• MammaEm

Var vänder man sig?

Hej
    Vi planerar barn. Det har visat sig vara svårare än vad vi trodde. Var kan man vända sig vid en första rådgivning, kanske finns det något man kan göra själv? Är detta landstingsfinansierat eller betalar man hela avgiften själv? Tacksam för svar

• Svar på tråden Var vänder man sig?
  • Maramina
    MammaEm skrev 2016-01-31 20:00:04 följande:

Hej
    Vi planerar barn. Det har visat sig vara svårare än vad vi trodde. Var kan man vända sig vid en första rådgivning, kanske finns det något man kan göra själv? Är detta landstingsfinansierat eller betalar man hela avgiften själv? Tacksam för svar

Du vänder dig till en helt vanlig gynekolog så kan antingen de göra de "vanliga" undersökningarna alternativt skriva remiss för att få detta gjort. Jag tror att man även kan vända sig till vårdcentralen men det känns för mig mest naturligt att vända sig direkt till gynekolog. Undersökningen bekostas som vilken annan läkarundersökning som helst så länge man uppfyller de krav som satts i ens egna landsting (kan vara allt från ålder på paret till vikt och hur länge man har försökt). Vilja krav som finns i ditt landsting är enklast att googla, sök på tex "utredning barnlöshet" och så din stad eller landsting. Lycka till!
  • Pimpinellan

Det beror på hur gammal du är och hur länge ni försökt. Jag fattar det som att ni inte har barn sen förr och då får man hjälp via landstinget efter ett halvår om du är över 35 och under det efter ett eller två års försök. Du får ringa gynkliniken på ditt sjukhus och fråga om ni har rätt till utredning redan nu (du skrev ju inte hur länge ni försökt). Har ni inte rätt till det får ni gå privat. De flesta privata gynläkare gör utredningar och sen finns det privata IVF-klniker dit man kan gå förstås. Att bara gå till en b.m är värdelöst för de kan/får inte göra utredningar.

Ring imorron! Lycka till!

• Witttra

Vi vände oss direkt till en klinik som gör utredningar och IVF. Kolla så de är kopplade och godkända av landstinget. Jag skulle rekommendera detta då ni kommer slippa kastas runt på olika ställen. Jag har även upplevt att gynekologer utanför detta område har ganska dålig koll på allt detta. Lycka till!

• MammaEm

Hej! Tack snälla för svar. Ska gå igenom länkarna. Jag känner mig så stressad, en stress som eskalerat sista månaderna. Känns så svårt att veta vilken ände man ska börja. Vi har varit oskyddade i ett år men försökt mer aktivt sista månaderna. Jag har ett barn sen tidigare (10 år). Vi är båda över 35 (35 och 45). Kan mitt barn sedan tidigare hindra att vi kan få hjälp? Min kille har inga barn sen tidigare. 

• Pimpinellan

I vissa landsting får man inte hjälp om den ene har barn. Vet inte vilket/vilka så du får ringa och fråga. 35 tror jag gäller överallt dock.

• Maramina
    Pimpinellan skrev 2016-02-01 15:18:38 följande:

I vissa landsting får man inte hjälp om den ene har barn. Vet inte vilket/vilka så du får ringa och fråga. 35 tror jag gäller överallt dock.

35 år är mig veterligen inte någon gräns i något landsting utan det brukar ligga på 40-45 om jag inte har helt fel.

TS: googla på ditt landsting så får du svar på vilka krav just de har. Sedan så behöver behandling mot ofrivillig barnlöshet inte vara samma sak som ivf utan det kan handla om helt andra saker, som tex medicinering
  • Pimpinellan
    Maramina skrev 2016-02-01 16:04:22 följande:
    35 år är mig veterligen inte någon gräns i något landsting utan det brukar ligga på 40-45 om jag inte har helt fel. TS: googla på ditt landsting så får du svar på vilka krav just de har. Sedan så behöver behandling mot ofrivillig barnlöshet inte vara samma sak som ivf utan det kan handla om helt andra saker, som tex medicinering
     För att få göra utredning efter ett halvår skrev jag ovan. Finns en övre gräns också vilket säkert sammanfaller med gränsen för när det anses meningslöst behandla och göra IVF vilket är ca 42-43 privat i Sverige.
  • Asdfrewq

Hej! Jag har läst ditt inlägg och kände att jag kanske kan hjälpa er. Jag har ett sett med Clearblue advanced fertililetsmonitor som jag ska göra mig av med. Ingår monitorn, 40 ägglossningsstickor och 2 gravtest. Är det något du kan vara intresserad av så hör av dig!

Svar på tråden Var vänder man sig?