• Nova Starlight

Parning

Jag har en Cockerpoo som jag funderar på att para nästa gång hon löper. Hon är 1 1/2 år nu. Jag har inte parat någon hund tidigare så min fråga är till er som kan det här: Vad ska jag tänka på? Hur fungerar det? Var hittar man en hane och vad brukar priserna ligga på? Var fuxar man papper på hundarna vid försäljning? Ja lite sådana frågor har jag. Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Parning
  • Birgitta02

Oj! Se till att läsa på ordentligt. Din hund skall veterinärundersökas, tas prover på, och dessutom skall veterinären ge råd om det verkligen är lämpligt att para just din hund då den kanske lider av visa fel som inte är bra att föra vidare på valpar. Sånt kan man inte veta som ägare.

Men läs på mycket noga! Det är så mycket som kan gå fel, mathållningen för tiken under dräktigheten skall vara noga anpassad osv osv osv. Det kostar att avla, så tänk på att du inte får snåla.

• Birgitta02
    Birgitta02 skrev 2016-02-04 10:32:01 följande:
    Oj! Se till att läsa på ordentligt. Din hund skall veterinärundersökas, tas prover på, och dessutom skall veterinären ge råd om det verkligen är lämpligt att para just din hund då den kanske lider av visa fel som inte är bra att föra vidare på valpar. Sånt kan man inte veta som ägare.

Men läs på mycket noga! Det är så mycket som kan gå fel, mathållningen för tiken under dräktigheten skall vara noga anpassad osv osv osv. Det kostar att avla, så tänk på att du inte får snåla.
    PS. Här kan du säkert få en hel del bra råd. Men du måste läsa på själv. Det finns massor av böcker i ämnet.
  • Dexter dot com

Börja med att ögonlysa, patellaundersöka och kolla hjärtat så allt är ua. Sen gör du en BPHbeskrivning på hunden och kollar upp att syskon och föräldrar är ua fysiskt och bra mentalt. Visar sig allt vara bra och du har en mentor som hjälper dig med valpning mm, har en buffert för kejsarsnitt och andra komplikationer, har råd att vara hemma 10-12 veckor med valparna, har valpköpare som inte backar ur och har möjlighet att sitta med några halvvuxna osålda valpar så kontaktar du Cockerpooklubben för hjälp med val av hane.

www.cockerpoosverige.se/

• Nova Starlight

Tack för era råd. Jag tar mig till dom. Naturligtvis kommer jag läsa på så myccket jag bara kan  

• Maria 434

1,5 år, hon är alldeles för ung för att paras.

Varför ska du para hemne utan minsta kunskap om rasen?

Är du godkänd som uppfödare?

• Nova Starlight
    Maria 434 skrev 2016-02-06 13:27:16 följande:

1,5 år, hon är alldeles för ung för att paras.

Varför ska du para hemne utan minsta kunskap om rasen?

Är du godkänd som uppfödare?

Jag har inte sagt att hon ska paras NU! Utan jag söker information om det. Jag har inte sagt att hon ska paras utan att jag har kunskap. Varför tror du jag säker information på Internet?
Svar på tråden Parning