använda tro?
    Nej, det låter väl utmärkt! Tvätta på Glad
  • SofiK
    isolande skrev 2016-02-05 13:20:07 följande:

Är det diinglisar går de utmärkt att tvätta i 60 grader och sedan torktumlar man dem så blir det gosiga och fluffiga igen. Har jag gjort med våra i alla år och de äverlever än. Skit i tvättlappen säger jag bara!

Oj, vilken värld man inser att man börjar öppna dörren till. Dinglis hade jag ingen aning om att det kallades! Man lär sig nått nytt dagligen! Nu har vi tyvärr inte någon torktumlare, men bra att veta att det funkar. Då kanske jag kan låna hemma hos mormor och morfar i så fall :)
  • SofiK
    isolande skrev 2016-02-05 13:20:57 följande:

Nej, det låter väl utmärkt! Tvätta på

Tack snälla för hjälpen!
Svar på tråden Räcker sköljprogram eller bör man alltid tvätta nya barnkläder?