• zumbali

Att få både ägg och spermier

Hej på er!
    Vi är ett par ( man & kvinna) som inte lyckas bli gravida på egenhand. Vi skulle behöva både spermier och ägg vilket inte är tillåtet i Sverige. Är det någon som vet ett land där det är tillåtet att få både ägg och spermier från någon annan? Tacksam för svar. *hoppfull men ändå inte*

• Svar på tråden Att få både ägg och spermier
  • Pimpinellan

Finns i många länder. Kallas ofta embryodonation, d.v.s både ägg och spermier är donerade från donatorer. Inte att förväxla med det som förr hette embryoadoption som innebar att man köpte överblivna embryon från vanliga par som gjort IVF. Ryssland, Tjeckien m.fl. länder har det.

• Asdfrewq

Hej! Jag har läst ditt inlägg och kände att jag kanske kan hjälpa er. Jag har ett set med Clearblue advanced fertililetsmonitor som jag ska göra mig av med. Ingår monitorn, 40 ägglossningsstickor och 2 gravtest. Är det något du kan vara intresserad av så hör av dig!

• Dixie
    Asdfrewq skrev 2016-02-08 18:54:21 följande:

Hej! Jag har läst ditt inlägg och kände att jag kanske kan hjälpa er. Jag har ett set med Clearblue advanced fertililetsmonitor som jag ska göra mig av med. Ingår monitorn, 40 ägglossningsstickor och 2 gravtest. Är det något du kan vara intresserad av så hör av dig!

på vilket sätt hjälper det ts?! 
  • Asdfrewq

Nu va det ju visserligen inte dig jag skrev till.

Men ett par som verkligen vill ha och verkligen längtar efter barn är oftast villiga att testa allt. Har jobbat på förlossning i flera år och träffat många par som inte kunnat bli gravida, sen har en del lyckats av denna metod. En del har även lyckats bli gravida spontant efter att försökt i 11 år.

Men stort tack för att du känner att du måste påpeka och på det sätt du skriver. Alla positiva kommentarer gör det nog att det känns skönt för paret i fråga. Hejja dej och fortsätt gärna dela ut negativa och nedtryckande (om än väldig korta kommentarer). I fortsättningen kanske du ska testa att peppa och uppmuntra! Ha det bra!

• Pimpinellan
    Asdfrewq skrev 2016-02-08 19:09:04 följande:
    Men ett par som verkligen vill ha och verkligen längtar efter barn är oftast villiga att testa allt. Har jobbat på förlossning i flera år och träffat många par som inte kunnat bli gravida, sen har en del lyckats av denna metod. En del har även lyckats bli gravida spontant efter att försökt i 11 år.
    Men stort tack för att du känner att du måste påpeka och på det sätt du skriver. Alla positiva kommentarer gör det nog att det känns skönt för paret i fråga. Hejja dej och fortsätt gärna dela ut negativa och nedtryckande (om än väldig korta kommentarer). I fortsättningen kanske du ska testa att peppa och uppmuntra! Ha det bra!
    Ts kan inte få barn ens via IVF med egna ägg och hennes mans spermier, annars skulle hon inte efterfrågat ED. Hur  i all sin dar tror du då att en fertilitetsmonitor skulle hjälp?  Får man mirakulöst bra äggkvalitet av den eller fler spermier kanske? Ibland kanske man måste tänka lite längre och faktiskt läsa vad ts inlägg handlar om. En fertilitetsmonitor kan möjligen hjälpa de som har noll koll på sin äl eller inte orkar ha samlag så ofta, men man måste ju i grunden vara fertil om det ska gå ö.h.t. De som är infertila och redan har prickat sin äl i många år blir inte hjälpta av den alls.
  • Asdfrewq
    Pimpinellan skrev 2016-02-08 19:55:37 följande:

Ts kan inte få barn ens via IVF med egna ägg och hennes mans spermier, annars skulle hon inte efterfrågat ED. Hur  i all sin dar tror du då att en fertilitetsmonitor skulle hjälp?  Får man mirakulöst bra äggkvalitet av den eller fler spermier kanske? Ibland kanske man måste tänka lite längre och faktiskt läsa vad ts inlägg handlar om. En fertilitetsmonitor kan möjligen hjälpa de som har noll koll på sin äl eller inte orkar ha samlag så ofta, men man måste ju i grunden vara fertil om det ska gå ö.h.t. De som är infertila och redan har prickat sin äl i många år blir inte hjälpta av den alls.

