• annasv1980

Välling

Jag tänker börja ge min 6-månaders bebis Sempers Natti natti-välling som är för hans ålder för han klarar sig inte längre en hel natt på ersättning. Vilken mängd ska man ge (samma som ersättningen?) och hur stort hål på nappen behövs? Jag använder MAM:s flaskor och har för närvarande stl 2, men funderar om vällingen är mer trögflytande och kräver större öppning?

• Svar på tråden Välling
  • Lena

Det är normalt barn äter på natten även i del åldern.

Välling ska alltid ha ett X i flasknappen.

• annasv1980

Han har börjat med det de senaste veckorna. Dessförinnan har han klarat sig utan nattmål sedan han var 3 mån. Så för oss är det "onormalt". Han har då klarat 12-13 h utan att äta. Jag har läst att de kan bli hungrigare igen vid 6 mån så det är därför jag vill ge honom något kraftigare.

Lena skrev 2016-02-05 06:04:18 följande:

Det är normalt barn äter på natten även i del åldern.

Välling ska alltid ha ett X i flasknappen.

• MsM84

Det är gluten i välling, så har ni introducerat gluten än? 

Vi har precis börjat med välling och gör välling på 1 dl vatten och blandar den med ersättning för att ta det lite försiktigt. 

• Nyfikna72

Annars är det ju oftast så att det är snuttandet de vill ha för de flesta barn i den åldern klarar sig alldeles utmärkt utan mat på kvällar och nätter. Det är ju många som ger mat på natt och kväll väldigt länge och allt som oftast blir det bara en ond cirkel och de vill ha mer och mer utan egentlig anledning.

• annasv1980

Han har fått Sempers gröt för 4 mån-bebisar som ska innehålla lite gluten sedan han var just 4 mån och ätit hela portioner en gång per dag sedan han var ca 5 mån. Han håller sig dock inte mätt på den längre än ersättningen.

MsM84 skrev 2016-02-05 08:02:31 följande:

Det är gluten i välling, så har ni introducerat gluten än? 

Vi har precis börjat med välling och gör välling på 1 dl vatten och blandar den med ersättning för att ta det lite försiktigt. 

• annasv1980

Ja, jag vet men han sover med napp så jag försöker ju alltid sätta in den igen om den ramlat ut flera ggr innan jag går upp och ger ersättning. När han väl får maten hör jag att magen kurrar tom. Samma sak med nappen körde jag när han förut slutade äta på natten och då funkade det. Han är stor och ligger 1,5 över kurvan.

Nyfikna72 skrev 2016-02-05 08:15:08 följande:

Annars är det ju oftast så att det är snuttandet de vill ha för de flesta barn i den åldern klarar sig alldeles utmärkt utan mat på kvällar och nätter. Det är ju många som ger mat på natt och kväll väldigt länge och allt som oftast blir det bara en ond cirkel och de vill ha mer och mer utan egentlig anledning.

• Oscarsmamma84

Tror du får prova dig fram med mängden. Svårt o säga vad just din pojke behöver. Folk är så rädda för att göra saker för att det kanske kan leda till problem senare. Din pojke behöver tydligen mat på natten nu då hans mage kurrar. Han är kanske inne i en växperiod o det kommer ju inte automatiskt betyda att han kommer äta välling på natten tills han är 6 år.

Vi använder stl 3 i mam. X rann för fort så han höll på att kvävas.

• Mammatillelise

Frågade på BVC exakt samma sak här om dagen. Hon sa att man ska blanda med ersättning, börja med lite välling pch öka för varje kväll för att introducera det för bebisen. Jag har också gett gröt från fyra månader men hon sa att vi ändå ska ta det försiktigt med vällingen. :)

• Natulcien

Du får introducera vällingen som smakportion, d.v.s. öka lite successivt. Lätt att överdosera spannmål annars. Får han även gröt så blir det ju mycket spannmål.

• Rocket Mania
    Oscarsmamma84 skrev 2016-02-05 09:00:23 följande:
    Tror du får prova dig fram med mängden. Svårt o säga vad just din pojke behöver. Folk är så rädda för att göra saker för att det kanske kan leda till problem senare. Din pojke behöver tydligen mat på natten nu då hans mage kurrar. Han är kanske inne i en växperiod o det kommer ju inte automatiskt betyda att han kommer äta välling på natten tills han är 6 år.
    Vi använder stl 3 i mam. X rann för fort så han höll på att kvävas.
    Ja alltså, en glutenintolerans är inget man bara tar med en klackspark. Klart som sjutton att man ska vara försiktig.
Svar på tråden Välling