• Olga89

Ensam birma?

Hej!
    Vi har ett dilemma. Igår var vi sorgligt nog tvungna att avliva en av våra katter pga obotlig sjukdom. Nu har vi en birma kvar, och han är en väldigt social kille. Vill alltid vara med och är väldigt kelig. Jag har läst att birmor är extra känsliga mot att bli ensamkatt. Men saken är den att jag är hemma mycket då jag är föräldraledig och kommer vara det till oktober 2017. Han är 1,5 år. Bör vi skaffa en ny kompis till honom eller räcker det med människa som sällskap? Isåfall har vi tänkt att skaffa en lite äldre katt från ett katthem som ny partner åt honom.

• Svar på tråden Ensam birma?
  • Dexter dot com

Avvakta och se hur han reagerar. Många katter trivs som ensamkatter om dom har mänskligt sällskap. Blir han deppig får ni fundera på om han behöver en kattvän.

• Långbenopluto

Vår lilla hona (Birma) är ensamkatt och hon trivs jättebra

Jag jobbar i och för sig 50%, så jag är hemma ofta.

• CitronLime

Katter är av naturen solitära djur. Så sällskap ska inte behövas, Men om han är van vid det sedan tidigare så kan jag förstå att det blir en omställning. 

Avvakta och var uppmärksam på hur han verkar må. Börjar han jama och verka rastlös och väldigt sällskapsjuk så kan det vara läge att skaffa en ny kompis. :)

• Olga89

Vi har tagit beslutet att skaffa en ny birmakompis, då han verkligen inte mår bra av att vara ensamkatt.

Svar på tråden Ensam birma?