• Lenaigen

Katt som bits

Hej. Jag har en 3-årig steriliserad katthona som den senaste tiden börjat nafsas och bitas.

Det är inte när vi gosar utan hon gör det hela tiden. Hon biter mig mest men även besökare. Är orolig eftersom jag har tre barnbarn och är rädd att hon ska göra det på dem också.

Någon som vet varför och vet vad man kan göra för att hon ska sluta.

Jag har två katter till och de samsas bra. Hon och hennes bror har jag haft i 1.5 år. Ingen av de andra katterna har det beteendet.

• Svar på tråden Katt som bits
  • flygrl

Ja som redan sagts bör du snarast uppsöka veterinär och få henne ordentligt undersökt. Nu vill jag inte måla fan på väggen här men en av mina bekanta hade en katt som blev så där tokaggro och bet människor hårt. Det visade sig senare katten fått en hjärntumör som framkallade det här beteendet.

Vill betona det inte behöver va nåt så allvarligt utan kanske att din katt har ont nånstans och det kan avhjälpas med nån form av behandling. Vilket som e det ju bäst för lilla kissen att snabbt få komma till vet.
    Ska tillägga att jag INTE har nån utbildning what so ever men det har däremot veterinären.

Lycka till & rapportera gärna senare hur de gått! :)

• Dexter dot com

Beteendeförändringar beror ofta på missnöje och/eller smärta så börja med att göra en grundlig undersökning hos vet och fundera på om något ändrats i hennes vardag.

• Lenaigen

Tack för svar. Hade faktiskt inte en tanke på att hon kanske Har ont. Hon är sig lik förutom betten.

Har haft många katter genom åren och aldrig någon som bits. Ska beställa tid hos min veterinär så fort jag kan. Hon och hennes bror har ett medfött hjärtfel och det kan ju vara det som spökar även om hon inte haft några symtom förut.

Återkommer och berättar hur det går.

• Lenaigen

Jag var hos veterinären i dag. Inget fysiskt fel tyvärr.. Har fått medicin mot aggressivitet som hjälper bra för hundar men inte lika bra för katter och ska prova ska prova några dagar.

Alla värden bra och inte ont någonstans. Medicinen hjälper tydligen ganska bra hos hundar men intel lika bra hos katter. Sista halmstrået. Om ingen förbättring finns det bara ett val och det är inte roligt. Hon är ju inte aggressiv generellt men jag kan inte ha en katt som inte går att lita på.

Veterinären ringer i början av nästa vecka och kollar om medicinen har funkat.

• flygrl

Hur har det gått TS? Hjälpte medicinen du fick?
    Hoppas de ordnat sig för din kisse :)

Svar på tråden Katt som bits