Tummen upp för dig ????
  • Asdfrewq
    Pimpinellan skrev 2016-02-08 19:55:37 följande:

Måste bara tillägga detta (antagligen helt onödigt eftersom du verkar vara väldigt allmänbildad, förmodligen en läkare eller barnmorska?! Vi kanske tom har jobbat ihop?! I vilket fall ser jag verkligen upp till dig som kan så mycket!!)

Jag och min man har gått igenom den resan, i 8 år. Ingenting fungerade, vi blev rekommenderade denna monitor och vips så fanns en väldigt efterlängtad bulle i ugnen!!

Försök ist uppmuntra och peppa de/oss som har eller haft problem med att få våra efterlängtade barn. Mirakel händer. Och det gjorde det för oss, och jag hoppas med hela mitt hjärta att ts paret får vara med om samma mirakel!

Stort lycka till er!
  • Sammet

Det här blev en väldigt kloggad tråd. 

Jag har kikat mycket på olika embryodonationsmöjligheter.
    Polen är närmast, men Invicta har ett års kö och Invimed hade jag bokat ett möte hos när de plötsligt slutade svara på mail.
    Kostnad kring 17-19 tusen där iaf.

De tjeckiska har oftast ingen väntetid om du tar frysta embryon. 
    Klinikerna har bra rykte, men kan vara svåra att kommunicera direkt med.
    Kostnad från 900 euro till 2000 euro , en del har garantier med rabatt eller nya försök om det inte tar sig.

Fertility friends forumet har en massa bra info o tips i de limmade inläggen:

www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php 

Finns flera företag som organiserar embryodonationer i Tjeckien m.fl länder, kan vara värt för att komma lite före  i väntlistan och slippa språkförbistring.
    Ett exempel :
    miracleswaiting.com/reprofit/

• Dixie

Jag kände att jag var tvungen att påpeka ditt okänsliga inlägg - att erbjuda ägglossningstester till någon om efterfrågar info om mer avancerad fertilitetshjälp är ungefär lika okänsligt som om du skrivit " sluta tänk på det så mycket, så blir ni säkert gravida"

Asdfrewq skrev 2016-02-08 19:09:04 följande:

• Asdfrewq
    Dixie skrev 2016-02-09 21:04:38 följande:

Jag kände att jag var tvungen att påpeka ditt okänsliga inlägg - att erbjuda ägglossningstester till någon om efterfrågar info om mer avancerad fertilitetshjälp är ungefär lika okänsligt som om du skrivit " sluta tänk på det så mycket, så blir ni säkert gravida"

Sluta hacka, peppa folk som har det svårt i stället. Jag har gått samma resa så ja vet vad jag talar om. Huvudsaken är väl inte att någon annan ska bestämma hur paret ska gå tillväga. Jag kände att jag hade ett tips att dela med mig av till ts, kanske inte till dig. Varför inte stötta och peppa paret. Den metoden fungerade för mig, därför kontaktade jag ts, inte dig.
  • Calliope

Här kommer ytterligare några förslag på kliniker

Elite Clinic - Estland

Ava Peter - Ryssland

Ava Riga - Lettland

Clinica Irema - Spanien

Du kan alltid googla på embryodonation, så kommer säkert fler förslag på kliniker. Lycka till.

Svar på tråden Att få både ägg och spermier