• mdy432

Migrän

Hej, min 12 åring har migrän ofta. Vi har kontakt med barnläkare och han har fått förebyggande medicin Seloken som inte hjälpt. Han mår bra förutom migränen. Noga med sömn och mat. Begränsar skärmtid. Ipren och Alvedon hjälper men behöver ofta ta flera gånger i veckan. Magnetröntgen av hjärnan gjord och är normal. Har provat nässpray Imigran. Någon annan som är i samma sits ? Vad har hjälpt er?

• Svar på tråden Migrän
  • Farmer boy

Har själv haft migrän i många år, men bara som vuxen. Blev efter många år hjälpt av dels metoprolol (betablockerare) och dels magnesiumtillskott.
    Magnesiumtillskott ska tas i lättillgänglig form som magnesiumcitrat eller magnesiumlaktat (inte magnesiumoxid). 

• Milleman

Har ni sett någon samband när anfallen kommer? Min migrän triggas vansinnigt mycket av solljus. Även starka lampor och billjus om vi kör bil i mörker. Tittar jag in i ljuset så slår auran till och jag får synrubbningar till huvudvärken kommer (om jag inte hinner hindra såklart).
    Antar att ni kollat upp synen både en och två ggr?

• aerial

Nu är jag ju vuxen men äter också metoprolol varje dag för att förebygga. Från en gång i veckan har jag det nu en gång i månaden eller varannan månad, och det är lindrigare också.

• Gustav1111

Hej,

Testat kooln´n´soothe? Finns på både Apotek Hjärtat och Apotea.se. Läkemedelsfria kylande gelförband. Funkar bra och sköna att ha på sig dessutom.
    Lycka till!

• Fru Ve

Det gäller nog att kartlägga när migränen kommer. Jag har själv svår migrän men har blivit bättre genom åren av att kunna börja förutse vad som triggar anfallen. T.ex. så tål jag inte sömnbrist, stress på morgonen och oregelbundna måltider för då får jag ett anfall direkt. 

Min son är 4 år och fick tyvärr svår migrän redan vid 2 års ålder. Han äter också Inderal förebyggande. Om inte den förebyggande medicinen hjälper så hör med läkare om dosen kan ökas, för det kan behövas i så fall.

• Milleman
    Fru Ve skrev 2016-02-19 16:50:36 följande:

Det gäller nog att kartlägga när migränen kommer. Jag har själv svår migrän men har blivit bättre genom åren av att kunna börja förutse vad som triggar anfallen. T.ex. så tål jag inte sömnbrist, stress på morgonen och oregelbundna måltider för då får jag ett anfall direkt. 

Min son är 4 år och fick tyvärr svår migrän redan vid 2 års ålder. Han äter också Inderal förebyggande. Om inte den förebyggande medicinen hjälper så hör med läkare om dosen kan ökas, för det kan behövas i så fall.

Oj så tidigt. Hur förstod ni/läkarna att det var migrän? Låter fruktansvärt.
Svar på tråden Migrän