• Dempa1234

SAMBOLAGEN!? - Blir jag av med min bostadsrätt nu???

Så här:

Jag och min flickvän har bott ihop i min bostadsrätt i snart 2 år. Jag köpte den långt innan hon flyttade in så den är helt betald och så, jag har inga lån på den alls.

Jag har ett barn sedan innan och det har hon också. Så vi har ett barn var.

Det har börjat strula i förhållandet och jag orkar inte längre. Jag funderar starkt på att göra slut.

MEN!

Jag har ett arbete där jag tjänar helt okej men inga jättesummor. Jag får ut ungefär 23k i månaden. Min flickvän har sedan en tid tillbaka inget jobb. Ingen av oss har några poäng i någon hyresförening. Jag har ett litet belopp sparat, hennes sparkonto är på noll och ingenting.

Hon har inte betalat något i lägenheten förutom möblerna i hennes barns rum och kanske några glas och nån tavla och så. Men alltså ingen färg, tapeter, golv, kyl, tvättmaskin, ja ni fattar.

Jag har Googlat lite på detta och har nu fått panik! Jag har ju ett jobb och lite sparat, hon har inget. Vi båda har ett varsitt barn sedan innan. - VEM av oss har rätt till MIN bostadsrätt? - Jag som köpt den och betalat allt på den, eller hon som har svårast att få tag på ett annat boende???

Snälla hjälp! Vi har inte skrivit papper på nånting alls. Vad säger SAMBOLAGEN?

• Svar på tråden SAMBOLAGEN!? - Blir jag av med min bostadsrätt nu???
  • Dempa1234

Går man på "den som har störst behov av bostaden/svårast att få en ny", eller den som faktiskt köpt den, står på den och äger den?

Kom att tänka på en till sak: om jag får ha kvar den, måste jag då lösa ut henne? Ska hon ha halva marknadsvärdet då eller vad? Det är typ en mille!!!

• choklad

Eftersom den inte är införskaffad för gemensamt boende och du bodde i den långt innan så räknas den inte som samboegendom och är alltså din.

• nuharjagbytt

Jag har alltid trott att det som inhandlades innan får man alltid behålla. Men skall bli intressant att se vad som gäller.

Och skulle ni ha köpt gemensamt så ska ju den som behåller köpa ut den andra? Har väldigt svårt att se att hon kan få den för att hon inte har några pengar.

• Dempa1234

Nej hon har inte råd att köpa ut mig men jag har inte råd att köpa ut henne. Det skulle bli en mille jag har typ 100k sparat.

• Aupendi

Nej, hon har inget med lägenheten att göra. Du ägde den långt innan och den är din enskilda egendom då. Hon kommer bara få flytta ut. Inte ta över den och inte få halva värdet.

• nuharjagbytt
    Dempa1234 skrev 2016-02-01 22:55:39 följande:

Gäller det för bostad också?

Åh snälla säg att det gör det!!!

Det kan jag säga men det hade varit bra om jag kunde vara hundra på att jag har rätt. Men det tror jag det gör. Även choklad är ju inne på det.
  • Primér

Det ni har köpt tillsammans ska ni dela på, inte din lgh för den har du köpt innan. Det är alltså ert lösöre såsom husgeråd och möbler som ska delas på, alltså det som är inköpt till ert gemensamma liv och inte innan. Datorer och bilar ingår inte heller i lösöret då dessa ses som privata.   

• nuharjagbytt

Hittade detta exempel på www.boupplysningen.se/juridik/sambolagen

Viktigt Exempel: Lasse och Lisa träffas och Lasse flyttar in i Lisas bostadsrätt. Om de separerar har då Lasse ingen rätt att få halva lägenheten.

Går de sedan och köper en ny bostad tillsammans, även om Lisa (till exempel via försäljningen av sin bostad) står för 100% av den nya bostaden så delas denna nya bostad lika vid ett avslutat samboskap.

• Dempa1234

Åh fy fan så skönt! Då vågar man avsluta detta förhållande då äntligen. Tack som fan till alla er som svarat! Ni är guld!!!

• Thazaint
    choklad skrev 2016-02-01 22:46:12 följande:

Eftersom den inte är införskaffad för gemensamt boende och du bodde i den långt innan så räknas den inte som samboegendom och är alltså din.

Exakt så är det
Svar på tråden SAMBOLAGEN!? - Blir jag av med min bostadsrätt nu???